Debat

Ældrerådsmedlem: Farlig idé at fjerne de kommunale tilsyn på plejehjem

Det er bekymrende, når Selveje Danmark vil ændre tilsynet på landets plejehjem så gennemgribende, at der nærmest er tale om en afvikling, skriver Lone Skov Al Awssi.

Fra alle sider lyder det, at vi skal have mere tillid, men tillid kan aldrig stå alene, og der er mere end nogensinde brug for uanmeldte, grundige og lærende tilsyn i kommunalt regi, skriver Lone Skov Al Awssi.
Fra alle sider lyder det, at vi skal have mere tillid, men tillid kan aldrig stå alene, og der er mere end nogensinde brug for uanmeldte, grundige og lærende tilsyn i kommunalt regi, skriver Lone Skov Al Awssi.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lone Skov Al Awssi
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Selveje Danmark foreslår i en kronik på Altinget, at alle tilsyn på landets plejehjem ændres til at være såkaldte reaktive og ikke planlagte.

Reaktive tilsyn gennemføres, når der er en konkret bekymring for patientsikkerheden på det pågældende plejehjem.

Det vil sige, at der kun skal føres tilsyn, når en borger, beboer eller pårørende har rettet en direkte bekymringshenvendelse til Styrelsen for Patienssikkerhed, eller når endnu en skandalesag dukker op i pressen.

Desuden skal de lovpligtige kommunale tilsyn, som udføres årligt og uanmeldt, helt afskaffes, og en statslig styrelse skal have ansvaret for tilsynene.

Ingen overflod af tilsyn

I dag er der, udover det kommunale tilsyn, det risikobaserede sundhedstilsyn baseret på sundhedslovens bestemmelser og ældretilsynet i forhold til serviceloven, som begge udføres af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Hvis de kommunale tilsyn afskaffes, fratages den enkelte kommune for ansvar og indsigt.

Lone Skov Al Awssi
Medlem, Københavns Ældreråd

Det kan virke voldsomt med så mange tilsyn, men går man lidt ind i substansen, så viser tallene noget ganske andet.

I 2022 havde Styrelsen for Patienssikkerhed kun ressourcer til at udføre fire ældretilsyn og to sundhedstilsyn i Københavns kommune, en kommune med 43 plejecentre.

I Danmark er der 950 plejecentre ifølge tal fra Social- og Ældreministeriet.

Styrelsen udvælger på baggrund af risikovurderinger kun ti procent af disse til et tilsyn, og det varsles seks uger, før besøget finder sted.

På trods af det ringe antal tilsyn er der tendens til, at de ’tales op’, så det virker, som om plejecentrene er ved at segne under vægten af dem.

De tager tid fra kerneopgaven og er alt for ressourcekrævende, men der eksisterer reelt ikke noget ’overlap’ af tilsyn. I virkelighedens verden får langt de fleste plejecentre ét årligt tilsyn, nemlig det kommunale.

Hvis de kommunale tilsyn afskaffes, fratages den enkelte kommune for ansvar og indsigt. Resultatet vil være, at beboerne og deres pårørende kun kan klage til en fjern statslig styrelse, og dermed bliver det direkte politiske ansvar forrykket.

Vi glemmer de ældre

De fleste kommuner udliciterer tilsynsopgaven til eksterne firmaer. BDO, som er et statsautoriseret revisionsselskab, løser opgaven for 67 procent af landets kommuner, og de gør en meget stor indsats.

Deres besøg på plejecentrene er baseret på interviews med ledelsen, beboerne og medarbejderne. Samtidig foretager de observationsstudier af den personlige pleje og afvikling af måltider samt af det generelle indtryk af forholdene.

Af iver efter at forenkle skal vi ikke fjerne fokus fra det liv vores svageste medborgere lever i deres sidste år.

Lone Skov Al Awssi
Medlem, Københavns Ældreråd

Deres rapporter er grundige, detaljerede og, som noget helt essentielt, netop lærende og dialogbaseret.

En af mine opgaver i Københavns Ældreråd er, sammen med to kolleger, at læse tilsynsrapporter og derefter skrive høringssvar for alle kommunens plejecentre. Rapporterne er oftest på 20-30 sider.

Volumen er naturligvis ikke alene afgørende for resultatet, men det understreger grundigheden og den mulighed for viden, vi får om det enkelte plejecenter.

Ældrerådet har i øvrigt fået tilføjet spørgsmål om værdighed og livets afslutning i materialet, og der arbejdes på, at også pårørende kan inddrages i interviewdelen.

Rapporterne kan i øvrigt læses på de enkelte plejecentres hjemmesider og høringssvarene på Ældrerådets hjemmeside.

Regelsanering og afbureaukratisering er nødvendig. Det er alle enige om, og de to statslige tilsyn kan med fordel lægges sammen til et, hvilket også foreslås i afrapporteringen til den nye ældrelov.

Men af iver efter at forenkle skal vi ikke fjerne fokus fra det liv vores svageste medborgere lever i deres sidste år til fordel for ledelsen og medarbejdernes hverdag.

Fra alle sider lyder det, at vi skal have mere tillid, men tillid kan aldrig stå alene, og der er mere end nogensinde brug for uanmeldte, grundige og lærende tilsyn i kommunalt regi.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Dybdal

Chefkonsulent, ældre-, udsatte- og sundhedsområdet, Selveje Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2011)

0:000:00