Taskforce præsenterer 23 initiativer til at skaffe flere hænder i ældreplejen

REKRUTTERING: Regeringens taskforce, som skulle granske mulighederne for at skaffe flere ansatte i sundheds- og ældreplejen, har afsluttet sit arbejde. Den anbefaler bl.a. mere opkvalificering samt et øget fokus på at få flere mænd ind på sosu-uddannelserne. 

Regeringen nedsatte i november en taskforce, der fik til opgave at drøfte vejene til at uddanne og ansætte flere social- og sundhedsmedarbejdere.
Regeringen nedsatte i november en taskforce, der fik til opgave at drøfte vejene til at uddanne og ansætte flere social- og sundhedsmedarbejdere.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Martin Mauricio

Regeringen er enige med KL og Danske Regioner om at sikre flere varme hænder i social-, ældre- og sundhedssektoren.

Det skal ske med afsæt i anbefalingerne fra den taskforce, som regeringen nedsatte sidste år.

Finansminister Nicolai Wammen (S) indgik sidste uge økonomiaftalerne for 2021, der hævede den kommunale serviceramme med 1,5 milliarder og det regionale udgiftsniveau med 1,3 milliarder.

Dokumentation

HOVEDPUNKTER

Regeringens taskforce har i alt fremlagt 23 initiativer til at skaffe flere hænder på ældre- og sundhedsområdet.

Her er et hovedpunkterne i initiativerne: 

  • Styrket rekruttering og fastholdelse på social- og sundhedsuddannelserne:
    Task forcen anbefaler, at der fastholdes et fokus på rekruttering til uddannelserne, herunder bl.a. ved at anvende de eksisterende rekrutteringskanaler og ordninger til SOSU-uddannelserne, hvor for eksempel SOSU-elever kan indgå en uddannelsesaftale og dermed få løn allerede på grundforløbet.
    Task forcen anbefaler, at indsatsen over for elever med særlige behov understøttes yderligere på tværs af myndigheder fx i form af sprog-, kultur- og læringsstøtte før og under praktikken.

  • Bedre overgange mellem skole og praktik:
    Taskforcen anbefaler, at der i regi af det faglige udvalg sker en fælles forventningsafstemning mellem SOSU-skoler og arbejdsgivere (kommuner/regioner) omkring, hvad elever skal kunne efter et afsluttet grundforløb.
    Taskforcen anbefaler desuden, at ansættelsesprocedurer for grundforløbselever fremrykkes mhp. øget fastholdelse. Hertil at man for begge uddannelser undersøger muligheden for etablering af et fælles videns- og datagrundlag for bl.a. at følge frafald, herunder at muligheden for at etablere et centralt registreringsværktøj for frafaldsårsager afsøges.

  • Styrket kvalitet i praktikforløbene:
    Taskforcen anbefaler, at der lokalt etableres formaliserede rammer for samarbejde og deling af information om den enkelte studerende og elev, så at tiltag for at reducere frafald mv. igangsættes pr. automatik.
    Hertil anbefaler taskforcen, at uddannelsesinstitutioner opretholder et fokus på at gøre den studerende/eleven klar til praktik og praktikstedet i kommunen/regionen på at sikre en høj kvalitet i praktikken, herunder en høj kvalitet af den vejledning kliniske vejledere, øvrige praktikvejledere og medarbejdere med kontakt til de studerende og elever forestår.

  • God start og fastholdelse i faget:
    Taskforcen anbefaler, at der lokalt arbejdes videre med strukturerede introforløb og seniorpolitikker, og at karriere- og videre uddannelsesmuligheder synliggøres.

  • Flere på fuld tid og mindre sygefravær:
    Taskforcen anbefaler, af regionerne og kommunerne fortsætter arbejdet med at sikre, at flere medarbejdere går på fuld tid, og at sygefraværet mindskes.

Kilde: Veje til flere hænder - taskforce om social- og sundhedsmedarbejdere, Finansministeriet


Altinget logoÆldre
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget ældre kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00