Kommentar af 
Svend Bie

Regningen for at skrotte store bededag lander hos arbejdsgiverne – og derfor er forslaget en genistreg

Flere fagforeningsledere har advaret om, at forslaget om at sløjfe store bededag lægger gift ud for forhandlingerne om OK23. Men det burde være klart for alle, at forslaget faktisk gør det nemmere at få enderne til at mødes.

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Svend Bie
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det kan undre, at statsminister Mette Frederiksen ikke var forberedt på spørgsmålet om, hvem der egentlig skal betale for at udvide den årlige arbejdstid med syv en halv time, når store bededag afskaffes som national helligdag.

Men som det danske arbejdsmarked er indrettet, er der kun et muligt svar: arbejdsgiverne. Og netop derfor er forslaget ret genialt.

De voldsomt stigende energipriser har skabt en inflation på omkring de ti procent – voldsomt meget mere end lønstigningerne på tre-fire procent på det private arbejdsmarked.

Det er hårdt for lønmodtagerne, selv om man kan hævde, at mange års reallønsfremgang har polstret lønmodtagerne. Ikke desto mindre er det en voldsom stor udfordring for parterne at gå ind i overenskomstforhandlingerne med så vanskelige ydre rammer.

Ingen ønsker at smadre den danske konkurrenceevne og skrive under på et reallønsfald. Det kræver en bred ryg at lægge navn til gennembrudsforliget, som efter planen gerne skulle ligge i starten af februar.

Hvad, der kan fremprovokere en oprørsstemning hos fagbevægelsen, er ikke nemt at sige

Svend Bie

Hver gang vi fjerner en fridag, øger vi arbejdstiden med en halv procent. På det timelønnede område slår det umiddelbart igennem med en halv procent højere indtjening. Så for hver fridag, vi fjerner, mindsker vi gabet mellem den samlede indtjening og de prisstigninger, som lønmodtagerne har oplevet.

Når vi så samtidig oplever en stor mangel på arbejdskraft både i den offentlige og den private sektor, så er der vel bare tilbage at sige: Skulle vi ikke fjerne nogle flere, så vi kan gøre gabet mellem prisstigninger og indtjening endnu mindre?

Der har allerede været fagforeningsledere ude at sige, at forslaget om at fjerne store bededag lægger gift ud for forhandlingerne om OK23. Og i det mindste burde spørgsmålet have været drøftet med parterne.

At forslaget rent økonomisk ikke vanskeliggør OK23, men tværtimod gør det nemmere at få enderne til at nå sammen, burde være klart. Men hvad, der kan fremprovokere en oprørsstemning hos fagbevægelsen, er ikke nemt at sige – en provokation er jo ikke en rationel følelse.

Når alt dette er sagt, så lidt mere om teknikken, og hvorfor regningen altid havner hos arbejdsgiverne. For de timelønnede er det lige ud ad landevejen: Arbejder man 7,5 timer, får man løn for 7,5 timer ekstra. 

Læs også

På det private arbejdsmarked har man i dag næsten udelukkende mindstelønsoverenskomster. Parterne aftaler eksempelvis, at man i Danmark skal have for eksempel mindst 120 kroner i timen plus pension, ferietillæg og så videre. Og reelt er der kun få, der arbejder til den løn.

Lønmodtagerne må nemlig gerne forhandle eller aftale sig frem til mere i løn. Når det bestemmes i en overenskomst, at mindstelønnen skal stige med x-antal procent, så har det meget lidt betydning rent juridisk, da den nye mindsteløn vil ligge betydeligt under den løn, de fleste har aftalt.

Men der er selvfølgelig et stærkt markedssignal i en højere mindsteløn, som de efterspurgte medarbejdere sædvanligvis har kunnet udnytte. Den direkte betydning af en højere mindsteløn er primært, at man løfter de dårligst stilledes købekraft og gør det endnu sværere at finde jobs til de mindst produktive.  

For timelønnede gælder, at når man arbejder 7,5 timer mere, får man løn for 7,5 timer mere. For de månedslønnede, som i de fleste tilfælde er bedre lønnede, vil en højere indtjening til de timelønnede slå igennem via markedet.

Noget helt andet er, om lønmodtagerne er indstillet på at veksle Store Bededag til kolde kontanter 

Svend Bie

Funktionærerne vil forsøge at holde trit med arbejderne, og for arbejdsgiverne ser regnestykket fornuftigt ud: Når der præsteres 7,5 timer mere, kan den årlige løn sættes op med cirka en halv procent, uden at man behøver at hæve priserne over for kunderne.

Så mangler vi bare at tage hensyn til de offentligt ansatte. Deres lønstigninger er bestemt af lønstigningerne på det private arbejdsmarked, og det er så viseligt indrettet, at reguleringsordningen faktisk fanger ændring af arbejdstiden.

Hvis de privatansatte tjener en halv procent mere, fordi de arbejder en halv procent mere, så tjener de offentligt ansatte månedslønnede også en halv procent mere, hvis de arbejder en halv procent mere.

Noget helt andet er, om lønmodtagerne er indstillet på at veksle store bededag til kolde kontanter.

Hvis lønmodtagerne vurderer, at de har mere brug for fritid end for penge, kan det øge presset for mere deltid at fjerne en eller flere helligdage. Her kan man sige, at SVM-regeringsgrundlaget hænger fornuftigt sammen, da man samtidigt har aftalt at reducere skatten på arbejde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Svend Bie

Fhv. underdirektør, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), fhv. direktør, Dansk Facilities Management, fhv. formand, Dansk Fagpresse
Journalist (DMJX 1982), civiløkonom (1978)

0:000:00