DSB-konflikt handler om hele jernbanens fremtid

BAGGRUND: DSB’s ledelse og ansatte kæmper en indædt kamp om nye overenskomster. Men balladen handler om langt mere end antallet af tillidsfolk. Det er en central brik i et større politisk spil om DSB’s fremtid.

S-togstationer i hele hovedstaden stod på den anden ende, da lokoførere mandag gik til fagligt møde i stedet for på arbejde.
S-togstationer i hele hovedstaden stod på den anden ende, da lokoførere mandag gik til fagligt møde i stedet for på arbejde.Foto: Uffe Weng/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Tusindvis af pendlere og andre togrejsende måtte mandag morgen spejde længe og ofte også forgæves efter hovedstadens karakteristiske røde S-tog.

Denne gang skyldtes det imidlertid hverken løvfald eller tekniske problemer med signalsystemerne. Årsagen var et lidt sjældnere, men dog tilbagevendende fænomen på de danske jernbaner: arbejdsnedlæggelse.

Siden DSB’s ledelse for godt et år siden fra den ene dag til den anden meldte den statslige virksomhed ind i DI og dermed ud af det offentlige forhandlingssystem, har konflikten mellem chefer og menige ansatte bølget frem og tilbage.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00