Erhvervsskoleekspert: Pas på med nye introforløb

INTERVIEW: Afklarende introforløb til erhvervsuddannelserne kan gøre mere skade end gavn, og derfor skal politikerne tænke sig grundigt om, hvis de overvejer at lave nye introforløb på erhvervsskolerne. Det mener Christian Helms Jørgensen, der forsker i erhvervsskoler ved RUC.
Politikerne skal tænke sig godt om, inden de begynder at genindføre introforløb til kokkeuddannelsen og de andre erhvervsuddannelser, mener en af landets førende erhvervsskoleeksperter.
Politikerne skal tænke sig godt om, inden de begynder at genindføre introforløb til kokkeuddannelsen og de andre erhvervsuddannelser, mener en af landets førende erhvervsskoleeksperter.Foto: Colourbox.com
Per Bang Thomsen

Vi er ved at vende tilbage til nogle forløbstyper, som man allerede har haft, men uden at overveje, hvilke erfaringer man gjorde sig dengang, og hvorfor de blev afskaffet. Det er betænkeligt.

Christian Helms Jørgensen
Uddannelsesforsker ved RUC

Hvis kvaliteten på erhvervsskolerne skal højnes, er der brug for at lave et erhvervsintroducerende skoleforløb, som kan ruste de fagligt svage og uafklarede elever, inden de begynder at læse til murer, kok eller it-tekniker.


Det mener LO og DA, som i maj foreslog at målrette folkeskolens 10. klasse til de elever, der enten ikke kan læse, skrive og regne, eller som endnu ikke ved, hvilken erhvervsuddannelse de vil tage.

De fagligt dygtige og målrettede elever skal dog fortsat kunne begynde direkte på grunduddannelsen, mener arbejdsmarkedets parter, og idéen mødte opbakning fra flere partier på Christiansborg samt KL.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00