Frygt for 3F-monopol blokerer aftale om lønværn for udenlandske chauffører

MINDSTELØN: Regeringen kæmper for at nå i hus med en aftale, som skal forhindre løndumping på landevejene, før de private overenskomstforhandlinger spidser til. Blå blok og Radikale stritter imod, selvom DA og FH står bag forslaget.

Det skal være slut med filippinske chauffører, som kører lastbil i Danmark til 15 kroner i timen, lever af dåsemad tilberedt over åben ild og bor i containere på rastepladser.

Det mener regeringen, som lige nu er gået i intensiven for at lande en politisk aftale, der forhindrer løndumping på danske landeveje.

Men selvom forhandlingerne tager udgangspunkt i et fælles udspil fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelses Hovedorganisation (FH), møder forslaget modstand fra både Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale.

Partierne frygter, at forslaget om at anvende den dominerende overenskomst som rettesnor for lønniveauet for udenlandske lastbilchauffører de facto vil medføre et overenskomst-monopol til 3F.

"Vi går op i, at man får gjort noget ved de dårlige arbejdsvilkår. Men vi går også op i, at der er et reelt frit fagforeningsvalg," siger Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen.

Padborg-sagen blev hovedet på sømmet
Mange års stigende pres på den danske transportbranche fra udenlandske chauffører kulminerede i 2018 med den såkaldte Padborg-sag, hvor chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka, ansat hos den danske vognmand Kurt Beier, blev afsløret i slumlejre på sønderjyske rastepladser.

Sagen blev hovedet på sømmet for den tidligere VLAK-regering, som bad arbejdsmarkedets parter om at udarbejde en løsning.

DA og FH foreslår, at man genopretter en bestemmelse i godskørselsloven, som betyder, at vognmænd skal følge niveauet i den mest repræsentative overenskomst på området, hvis de skal have licens til at køre gods i Danmark.

Det vil i praksis sige, at 3F's overenskomster med arbejdsgiverforeningerne DTL og ATL, som tilsammen dækker 87 procent af transportbranchen, også vil gælde udenlandske chauffører på danske veje.

Men EU-retten kræver, at de samme betingelser gælder danske virksomheder. Spørgsmålet er, om det giver plads til de alternative overenskomster på transportrådet mellem ITD/Krifa og Det Faglige Hus/Kristelig Arbejdsgiverforening.

"For os virker det, som om man indfører en eksklusivaftale ad bagvejen. Man kalder det godt nok ikke eksklusiv, for man kan frit afgøre, om man vil være med i den forening, så længe man lever op til 3F's overenskomst. Det betragter jeg som en form for almengørelse af en overenskomst, som de har i Norge. Og det støtter vi ikke i Dansk Folkeparti," siger Bent Bøgsted, der er beskæftigelsesordfører i Dansk Folkeparti.

Hummelgaard: Bekymring er grundløs
Beskæftigelsesordfører Peter Hummelgaard (S) mener, at bekymringen er grundløs.

"Den baserer sig på en myte om, at alle skal have den type af overenskomst eller skal være medlem af en bestemt fagforening, og det er der altså ingenting i aftalen, der tilsiger," siger han.

Han understreger, at det er omkostningsniveauet og ikke selve overenskomsten, som er afgørende for, om man vil kunne opnå licens til godskørsel.

"Det, vi selv hører fra de øvrige arbejdsgiverforeninger og faglige organisationer er jo, at deres overenskomster er mindst lige så gode. Hvordan de så har sammensat deres lønpakke, er fuldstændig op til dem selv, så længe de når det samme omkostningsniveau," siger han.

Venstrefløjen undrer sig
Blandt venstrefløjspartierne vækker det undren, at de borgerlige partier og Radikale stritter imod forslaget.

"Det er da ret særpræget, at man vender sig imod et forslag, som er blåstemplet af de to største parter på arbejdsmarkedet," siger Henning Hyllested, der er transportordfører for Enhedslisten.

Venstre foreslår i stedet en pulje af overenskomster, som man skal leve op til for at få godskørselstilladelse.

Men det er en dårlig idé, mener SF.

"Det vil jo betyde, at de udenlandske vognmænd kan lave lovlig løndumping ved at vælge den overenskomst med de laveste lønninger. Og det er jo lige præcis det, vi ikke vil," siger transportordfører Anne Valentina Berthelsen.

OK20 lægger pres på forhandlinger
Peter Hummelgaard lægger ikke skjul på, at forhandlingerne allerede er gået i forlænget spilletid, fordi de private overenskomstforhandlinger (OK20) er startet.

"Vi har travlt. Vi vil gerne have landet det her, inden overenskomstforhandlingerne når for langt. Og det er i respekt for, at parterne skal vide, hvad de har med at gøre, når de forhandler, og at det her helst ikke skulle være en diskussion, som kommer til at påvirke forhandlingsprocessen," siger ministeren, som dog er optimistisk omkring, at det lykkes at lande en aftale i næste uge.

I et debatindlæg her i Altingets spalter skrev ITD for nylig, at man kunne fristes til at tro, "at 3F skal have sit monopol med en stor rød sløjfe om til jul, så de er glade til de aktuelle overenskomstforhandlinger".

Ifølge arbejdsmarkedsforskere og iagttagere kan forslaget fra DA og FH spille en vigtig rolle i overenskomstforhandlingerne, hvis Christiansborg beslutter at ophæve det til lov.

Det skyldes, at en lovbestemt mindsteløn på transportområdet – som der de facto er tale om – kan få et forlig til at glide lettere ned, fordi social dumping forventes at udgøre en central knast.

Læs mere: Kroner, knaster og kompromiser: Nu starter forhandlinger for 600.000.

Enhedslistens Henning Hyllested, som selv har en baggrund i 3F's transportgruppe, bekræfter, at en politisk aftale om værn mod løndumping forventes at minimere konfliktrisikoen.

"Det er klart, at hele spørgsmålet om social dumping kommer til at spille en stor rolle. Så hvis man er meget optaget af, at det her ikke må ende i konflikt, jamen så har man ret travlt. Men det er ikke en dagsorden, jeg nødvendigvis deler," siger han.

,

Forrige artikel V og R: Derfor køber vi ikke Hummelgaards model om mindsteløn V og R: Derfor køber vi ikke Hummelgaards model om mindsteløn Næste artikel Akademikerne: Sådan skal universiteter bekæmpe dimittendledighed Akademikerne: Sådan skal universiteter bekæmpe dimittendledighed