Nu skal der forhandles om milliarder til erhvervsuddannelser og lærepladser

TREPART: Arbejdsmarkedets parter indleder næste uge forhandlinger om, hvordan 500 mio. kroner hvert år skal fordeles til lærepladser og erhvervsuddannelserne. Hvad er på spil? Få vores svar her.

FH's Lizette Risgaard (i midten) og DA's Jacob Holbraad (tv) skal snart til forhandlingsbordet igen.
FH's Lizette Risgaard (i midten) og DA's Jacob Holbraad (tv) skal snart til forhandlingsbordet igen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Da regeringen og arbejdsmarkedets parter i maj landede en kæmpe aftale om 5,4 milliarder kroner fra AUB-systemet, blev en del af pengene lagt ud til et fremtidigt slagsmål. 

Parterne blev nemlig enige om at afsætte 500 millioner kroner om året fra 2021 til nye initiativer, der skal skabe lærepladser og styrke erhvervsuddannelserne.

Pengene finansieres af AUB-bidraget, men den nøjagtige udmøntning skulle der først forhandles om.

Dokumentation

Parterne blev enige om følgende pejlemærker for udmøntningen af de 500 millioner kroner:

* Pejlemærke 1

”Elever på erhvervsuddannelserne skal opleve et uddannelsesforløb uden unødige afbrud. Der skal være et klart ansvar for at sikre det nødvendige antal lærepladser, og at der sker en effektiv formidling af praktikpladser til elever.”

* Pejlemærke 2

”Der skal være en løbende sammenhæng mellem arbejdsmarkedets behov for faglært arbejdskraft, antallet af lærepladser og optaget på uddannelserne, samt bedre muligheder for at matche ledige praktikpladser med elever uden en praktikplads. Herunder bør der kigges på rekrutteringsudfordringer på såvel det private som det offentlige arbejdsmarked.”

* Pejlemærke 3

”Det nuværende høje faglige niveau på erhvervsuddannelserne, samt den efterfølgende høje beskæftigelsesgrad skal fastholdes, og uddannelserne skal videreudvikles, således at der fortsat er stærke og attraktive erhvervsuddannelser, som fortsat bygger på vekseluddannelsesprincipperne og arbejdsmarkedets parters ansvar for uddannelserne samt tiltag der understøtter muligheden for højere grad af geografisk mobilitet.”

* Pejlemærke 4

”Elever, som ikke kan finde en praktikplads, kan være henvist til skolepraktik. Disse elever skal møde et skolepraktiktilbud af høj kvalitet, som ikke sætter dem tilbage i deres uddannelse, men øger elevens sandsynlighed for at færdiggøre sin uddannelse med læreplads på en virksomhed.”

* Pejlemærke 5

”Det offentlige arbejdsmarked står over for betydelige rekrutteringsudfordringer. Ved de kommende forhandlinger om erhvervsuddannelsesområdet skal der bl.a. gennemføres initiativer, der kan bidrage til at sikre en øget søgning til velfærds- og serviceuddannelserne, herunder også social- og sundhedsuddannelserne samt styrket fastholdelse af eleverne, og der skal findes langsigtede løsninger på lærepladsudfordringen.

* Pejlemærke 6

”Der skal være en balance mellem antallet af korte aftaler og ordinære uddannelsesaftaler som skal være det dominerende element i erhvervsuddannelserne, så eleven ikke oplever for stor usikkerhed i sit uddannelsesforløb.”


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00