Blå spidskandidater bliver mere omtalt i medierne end de røde

Der er store regionale forskelle på, hvor tungt spidskandidaterne fra henholdsvis rød og blå blok sætter sig på mediedagsordenen, viser ny måling. Forsker fortæller, at medieomtale er meget vigtigt for kandidaterne, og at det særligt gælder om at slå til i slutningen af valgkampen.

I København er det stadig Sophie Hæstorp Andersen (S) og Line Barfod (EL), der nyder mest omtale i medierne. Men længere nede er der sket en forskydning: Liberal Alliances Ole Birk Olesen rykker frem.
I København er det stadig Sophie Hæstorp Andersen (S) og Line Barfod (EL), der nyder mest omtale i medierne. Men længere nede er der sket en forskydning: Liberal Alliances Ole Birk Olesen rykker frem.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Peter Ingemann Nielsen

Løbet er tæt, men blå spidskandidater har akkurat flere medieomtaler end røde spidskandidater.

De blå spidskandidater ligger lunt i svinget, når det kommer til spalteplads i Nordsjælland, Vestjylland og Københavns Omegn, mens de røde spidskandidater omvendt dominerer Bornholm, København og Østjylland.

Det viser nyeste 'borgmesterbarometer' fra Roskilde Universitet. Målingen er foretaget mellem den 1. oktober og 10. november og dækker over 327 udvalgte spidskandidater i alle kommuner.

Mark Blach-Ørsten, professor og studieleder for journalistik på RUC, er ikke overrasket over fordelingen.

"Der plejer at være en 50/50-fordeling, og det er der også nogenlunde her. Nyhedsmedierne er meget opmærksomme på at fordele ligeligt. Blå bloks føring skyldes, at nogen i blå blok overperformer lidt," siger han.

Forsker: Valgkampe ændrer ikke meget

Målingen har ikke rykket sig gevaldigt meget gennem valgkampen, og det er der en god forklaring på, lyder det.

"Selvom der er meget stor opmærksomhed på valgkampe, ændrer de ikke nødvendigvis særlig meget på resultaterne. Men der kan jo ske overraskelser. Generelt sker der nogenlunde det, man forventer indtil videre," siger RUC-forskeren.

Fakta

Borgmesterbarometeret overvåger mediedækningen af 327 udvalgte borgmester- og spidskandidater fordelt over landets 98 kommuner. 

Kandidaterne overvåges i alle danske nyhedsmedier samt referater fra de store tv- og radioudsendelser. 

Borgmesterbarometeret er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Altinget og Infomedia.

For kandidaterne er slutspurten særligt vigtig, forklarer Mark Blach-Ørsten, og kampen om at komme i medierne spidser til.

"Alt andet lige er det bedre at komme i medierne, jo tættere på valgdagen man kommer, fordi folk har det friskt på hornhinden. Der er stadig en del ubeslutsomme mennesker derude, og dem er der stadig kamp om," siger han.

Målingen tager også højde for lokallister, som af gode grunde ikke kan placeres i en politisk blok. Her er det særligt Københavns Omegn, Sydjylland og Sjælland, der gør sig bemærket.

Det skyldes, at Ishøj, Tønder og Guldborgsund har borgmestre fra en lokalliste.

Samme borgmestereffekt kommer til udtryk, når man dykker ned i tallene for de enkelte spidskandidater i landets fem største kommuner.

Læs også

Odense stikker ud - igen

I en artikel 2. november beskrev Altinget, hvordan borgmestrene i de største byer har sat sig tungt på mediedækningen - med undtagelse af Odense, hvor Venstre-udfordreren Christoffer Lilleholt overgik borgmester Peter Rahbæk Juel fra Socialdemokratiet.

Billedet er nogenlunde det samme denne gang. I København, Aarhus og Aalborg er det stadig borgmesteren (eller i Københavns tilfælde kandidaten fra borgmesterpartiet), der dominerer mediedagsordenen.

Uagtet om omtalen er positiv eller negativ, kan det have en bonus.

Mark Blach-Ørsten
Professor, Roskilde Universitet

I Odense er det også stadig Christoffer Lilleholt, der fører. Mark Blach-Ørsten mener, at blå bloks forspring i medieomtaler på landsplan i høj grad hænger sammen med Christoffer Lilleholts mange medieoptrædender.

Og medieomtale betyder altså noget, slår han fast.

"Det vigtigste i et kommunalvalg er at påminde folk om, at man er der. Her adskiller den kommunale valgkamp sig fra folketingsvalgkampen, for det er kun i valgkampen, vi husker, hvem vores kommunale politikere er. Så uagtet om omtalen er positiv eller negativ, kan det have en bonus," siger Mark Blach-Ørsten.

Det kan dog også i særlige tilfælde være fordelagtigt for siddende borgmestre ikke at gøre meget væsen ud af sig i valgkampen, lyder det.

"Hvis det er, fordi de andre har travlt med at begå brølere, er det super godt bare at tie stille."

Fremgang til Ole Birk Olesen

I København er der også sket en lille ændring i forhold til sidste måling. Det er stadig Socialdemokratiets Sophie Hæstorp Andersen og Enhedslistens Line Barfod, der topper listen over medieomtaler, men længere nede er der rykket rundt.

SF's Sisse Marie Welling, som før indtog en tredjeplads, er nu overgået af både Ole Birk Olesen og Cecilia Lonning-Skovgaard fra henholdsvis Liberal Alliance og Venstre.

Ole Birk Olesen har den fordel, at han har en kendiseffekt fra Folketinget med sig. Det kommer ham til gode.

Mark Blach-Ørsten
Professor, Roskilde Universitet

At Ole Birk Olesen nu er den mest omtalte blå kandidat i København, vidner ifølge Mark Blach-Ørsten om borgerlig krise i hovedstaden.

"Man har ikke været i stand til at trække så klare grænser fra Venstre-kandidatens side, så opmærksomheden går til andre. Ole Birk Olesen har den fordel, at han har en kendiseffekt fra Folketinget med sig. Det kommer ham til gode," siger han.

Der mangler kant i den borgerlige valgkamp i København, lyder det.

"Det har været ret anonymt."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mark Blach-Ørsten

Professor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet
ph.d. (Roskilde Uni. 2003), cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1999)

0:000:00