Borgmesterpartier i de største byer sætter sig tungt på mediedækningen – men i Odense overstråler ung venstremand borgmesteren

Spidskandidater for borgmesterpartierne i de store byer får meget mere medieomtale end de andre kandidater, viser en ny måling. I Odense får Venstres unge fremadstormende kandidat imidlertid mere fokus end den populære socialdemokratiske borgmester.

Venstres unge borgmesterhåb i Odense, Christoffer Lilleholt, har i oktober nydt glæde af mere medieomtale end den socialdemokratiske borgmester.
Venstres unge borgmesterhåb i Odense, Christoffer Lilleholt, har i oktober nydt glæde af mere medieomtale end den socialdemokratiske borgmester.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Peter Ingemann Nielsen

Det ser ud til at være markant nemmere at komme i medierne, hvis man er spidskandidat for et borgmesterparti til kommunalvalget.

Det viser en ny måling fra Roskilde Universitet kaldet 'Borgmesterbarometeret', som er lavet i samarbejde med Altinget og Infomedia. Målingen dækker over København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg og bygger på tal fra hele oktober.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) har 146 procent flere medieoptrædener end nummer to på listen, mens tallene for Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) og Frederiksberg-borgmester Simon Aggesen (K) er henholdsvis 43 og 58 procent.

Sophie Hæstorp-Andersen (S), som er spidskandidat for overborgmesterpartiet, fører også an i København, hvor hun scorer 84 procent flere medieomtaler end nummer to på listen, Line Barfod fra Enhedslisten.

Mark Blach-Ørsten, professor og studieleder for journalistik på RUC, er en af forskerne bag målingen, og han ser ikke noget odiøst i, at der i oktober har været en tydelig borgmestereffekt i mediernes dækning.

”Det er forventeligt, for typisk omtaler man dem, som er mest kendte og har størst sandsynlighed for at vinde. Som medie skelner man til, hvem der vandt ved sidste valg, og hvordan det ser ud i meningsmålingerne,” siger han.

Som medie skelner man til, hvem der vandt ved sidste valg, og hvordan det ser ud i meningsmålingerne

Mark Blach-Ørsten
Professor, Roskilde Universitet

Samtidig understreger han, at kandidaterne med god grund kan lægge en indsats i at blive omtalt i medierne.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00