Ekspert: Danmark mangler arktisk patruljefly
Et nyt avanceret maritimt patruljefly ville give Danmark stærke kort på hånden i Arktis i krise- og krigstid, fastslår en ekspert. Norge har allerede haft den store pengepung fremme og investeret i det dyreste fly på markedet.
Andreas Krog
RedaktørJACKSONVILLE: For det utrænede øje kan det udefra ligne et helt almindeligt passagerfly, som dem Ryanair, Norwegian og SAS opererer.
Det amerikanske antiubådsfly P-8A Poseidon er da også baseret på verdens mest producerede kommercielle flytype, Boeing 737. De to flytyper har delt produktionslinje ved fødslen og har den samme krop. Men ellers har de to flytyper ikke meget til fælles.
Mens Boeing 737 flytter passagerer fra A til B, så jagter Boeing P-8A Poseidon ubåde i timevis over alt i verden.
Norske piloter og teknikere træner lige nu på den amerikanske flådes flyvestation i Jacksonville i Florida i at anvende og vedligeholde de fem nye Poseidon-fly, som Norge købte i 2016 og indtil videre har fået to af.
Altinget har besøgt Jacksonville for at se nærmere på det avancerede fly.
P-8A Poseidon eller et konkurrerende veludrustet såkaldt maritimt patruljefly kan nemlig meget vel blive en af de helt store materielanskaffelser i det kommende forsvarsforlig.
Det er en kapacitet, som ville gøre stor gavn i det danske forsvar, påpeger en ekspert. Ikke mindst i Arktis.
”Hvis der er noget vi virkelig mangler i Arktis, så er det et ordentligt maritimt patruljefly med en gedigen sensorpakke og krypteret kommunikation. Det skal være et fly, der er designet til at være et maritimt patruljefly. Ikke en civil flyver, der flyver politiflyvning,” siger Johannes Riber Nordby, der er ph.d.-studerende ved Københavns Universitet i sømagt og småstater samt militæranalytiker ved Forsvarsakademiet.
I dag råder Flyvevåbnet over fire mindre CL-604 Challenger-fly, som blandt andet anvendes til maritime opgaver i Arktis. Men flyet er en ombygget business jet, der ikke er særlig godt udrustet, pointerer Johannes Riber Nordby.