Klimarådet, butikker og forbrugere i kor: Regeringen skal komme i gang med klimamærkning af fødevarer

Netto-direktør efterlyser politisk vilje til at udvikle et statsautoriseret klimamærke til fødevarer. Der er ingen grund til at vente på EU, mener COOP. Fødevareminister Rasmus Prehn har ikke tid til at svare på kritikken, lyder det fra ministeriet. 

Hvis dit hakkede kød har sagt muh eller mæh, er det værre for klimaet end kød fra en gris. Udforsk selv CO2-udslippet fra de forskellige former for kød og plantefars i grafikken længere nede i artiklen. 
Hvis dit hakkede kød har sagt muh eller mæh, er det værre for klimaet end kød fra en gris. Udforsk selv CO2-udslippet fra de forskellige former for kød og plantefars i grafikken længere nede i artiklen. Foto: Hakket oksekød i køledisken hos Min Købmand i Glostrup, en butik som Dagrofa driver
Rasmus Raun Westh

De fleste kender det røde Ø-mærke med teksten ”Statskontrolleret økologisk”.

Når man smider en vare i indkøbskurven, kan man derfor regne med, at den er, ja, økologisk.

Omkring en tredjedel af de globale CO2-udledninger stammer fra produktionen af fødevarer. Derfor bør bøffer, bælgfrugter og andre fødevarer på samme måde udstyres med et statskontrolleret mærke, der kan vejlede forbrugerne i retning af mere klimavenlig kost.

Det mener COOP, Salling Group og Dagrofa – Danmarks tre største dagligvarekoncerner. Det mener Klimarådet. Og det mener Forbrugerrådet.

“Vi støtter et fælles, nationalt klimamærke, der gør det helt tydeligt for forbrugeren, hvad det er, han eller hun lægger i kurven,” siger Michael Løve, direktør for Netto og medlem af Salling Groups ledelse.

”Men man kan godt komme i tvivl om, hvorvidt der er en politisk vilje til det,” siger Michael Løve.

Undgå vildledning
En lignende opfordring lyder fra Dagrofa, der blandt andet står bag Meny og Spar-butikkerne.

Man kan godt komme i tvivl om, hvorvidt der er en politisk vilje til det.

Michael Løve
Direktør, Netto
”Vi ser rigtigt gerne en form for klimamærkning af fødevarer, men det skal være med myndighederne for bordenden,” siger Henrik Bernhard Johannsen, CSR-chef i Dagrofa.

”For ikke at risikere vildledning af forbrugerne har vi brug for, at myndighederne står bag mærkets troværdighed,” siger han.

0:000:00