To af Danmarks største dagligvarekoncerner sætter for første gang CO2-reduktionsmål
Købsmandskoncernen Dagrofa vil reducere CO2-udledningen fra egen drift med 20 procent inden udgangen af 2024. Salling Group sætter mål om 50 procents reduktion i 2030 og har samtidig tilmeldt sig anerkendt klimastandard for virksomheder.
Rasmus Raun Westh
Journalist og redaktørEt spøgelse går gennem dagligvarebranchen – et bæredygtigt spøgelse.
Noget tid efter konkurrenten COOP er Salling Group og Dagrofa, Danmarks henholdsvis største og tredjestørste dagligvarekoncern, klar med CO2-reduktionsmål.
Inden 2030 skal Salling Group, der blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka, have reduceret sin udledning med 50 procent.
”Vi håber på at kunne gøre mere, men vi opererer i tre lande, og navnlig i Polen, hvor vi har også har Netto-butikker, er strømmen langtfra lige så grøn som i Danmark,” siger CSR- og kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen.
I købmandskoncernen Dagrofa skal 20 procent af udledningen fra driften af butikkerne Meny, Spar, Let-Køb og Min Købmand samt Dagrofa Foodservice forsvinde inden for tre år.
”Vi har i Dagrofa sat os for at reducere vores CO2-impact fra vores egen drift inden udgangen af 2024,” siger Dagrofas CSR-chef, Henrik Bernhard Johannsen.
”Så kan du sige: Hvor ambitiøst er det? Men for os handler det om at sætte et realiserbart mål,” siger Henrik Bernhard Johannsen.
Dagrofas reduktionsmål omfatter også koncernens eget madspild og samt egne fødevareselskaber, lagre, vareterminaler og transport.