Regeringen siger, den vil forbyde lange dyretransporter i EU, men forbuddet hjælper kun en brøkdel af danske svin

Den danske svineproduktion bliver nærmest ikke ramt af det forslag om forbud mod lange dyretransporter, som den danske regering har fremsat i EU sammen med en række andre lande. Det viser en opgørelse fra Fødevarestyrelsen. Pinligt og uambitiøst, lyder kritikken.

I 2019 blev i alt 35 millioner levende svin transporteret fra et EU-land til et andet. Danmark stod alene for 42 procent af det antal.
I 2019 blev i alt 35 millioner levende svin transporteret fra et EU-land til et andet. Danmark stod alene for 42 procent af det antal.Foto: Christof Herrmann/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Danmark vil gerne begrænse de lange transporter af levende dyr i Europa, men regeringens eget forslag til en løsning vil kun ramme en lille brøkdel af grisene i den danske svineproduktion.

Det viser en opgørelse fra Fødevarestyrelsen, som Altinget har fået aktindsigt i.

Hvis man mener, at lange transporter er dårlig dyrevelfærd, hvorfor så forbyde dem for en dyregruppe, som stort set ikke bliver udsat for lange dyretransporter?

Ditte Erichsen
Dyrlæge og projektleder for dyretransportområdet, Dyrenes Beskyttelse

Sammen med Sverige, Tyskland, Belgien og Nederlandene arbejder Danmark i øjeblikket på at få indført en maksimal transporttid i EU på otte timer af dyrevelfærdshensyn.

Forslaget om et forbud mod de lange transporter omfatter dog kun dyr, der transporteres direkte til slagtning, og derfor rammer det heller ikke de millioner af smågrise, som Danmark hvert år eksporterer til opfedning i andre lande.

Sidste år var det således blot cirka 50.000 ud af de i alt lidt over 11 millioner danske svin på lange transporter, der blev transporteret direkte til slagtning.

Det svarer til en andel på 0,46 procent.

”Det er svært at se forslaget som andet end et forsøg på at lade som om, at man gør noget, for at skjule, at man reelt ikke gør noget ved det egentlige problem,” siger Ditte Erichsen, der er dyrlæge og projektleder for dyretransportområdet i Dyrenes Beskyttelse.

”Hvis man mener, at lange transporter er dårlig dyrevelfærd, hvorfor så forbyde dem for en dyregruppe, som stort set ikke bliver udsat for lange dyretransporter? Det giver ikke ret meget mening,” fortsætter hun.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00