Regeringen sparer på skoleskibe: Rederier frygter yderligere mangel på danske søfolk

FINANSLOV: Regeringen vil fratage skoleskibet Georg Stage muligheden for at sejle to gange om året. Det ærgrer Danske Rederier, som efterspørger flere danske skibsassistenter. Radikale vil presse S og tage sagen op til finanslovsforhandlingerne.

Skoleskibet Georg Stage var i 2019 på to togter. Men næste år kan det meget vel bliver skåret ned til ét. 
Skoleskibet Georg Stage var i 2019 på to togter. Men næste år kan det meget vel bliver skåret ned til ét. Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

I 2019 fik det danske skoleskib Georg Stage mulighed for at tage på to togter frem for ét takket være en ekstra bevilling på otte millioner kroner fra Folketinget.

Men nu ser det ud til, at det traditionsbundne skoleskib risikerer at miste muligheden for at sejle ud to gange på et år. I regeringens forslag til en finanslov har man nemlig valgt ikke at videreføre den ekstra økonomiske bevilling.

"Politik er jo et spørgsmål om prioriteringer. Og desværre har vi ikke penge til at lave alt det, som vi gerne vil," lyder det fra Socialdemokratiets uddannelsesordfører, Kasper Sand Kjær.

Og det ærgrer Danske Rederiers administrerende direktør, Anne Steffensen.

Efterspørgslen er simpelthen større end udbuddet. Og derfor er det ærgerligt, at Georg Stage ser ud til at miste et togt om året.

Anne Steffensen
Adm. direktør, Danske Rederier

Tidligere på måneden gik de sammen med rederiet Esvagt, CO-Søfart og Dansk Metal om et åbent brev, hvor de opfordrede uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) til at afsætte penge til, at skoleskibene kunne tage på to årlige togter.

Både Georg Stage og Skoleskibet Danmark står nemlig for en stor del af rekrutteringen til uddannelsen som skibsassistent.

"Det betyder, at vi får svært ved at få de søfolk og skibsassistenter, som vi skal bruge. Vi kan se, at en stor del af dem, som har været ude at sejle med skoleskibene, vælger at gå videre som skibsassistenter på vores skibe," siger Anne Steffensen.

Rederier mangler danske søfolk
Ifølge Danske Rederier er ledigheden blandt skibsassistenter stort set ikkeeksisterende. Anne Steffensen peger på, at rederier, der beskæftiger sig med nærskibsfart og offshore, har svært ved at få danske skibsassistenter.

Derfor må rederierne ofte kigge mod udlandet i stedet for at finde søfolk. Ifølge Anne Steffensen er det ikke et problem i sig selv, at sektoren bruger udenlandsk arbejdskraft.

Dokumentation

Skibsassistenter er også kendt under betegnelsen ubefarne søfolk. 

Det er en treårig uddannelse, som kræver en gennemført 9. klasse, en godkendt helbredsundersøgelse, samt at ansøger er mindst 17,5 år gammel.

Som skibsassistent arbejder du blandt andet med at fortøje skibet, holde vagt om natten og i tåget vejr samt spule dæk. Du arbejder både på dækket og i maskinen og får undervisning i håndværksfag og maritime fag.

Kilde: ug.dk 


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00