Røde støttepartier ærgrer sig over manglende flyafgift i finansloven

KLIMA: Det er skuffende, at man trods opbakning fra fire af fem aftalepartier ikke formåede at få en aftale om flyafgift med i finansloven. Sådan lyder det fra EL, SF og R, der nu vil tage kampen om afgiften op til forårets klimaforhandlinger.

I Danmark har vi ingen afgift på flyrejser. Både i Norge, Sverige og Tyskland har man afgifter, der varierer mellem 50 og 300 kroner. 
I Danmark har vi ingen afgift på flyrejser. Både i Norge, Sverige og Tyskland har man afgifter, der varierer mellem 50 og 300 kroner. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Da finansloven for 2020 landede sent mandag aften, var det med smil og glade miner, at repræsentanter fra regeringen og de fire aftalepartier stillede sig op foran pressen. 

Det er dog ikke ligefrem samtlige aftalepartier, der er fuldt ud tilfredse med alt indholdet i den endelige aftale. Og der er især ét tiltag, som har spøgt i baggrunden i flere år, men som heller ikke i denne omgang har vundet en plads på finansloven. Flyafgift.

Enhedslisten, SF, Alternativet og Radikale, som alle sad med ved forhandlingsbordet, er ellers positivt stemt over for indførelsen af flyafgift. På trods af den brede opbakning i rød blok er det dog ikke lykkedes at komme i mål med en løsning, og det vækker frustration hos Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

"Jeg er virkelig ked af, at vi ikke har fået indført en flyafgift med den her finanslov. Borgerne og forbrugerne vil jo faktisk gerne have en flyafgift. Og vi kan se, at udledningerne fra branchen bare stiger og stiger. Og det vil den fortsætte med, hvis ikke vi sætter ind med en benhård regulering," lyder det fra Mai Villadsen.

Det er helt tydeligt, at vi bliver nødt til at skrue endnu mere op for ambitionerne, for den her finanslov leverer slet ikke i forhold til de 70 procent.

Mai Villadsen (EL)
Klimaordfører

Forsøger igen til foråret
Hos SF ærgrer klimaordfører Signe Munk sig ligeledes over, at det på trods af opbakning fra fire af partierne rundt om forhandlingsbordet blev til en finanslov uden flyafgift.

"Helt ærligt så synes jeg, det er ærgerligt. I SF havde vi foreslået det her som finansieringskilde til finansloven. Det kommer vi fortsat til at kæmpe for, og vi mener, det er helt oplagt, at vi får den diskussion, når vi skal diskutere klimahandlingsplaner til foråret," siger SF-ordføreren.

Og også Mai Villadsen understreger, at Enhedslisten vil arbejde "stenhårdt" for at få gennemført en flyafgift, når Folketingets partier til foråret skal forhandle om klimahandlingsplaner.

"Der er rigtig mange gode grønne idéer, som vi alle sammen har haft, men som ikke er kommet med i den her finanslov. Det er helt tydeligt, at vi bliver nødt til at skrue endnu mere op for ambitionerne, for den her finanslov leverer slet ikke i forhold til de 70 procent," siger EL-ordføreren.

Men bliver det unægtelig ikke sværere at få en flyafgift igennem i klimahandlingsplanerne, da I der også skal forhandle med blå partier, som ikke er lige så begejstrede for idéen?

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00