Trængselskommission på plads

TRÆNGSELSKOMMISSION: Transportministeriet har præsenteret den kommission, som skal udarbejde løsningsforslag til trængselsproblemerne i hovedstadsområdet. Formanden bliver Leo Larsen, der er adm. direktør i Sund & Bælt.
Formanden  for trængselskommissionen bliver Leo Larsen, der er adm. direktør i Sund & Bælt.
Formanden for trængselskommissionen bliver Leo Larsen, der er adm. direktør i Sund & Bælt.
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringens bebudede trængselskommission er netop faldet på plads.

Formanden bliver Leo Larsen, der er adm. direktør i Sund & Bælt.

Ud over formanden får kommissionen 23 medlemmer, der er bredt sammensat af forskere, erhvervsliv, grønne organisationer og kommuner. Se faktaboks til højre.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er tilfreds:

Fakta

Sammensætning af trængselskommission for hovedstadsområdet 

Formand

 

  • Leo Larsen, adm. direktør, Sund & Bælt 

 

Medlemmer

  • En forsker fra RUC
  • To forskere fra DTU Transport
  • En forsker fra CBS
  • En forsker fra Aalborg Universitet
  • En repræsentant indstillet af Københavns Kommune
  • To repræsentanter indstillet af KKR Hovedstaden
  • En repræsentant indstillet af KKR Sjælland
  • En repræsentant indstillet af Region Hovedstaden 
  • En repræsentant indstillet af Dansk Erhverv
  • En repræsentant indstillet af Dansk Industri
  • En repræsentant indstillet af Københavns City Center
  • En repræsentant indstillet af LO i Hovedstaden
  • En repræsentant indstillet af Forbrugerrådet
  • En repræsentant indstillet af FDM 
  • En repræsentant indstillet af MOVIA
  • En repræsentant indstillet af Metroselskabet
  • En repræsentant indstillet af DSB
  • En repræsentant indstillet af Det Økologiske Råd
  • En repræsentant indstillet af NOAH-Trafik
  • En repræsentant indstillet af Danmarks Cyklistforbund
  • En repræsentant indstillet af CASA Analyse

 


Kilde: trm.dk

"Jeg er utrolig glad for, at vi nu får nedsat en bred kommission, der skal bidrage med løsninger til, hvordan vi får reduceret trængslen og forureningen i hovedstadsområdet. Kommissionens forslag bliver et vigtigt input til de kommende års forhandlinger om udmøntning af investeringer i den kollektive trafik," siger han i en pressemeddelelse.

Trængselskommissionen er en del af aftalen om trafikmilliarden, som regeringen indgik med Dansk Folkeparti og Enhedslisten, da betalingsringen blev droppet.   

 

Læs hele kommissoriet her:

Kommissorium for reduktion af trængsel og luftforurening samt modernisering af infrastrukturen i hovedstadsområdet

Trafikken på vejene i og omkring hovedstaden er blevet så omfattende, at kapacitetsgrænsen er nået ange steder i myldretiden. Alt for mange bilister i hovedstadsområdet spilder deres tid på at sidde i kø ver eneste dag. Det mindsker mobiliteten og hindrer vækst i samfundet. Samtidig er trafikkens miljøpåvirkninger markante.

Hovedstaden skal have et attraktivt og sundt bymiljø, hvor det er rart for borgerne at færdes. Den kollektive trafik skal hænge godt sammen og tilbyde gode muligheder for, at passagererne kan komme hurtigt rundt i byen. Bilisterne skal ikke sidde fast i lange køer.

Og cyklisterne skal have gode forhold, sikre g hurtige forbindelser og gode parkeringsmuligheder. Der skal findes helhedsorienterede løsninger på disse udfordringer, der samtidig reducerer hovedstadens støj- og luftforurening samt CO2-udledning til gavn for miljøet, befolkningens sundhed og bylivet. De konkrete forslag til løsninger skal bl.a. understøtte, at den kollektive trafik samt cyklisme skal løfte det meste af den fremtidige vækst i trafikken.

Med regeringens, Enhedslistens og Dansk Folkepartis rammeaftale fra marts 2012 om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik er der foretaget en markant opprioritering af billigere og bedre kollektive trafik. 

Som et led i denne aftale nedsættes en bred kommission, som skal udarbejde grundlaget for en samlet strategi for - inden for såvel en kort som en længere tidshorisont - at fremme mobilitet og reducere trængsel og luftforurening i hovedstadsområdet og sikre større overgang til kollektive transportformer.

Kommissionen skal
1) Analysere de grundlæggende udfordringer for hovedstadens transportsystem på både kort og lang sigt
2) Analysere fordele og ulemper ved forskellige tiltag til løsning af udfordringerne
3) Udarbejde forslag til en samlet strategi og finansieringen heraf

Mulige løsninger
Kommissionen skal bl.a. vurdere perspektiverne i en bedre banebetjening af hovedstadsområdet, herunder fx letbaner, udbygning af metroen, udvikling af S-banen, busbetjeningen samt betjeningen af pendlertrafikken. Også mulighederne på vejområdet skal vurderes, herunder vedrørende park and rideanlæg, ringvejsforbindelserne og de store indfaldsveje.

Kommissionen skal endvidere vurdere perspektiverne i tiltag, som kan forbedre trafikafviklingen i hovedstadsområdet helt grundlæggende, herunder fx ved øgede incitamenter til at benytte den kollektive trafik gennem ændrede parkeringsvilkår, grøn differentiering af parkeringsafgifter samt brug af intelligente trafiksystemer og bedre samordning af vejarbejder. 

Endvidere undersøges mulighederne for bedre kombinationsmuligheder mellem de grønne transportformer (kollektiv trafik, cykler og gang) samt bedre rammer for cyklister, fx i form af cykelsuperstier m.v.

Endelig skal kommissionen vurdere mulighederne for at skabe øget incitament til at anvende samkørsel, delebiler og biler m.m. med lavere miljøbelastning ved f.eks. at øge disses fremkommelighed, prioritere p-pladser eller lignende i hovedstaden.

Kommissionen skal undersøge mulighederne for hurtigt virkende indgreb, der begrænser trængslen og forbedrer miljøet, herunder udvidelse og skærpelse af miljøzoner og skrappere krav for at opnå miljø-godkendelse af lastbiler. Kommissionen skal samtidig belyse mulighederne for roadpricing på landsplan samt komme med forslag til finansiering af initiativer til at mindske trængsel, luftforurening og løfte den kollektive trafik yderligere.

Forslagenes omkostningseffektivitet i forhold til at reducere såvel trængsel som negative miljø- og sundhedseffekter skal indgå i vurderingen. Kommissionens arbejde skal ikke omfatte en trængselsring for hovedstadsområdet.

Kommissionens arbejde er ikke til hinder for, at der på kort sigt tages initiativer med det formål at mindske luftforureningen fra transportsektoren fx i form af skærpelse af de eksisterende miljøzoner, særligt i de tilfælde hvor det er påkrævet for at leve op til EU-lovgivning.  

Kommissionen fremlægger et katalog med fordele og ulemper samt omkostningseffektivitet ved de forskellige instrumenter, ligesom der skal sikres sammenhæng mellem de forskellige forslag.  

Kommissionens arbejde indledes med en konference vedrørende de udfordringer og løsningsmuligheder som tegner sig for transportsystemet i hovedstadsområdet. På konferencen vil bl.a. organisationer, interessenter og eksperter få mulighed for at give inspiration til kommissionens arbejde. Kommissionen kan herudover i relevant omfang hente inspiration fra andre relevante interessenter.

Kommissionen sammensættes af forskere og andre eksperter inden for transport, miljø og økonomi samt repræsentanter fra transportsektoren, kommunerne, erhvervslivet, fagbevægelsen og miljøorganisationerne. Kommissionen sekretariatsbetjenes af

Transportministeriet (formand), Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Skatteministeriet.

Kommissionen fremlægger et katalog med fordele og ulemper ved forskellige forslag til reduktion af trængsel, støj og luftforurening i hovedstadsområdet for regeringen i januar 2013 og fremlægger i august 2013 forslag til samlet strategi.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00