Uddrag af lækket investeringsplan udløser DI-kritik

INVESTERINGSPLAN: Efter at have set uddrag af et udkast til regeringens investeringsplan er DI og DTL uenige. Mens DTL glæder sig, mener DI, at regeringen er alt for uambitiøs.
Torbjørn Næs Bertelsen

Dansk Industri og Dansk Transport og Logistik er splittede efter at have set et antal tabeloversigter fra et udkast til regeringens investeringsplan. Uddraget af udkastet, som organisationerne er blevet forelagt, viser en række af de vej- og jernbaneinvesteringer, som regeringen har tænkt sig at gennemføre i sin trafikinvesteringsplan. (Se uddrag af udkastet i faktaboks under artiklen.)

Udkastet fra Transportministeriet er ifølge Altingets oplysninger et udkast, hvor man er nået langt i processen, og som viser rigtig mange af de endelige forslag. Ifølge Altingets kilder er der lavet justeringer sidenhen i udkastet, bl.a. at timemodellen bliver opprioriteret, men det store billede i udkastet vil stadig stå, når regeringen fremlægger investeringsplanen.

Chef for DI Infrastruktur Michael Carlsen mener, der er brug for en mere ambitiøs investeringsplan.

"Vi mener, at der er behov for at femdoble investeringerne i infrastrukturen. De foreløbige meldinger tyder ikke på, at man vil være helt så ambitiøs," siger Michael Carlsen.

Selvom der er tale om et løft i forhold til tidligere investeringsplaner, mener han ikke, det er ambitiøst nok og efterlyser holdbare, langsigtede investeringer.

"Vi har brug for en ambitiøs investeringsplan, som kan sikre en velfungerende infrastruktur om 10, 20 og 30 år," siger Michael Carlsen.

Fakta

Sagen kort

- Infrastrukturkommissionen udkom i januar 2008 med sin betænkning om fremtidens danske infrastruktur.

- Regeringen nedsatte et ministerudvalg bestående af syv ministerier, som skal komme med en investeringsplan og en CO2-plan. Udvalget skal udarbejde et samlet udspil for bedre infrastruktur, der samtidig reducerer transportsektorens miljøpåvirkninger.

- Ministerudvalget ventes at præsentere sit forslag til investeringsplan for perioden frem til 2020 i november måned.

DTL: Infrastrukturkommissionen har ikke levet forgæves
Hos DTL afventer man spændt den endelige investeringsplan, som er blevet udsat. Det var længe ventet, at den ville blive præsenteret i uge 43, men den er blevet udsat til engang i november.

Efter at have set et antal tabeloversigter fra udkastet glæder cheføkonom Ove Holm sig over, at Infrastrukturkommissionens anbefalinger i høj grad er inkluderet i udkastet.

"Udkastet ser meget ambitiøst ud, og vi glæder os over, at Infrastrukturkommissionen tydeligvis ikke har levet forgæves," siger Ove Holm.

Han hæfter sig ved, at Infrastrukturkommissionens betænkning, hvor DTL's adm. direktør Erik Østergaard var medlem, tydeligt skinner igennem i det udkast til investeringsplan, DTL har set.

"Vi noterer, at der i udkastet arbejdes med tre hovedprioriteringer: 1. Fremsættelse af forslag til anlægslov, 2. Udarbejdelse af VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag, og 3. Forundersøgelse. I den forbindelse skal vi minde om Infrastrukturkommissionens anbefaling om at prioritere de vigtigste initiativer der, hvor investeringerne giver de største samfundsmæssige afkast," siger Ove Holm. 

Han ser spændt frem til at se investeringsplanens prioritering, tidsplan og ikke mindst finansiering, når den bliver fremlagt i november måned.

Dokumentation

Fakta:

Kommende investeringer på baneområdet

  • Anlæg af en metrocityring (statens andel = 50 %) 18 mia.

  • Genopretning af skinnenettet 5 mia.

  • Nye signaler på BaneDanmarks net 18 mia.

  • Ny bane mellem København - Ringsted 9 mia.

  • Fast forbindelse over Femern Bælt inkl. landanlæg 23 mia.

  • I alt 73 mia.

Timemodellen mellem København - Odense skal realiseres inden 10 år.

_________________________________________________________________________________

Elektrificering af jernbanenettet omfatter:

  • Ringsted - Rødby (som del af Femern Bælt)

  • Roskilde - Kalundborg

  • Fredericia - Frederikshavn

  • Lunderskov - Esbjerg

Forberedelse af ibrugtagning af de første etaper bør starte op fra 2016

______________________________________________________________________________

Motorvejsnettet:

Her vil regeringen fremsætte forslag til anlægslov o. lign.

  • Anlæg af motorvej ved Silkeborg (Rute 15) 6,1 mia.

  • Anlæg af Brande Omfartsvej (Rute 18) 0,5 mia.

  • Udbygning af E45, Nørresundby - Bouet ved Aalborg, nordgående retning 0,05 mia.

  • Udbygning af E20, Odense SØ - Odense V. 3,2 mia.

Her vil regeringen udarbejde VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag

  • Opgradering af banen Ringsted - Odense til 200 km/t. 0,6 - 0,9 mia.

  • Opgradering af banen Hobro - Aalborg 0,2 mia.

  • Øget vejkapacitet på tværs af Limfjorden 5-10 mia.

Her vil regeringen gennemføre forundersøgelser

  • Opgradering af banen Odense - Hobro til 200 km/t

Projekter som regeringen vil overveje på sigt

- Forberedelse af elektrificering af hovedbanenettet

______________________________________________________________________________

De lange rejser

- Regeringen vil afsætte midler til at gennemføre en udbygning af jernbanekapaciteten mellem København - Ringsted. Indtil der træffes endelig beslutning om projektets linjeføring, afsættes midler til "nybygnings-løsningen" - Strækningen anlægges i perioden 2010 - 2016 - 8,6 mia.

  • Lejre - Vipperød - anlæg af dobbeltspor

  • Regeringen vil gennemføre en udbygning af Nordvestbanen - færdiggøres inden 2018 1,2 mia.

  • Opgradering af Sydbanen Ringsted - Nykøbing Falster 0,2 mia.

De korte rejser

  • Bedre S-banebetjening i Hillerød og Frederikssundskorridorerne 1,1 mia.

  • Regeringen vil undersøge muligheder og perspektiver i forbindelse med indførelse af ny teknologi på S-toget

  • Letbane i Ring-3 (statsligt tilskud til lokalt projekt) 4-6 mia.

______________________________________________________________________________

Regeringens plan for Hovedstadsområdet

Her vil regeringen fremsætte forslag til anlægslov o. lign.

  • Øget banekapacitet mellem København og Ringsted 8,6 mia.

  • Udbygning af Nordvestbanen, Lejre - Vipperød 1,2 mia.

  • Opgradering af Sydbanen 0,2 mia.

  • Modernisering af Nørreport Station 0,2 mia.

  • Anlæg af Frederikssundsmotorvejen 2. etape 4,6 mia.

  • Udbygning af Helsingørmotorvejen, Isterød Øverødvej 1,3 mia.

  • Udbygning af Motorring 4, Taastrup - Frederikssundsmotorvejen 0,5 mia.

  • Udbygning af Køge Bugt Motorvejen, Greve Syd - Køge 2,1 mia.

Her vil regeringen udarbejde VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag

  • Overhalingsspor på S-banenettet (Hellerup - Holte mod Hillerød) 1,1 mia.

  • Opgradering af banen, Køge - Næstved 2,7 mia.

  • Letbane i Ring 3-korridoren 6,0 mia.

  • Udbygning af Ring 4, Ballerup - Hillerødmotorvejen 1,2 mia.

  • Udbygning af Hillerødmotorvejen 2,4 mia.

Her vil regeringen gennemføre forundersøgelser

  • Hurtigere banebetjening i Frederikssundskorridoren

  • Nye tekniske løsninger på S-banen

  • Øget banebetjening i "Håndfladen"

  • Udvikling af banegårdskapaciteten i Hovedstadsområdet

  • Udbygning af Helsingørmotorvejen, Isterød - Helsingør

  • Østlig ringvej i Hovedstadsområdet/Havnetunnel (Ring 2)

Projekter som regeringen vil overveje på sigt

  • Ny vestlig ringvej i Hovedstadsområdet

______________________________________________________________________________

Større anlægsprojekter og planlægningsindsatser i Østjylland

Her vil regeringen fremsætte forslag til anlægslov o. lign.

  • Udbygning af E20, Odense Vest - Middelfart 4,3 mia.

  • Udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen 1,6 mia.

  • Udbygning af E45, Fredericia - Kolding 0,9 mia.

Her vil regeringen udarbejde VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag

  • Baneplan for Østjylland x mia.

  • Udbygning af E45, Vejle - Århus S. 7,8 mia.

  • Rute 26, Århus - Rødkærsbro 4,5 mia.

Her vil regeringen gennemføre forundersøgelser

  • Baneforkortelser i Østjylland

  • Ny bane, Horsens - Odense

  • Letbane ved Århus

  • Udbygning af E45, Århus S. - Århus N. (Hørning - Søften)

  • Udbygning af E45 vest om Randers

Projekter som regeringen vil overveje på sigt

  • Udvidelse af vej- og banekapaciteten ved Lillebælt

  • De langsigtede kapacitetsbehov for den nord-syd-gående trafik i Jylland

______________________________________________________________________________

Regeringens initiativer vedr. en effektiv og moderne godstransport

Her vil regeringen fremsætte forslag til anlægslov o. lign.

  • Forlængelse af Motorvej E20 til Esbjerg Havn 0,2 mia.

  • Ramme til projekter med henblik på styrkelse af tilgængelighed for banegods x mia.

Her vil regeringen udarbejde VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag

  • Dobbeltspor Vordingborg - Rødby og elektrificering af Ringsted - Rødby 8,0 mia.

  • Anlæg af dobbeltsporet bane i Sønderjylland 0,8-1,6 mia.

  • Kapacitetsforbedring på banen ved Kastrup 0,5 mia.

  • Opgradering af E47, Sakskøbing - Rødby x mia.

  • Udbygning af Skovvejen, Holbækmotorvejen - Kalundborg (Rute 23) 4,4 mia.

Her vil regeringen gennemføre forundersøgelser

  • Anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej (E55)

  • Udbygning af Rute 11, Esbjerg - Tjæreborg

Projekter som regeringen vil overveje på sigt

  • Ekstra kapacitet på Øresundsbanen

______________________________________________________________________________

Bedre opkoblinger til den eksisterende infrastruktur

Her vil regeringen fremsætte forslag til anlægslov o. lign.

  • Opgradering af Kongevejen i Helsingør, afslutning af 1. etape 0,05 mia.

  • Roskilde Fjord, ny forbindelse ved Frederikssund x mia.

  • Ramme til sanering af overkørsler på jernbanenettet x mia.

Her vil regeringen udarbejde VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag

  • Hurtigere regionalbaner i Jylland 0,4 mia.

  • Anlæg af "nordlig hængsel" syd for Randers 0,4 mia.

  • Anlæg af "Borgmestervejen" Ødsted-E45 syd for Vejle 0,7 mia.

  • Anlæg af Ribe Omfartsvej (Rute 11) 0,6 mia.

  • Udbygning af Rute 40, Ålbæk - Skagen 0,2 mia.

  • Anlæg af Slagelse Omfartsvej, 2. etape 0,2 mia.

  • Udbygning af Rute 54, Næstved - Rønnede 1,1 mia.

Her vil regeringen gennemføre forundersøgelser

  • Anlæg af lufthavnsbane i Aalborg

  • Opgradering af Kongevejen i Helsingør, 2. etape

  • Udbygning af Rute 47, E45 - Vojens

  • Udbygning af Rute 14, Næstved - Roskilde

  • Anlæg af nordlig omfartsvej ved Næstved

  • Anlæg af Abild Omfartsvej (Rute 11)

  • Anlæg af Brovst Omfartsvej (Rute 11)

  • Udbygning af Rute 6, Jyllinge - Hillerød

  • Udbygning af Rute 211, Frederiksværk - Frederikssund

  • Udbygning af vejkapaciteten mellem Herning og Holstebro (Rute 18)

NB: Prisangivelser er foreløbige anlægsoverslag 

Fakta fra Transportministeriets udkast til investeringsplan.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

0:000:00