Debat

Dekan: Ny uddannelsesminister bør søsætte national rekrutteringsplan til pædagoguddannelsen

Der mangler ikke studiepladser, men studerende på landets pædagoguddannelser. Den nye uddannelsesminister Jesper Petersen (S) bør med en rekrutteringsplan sikre, at kvaliteten hæves, og uddannelsen gøres attraktiv for studenter med rød hue og ældre studerende, skriver Annegrete Juul, dekan for det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole.

Der er brug for, at flere får øje på, at pædagoguddannelsen er både vigtig og meningsfuld, skriver Annegrete Juul. 
Der er brug for, at flere får øje på, at pædagoguddannelsen er både vigtig og meningsfuld, skriver Annegrete Juul. Foto: Pressefoto
Annegrete Juul
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Først om fremmest skal der lyde et stort tillykke til Jesper Petersen (S) med den nye titel som uddannelses- og forskningsminister. Vi ser frem til samarbejdet om vores vigtige velfærdsuddannelser – og for mit eget vedkommende er jeg selvfølgelig optaget af, hvordan den nye minister vil sikre, at vi får uddannet endnu flere dygtige pædagoger.

For med minimumsnormeringer på vej, lav pædagogandel i vuggestuer og børnehaver, stigende børnetal her i hovedstadsregionen samt meldinger om alvorlige rekrutteringsudfordringer fra både dagtilbuds samt social- og specialområdet, så er der nok at tage fat på.

Temadebat

Hvordan skal fremtidens studerende overbevises om, at de skal være pædagoger?

Siden 2017 er antallet af optagne studerende på landets pædagoguddannelser faldet med 319 studerende.  

I ly af faldet stiger efterspørgslen samtidig på uddannet pædagogisk personale til at indfri aftalen om minimumsnormeringer i 2024.  

Men allerede nu spejder flere kommuner i hovedstadsområdet forgæves efter uddannet arbejdskraft.

Altinget Børn spørger i en temadebat centrale aktører på området om, hvad der skal til for, at flere unge i fremtiden vælger pædagoguddannelsen.

Her er den foreløbige liste over deltagere:

  • Elisa Rimpler, formand, BUPL  
  • Claus Holm, institutleder, Danmarks institut for Pædagogik og uddannelse 
  • Signe Nielsen, formand, FOLA 
  • Ulla Tørnæs (V), uddannelses- og forskningsordfører og medlem af Folketinget
  • Annegrete Juul, dekan, det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole
  • Gitte Sommer Harrits og Susanne Tellerup, prorektor og uddannelsesdekan for pædagoguddannelsen, VIA University College
  • Andreas Rasch-Christensen, forskningschef, VIA University College
  • Niels Jakob Pasgaard, pædagogisk filosof og lektor, VIA University College 

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Jesper Petersens forgænger på posten, Ane Halsboe-Jørgensen, har sat gang i en større udflytning af studiepladser fra landets professionshøjskoler, hvor blandt andet pædagoguddannelsen nu skal være mere tilgængelig i provinsen. Det er ingen hemmelighed, at vi her på Københavns Professionshøjskole har været noget kritiske, da vi ikke mangler studiepladser i hovedstadsområdet – men derimod mangler studerende.

Flere midler til undervisning, vejledning og feedback
Derfor er vores opfordring til den nye minister, at han snarest muligt bør søsætte en national rekrutteringsplan til pædagoguddannelsen, som gælder både land og by.

Og vi har allerede flere helt konkrete bud på, hvad der skal være med i planen.

Pædagoguddannelsens kvalitet skal hæves.

Uddannelsen har i mange år haft det laveste taxameter i forhold til landets øvrige professionsuddannelser, og med Danmarks nok mest differentierede studentergruppe, er der brug for at kunne gå tæt på den enkelte studerendes læringsproces – og det koster.

Regeringen har tidligere investeret 130 millioner kroner i netop pædagoguddannelsen, og det er vi skam også glade for. Men hvis vi som professionshøjskole skal kunne tilbyde uddannelsesforløb, som ikke alene klæder de studerende godt på teoretisk, men også træner og øver deres pædagogiske handlekompetencer, er der brug for midler til undervisning, vejledning og feedback i små grupper.

Pædagoguddannelsen er også for studenter
Gymnasierne skal være bedre til at sende fremtidens studenter i retning af pædagoguddannelsen. Vi oplever, at vores studerende fortæller, at gymnasierne er mere universitetsforberedende end studieforberedende, og at nogle rådes til ikke at ”spilde deres gennemsnit” på at søge ind på pædagoguddannelsen.

Det er kun 34 procent af vores studerende på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole, der har en studentereksamen som uddannelsesbaggrund. Der er brug for, at flere får øje på, at pædagoguddannelsen er både vigtig og meningsfuld og en mulighed for at uddanne sig til en profession, hvor man gør en afgørende forskel for børn, unge og udsatte.

Vores dimittenders arbejdsvilkår skal være bedre. Vores studerende vælger ikke kun en 3,5-årig uddannelse, når de vælger pædagoguddannelsen. De vælger også det arbejdsmiljø, løn og karrieremuligheder, som professionen tilbyder.

Arbejdsgiverne har et stort ansvar for at sikre, at potentielle pædagogstuderende ikke skræmmes væk fra uddannelsen på grund af travlhed på gul stue, manglende muligheder for faglig udvikling og efteruddannelse kombineret med en lav løn.

Vores studerende er motiveret af muligheden for at kunne gøre en forskel for børn, unge og udsatte voksne. Det ønske skal de forvisses om kan udleves, når de træder ind på arbejdsmarkedet.

Nemmere adgang for ældre studerende
Endelig bør Jesper Petersen sikre, at det bliver nemmere for de lidt ældre studerende at gennemføre en pædagoguddannelse. De kommende ungdomsårgange bliver mindre og med stigende behov for pædagoger, er vi nødt til at tænke i andre målgrupper.

Vi ved af erfaring, at det for de ældre studerende handler i mindre grad om at sikre, at der er en pædagoguddannelse i endnu flere hjørner af landet.

Det handler i højere grad om, at mange ældre ansøgere har brug for et forsørgelsesgrundlag, hvis de skal skifte spor i deres arbejdsliv. Ligesom de har brug for et fleksibelt uddannelsestilbud, så de kan studere og arbejde samtidig. Det har vi udviklet sammen vores kommunale samarbejdspartnere.

Nu savner vi, at arbejdet med vores meritpædagoguddannelser anerkendes og tænkes sammen med udflytningsplanerne og rekruttering af fremtidens pædagoger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Petersen

Udenrigs- og udviklingsordfører (S), formand for Folketingets Skatteudvalg, fhv. minister
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)

0:000:00