Debat

Modstrøm: Vi er nødt til at styrke elevdemokratiet på FGU

DEBAT: Halvandet år efter FGU åbnede, halter det stadig med at starte elevråd på nogle skoler. Det er et tab for eleverne og uddannelsen. Lad os sammen styrke elevernes stemme på skolerne og i den offentlige debat, skriver Pernille Bruun Madsen.

FGU-institutioner må understøtte elevrådsarbejdet og opfordre elevrådene til at melde sig ind i Modstrøm, skriver Pernille Bruun Madsen.
FGU-institutioner må understøtte elevrådsarbejdet og opfordre elevrådene til at melde sig ind i Modstrøm, skriver Pernille Bruun Madsen.Foto: Sissel Moos/Modstrøm
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ud over at FGU-skolerne skal hjælpe og støtte unge i at finde deres vej gennem uddannelsessystemet, står de også med et stort ansvar for at udvikle de unges demokratiske selvtillid og demokratiforståelse.

Her spiller elevrådsarbejdet en central rolle. Elevrådene er en kanal for eleverne til at bruge deres stemmer og samtidigt giver elevrådsarbejdet lærere og FGU-direktørerne et indblik i elevernes tanker om deres uddannelse.

Men her halvandet år efter FGUs opstart er det dog stadig ikke alle skoler, der er nået lige langt med at udvikle elevråd - og corona har bestemt heller ikke hjulpet i den sammenhæng.

I Modstrøm oplever vi, at en væsentlig del af problemet skyldes, at mange elever ikke kender deres rettigheder. Flere ved eksempelvis ikke, at de har ret til at mødes og diskutere, hvad der rører sig på skolen, og at de har ret til en plads i FGU-institutionens bestyrelse.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Elevråd giver demokratisk selvtillid
FGU er for unge mellem 15 og 25 år. Stort set samme ungegruppe bliver der spurgt ind til i en demokratiundersøgelse lavet af Dansk Ungdoms Fællesråd og Fagbevægelsens Hovedorganisation i 2019.

I undersøgelsen tegner der sig et billede af, at unge på erhvervsskolerne og FGU mener, at det er vigtigt at engagere sig, men at de samtidig føler, at de ikke har nogle handlemuligheder.

Men her halvandet år efter FGUs opstart er det dog stadig ikke alle skoler, der er nået lige langt med at udvikle elevråd - og corona har bestemt heller ikke hjulpet i den sammenhæng.  

Pernille Bruun Madsen
Kampagnemedarbejder hos Modstrøm, FGU-skolernes elevorganisation

Kun cirka 27 procent af eleverne føler, at de i høj eller nogen grad har mulighed for at engagere sig og søge indflydelse. Tilsvarende føler kun knap 31 procent af eleverne, at de overhovedet ville kunne gøre en forskel, hvis de engagerede sig politisk i eksempelvis en elevorganisation.

Elevrådsarbejde skaber demokratisk selvtillid
De unge mangler altså i høj grad demokratisk selvtillid - og det er den, der skal højnes.

“Før følte vi ikke, at der kom noget fornuftigt ud af at have et elevråd [...] Men efter Modstrøm har været her, har vi fået lyst til at gøre endnu mere, og vi har fået et større håb for, at vores stemme bliver hørt”, fortæller en repræsentant fra elevrådet på FGU Fyn Nyborg.

Når vi har besøgt elevråd, oplever vi, at de unge får et stort engagement og en følelse af, at de udretter noget vigtigt. Det bekræfter os i, hvor vigtigt elevrådsarbejdet er for at skabe demokratisk selvtillid.

Modstrøm er en del af løsningen
I Modstrøm kan vi give de unge et større nationalt fællesskab med andre unge på og omkring FGU. Samtidig kan vi repræsentere elevernes stemme i den offentlige debat og sørge for, at flere FGU-elever vil opleve at føle sig hørt af medier og politikere.

Men vi kan ikke gøre det alene. Derfor opfordrer vi alle FGU-institutioner til at understøtte elevrådsarbejdet og opfordre deres elevråd til at melde sig ind i Modstrøm.

“Elevdemokrati og involvering af eleverne er ikke en let opgave. Det er en opgave, vi skal være i dialog med elevorganisationen om, så vi finder ud af, hvordan vi kan gøre det bedst muligt for alle FGU-eleverne. Men det er jeg sikker på, at vi kan gøre sammen med Modstrøm”, fortæller Ene Wolfsberg, direktør på FGU Syd- og Midtfyn.

Som medlem af Modstrøm har elevråd mulighed for at få besøg af Modstrøm og få hjælp til at engagere eleverne i elevrådsarbejdet, oplyse dem om deres rettigheder og give dem inspiration og værktøjer til, hvordan de kan blive hørt og få indflydelse på deres skole.

Derudover understøtter vi de lærere, ledere eller vejledere, der er ansvarlige for elevrådene og sammen skabe de bedste forudsætninger for elevdemokrati. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00