Fransk impact-investor etablerer sig i Danmark: Vil investere halvanden milliard i udsatte

IMPACT: En ny investeringsfond vil skyde halvanden milliard kroner i firmaer, der hjælper udsatte mennesker. Firmaet bag fonden har åbnet kontor i København. Det er kæmpestort, siger dansk ekspert

Managing director Ulrik Fonsmark Andreasen står i spidsen for Impact Partners sociale investeringer i Norden. 
Managing director Ulrik Fonsmark Andreasen står i spidsen for Impact Partners sociale investeringer i Norden. 
Carsten Terp Beck-Nilsson

En social impact-fond af helt usædvanlige dimensioner er netop kommet til verden. Og det kan blive en betydelig vækstfremmer for danske virksomheder med sociale ambitioner.

”Vi skal investere i virksomheder, som forbedrer levevilkårene eller mulighederne for socialt udsatte – enten ved at ansætte mennesker, som er socialt udsatte, eller ved at lave produkter eller services til dem,” siger Ulrik Fonsmark Andreasen.

Han er managing director i den nordiske afdeling af det europæiske investeringsfirma Impact Partners. Firmaet har netop rejst 1,5 milliarder kroner til en ny investeringsfond, der skal booste små og mellemstore virksomheder, som hjælper udsatte borgere – blandt andet i Danmark, hvor firmaet netop har etableret sig.

Den nye fond er Impact Partners fjerde sociale vækstfond. Og den er rejst med kapital fra investorer som European Investment Fund og BNP Paribas. En af intentionerne med fonden er at hjælpe ekspansionsmodne impact-virksomheder med at brede deres produkter og services ud i andre europæiske lande, fortæller Ulrik Fonsmark Andreasen.

Halvanden milliard er et kæmpe beløb inden for denne her dagsorden.

Pelle Pedersen
Medstifter, DoLand

”Vi er nu til stede i fire lande med den nye fond. Det betyder, at vi kan hjælpe virksomhederne med at skalere i Europa og etablere sig i nye lande, men også at opkøbe andre virksomheder, som styrker deres forretning,” siger han.

Investeringsfonden får fokus på virksomheder, som har nået et vist modenhedsniveau og nu har brug for kapital udefra for at kunne vokse yderligere. 

”Vi går efter at investere fra syv millioner og op til 150 millioner kroner pr. virksomhed i virksomheder, som har syv millioner kroner eller mere i omsætning,” siger Ulrik Fonsmark Andreasen, som fortæller, at fonden allerede har foretaget seks investeringer. 

Sikker social gevinst
Impact Partners blev stiftet i Frankrig i 2007. To år tidligere var voldsomme optøjet fejet ind over landet. Desperate unge fra udsatte boligområder protesterede i efteråret 2005 over manglende livsmuligheder ved at sætte biler og bygninger i brand. Da flammerne døde ud, var behovet for forandring åbenlyst.  

Impact Partners satte sig for at skabe sociale forbedringer ved at investere i virksomheder, der for eksempel hjælper udsatte mennesker i uddannelse eller ind på arbejdsmarkedet – men vel at mærke uden at gå på kompromis med det økonomiske afkast.

Impact Partners stiller sine egne investorer et årligt afkast på 10-12 procent i udsigt og lover samtidig, at hver enkelt investering skal gøre en nøje defineret social forskel.

I et tilfælde kan det være, at en virksomhed over en årrække skal ansætte et givent antal mennesker med autisme; i et andet eksempel skal en virksomhed uddele et vist antal ton mad til hjemløse.

Disse sociale mål hæfter Impact Partners selv for. Og hvis en virksomhed, Impact Partners har investeret i, kun delvist når sin sociale KPI, er det Impact Partners der hænger på regningen. Når virksomheden kun 60 procent af sit sociale mål, donerer Impact Partners resten fra deres bonus til en ngo, som investorerne vælger. Når virksomheden endnu mindre, donerer Impact Partners hele sin bonus for at kompensere for den sociale impact, der ellers skulle være skabt af virksomheden.

”Vores investorer giver os en bonus for den finansielle performance af de virksomheder, vi investerer i. Og den begrænses så af den sociale performance,” forklarer Ulrik Fonsmark Andreasen:

”Det er en mekanisme, der viser vores investorer, at vi tager den sociale impact seriøst og fungerer som et incitament for os til at arbejde for, at virksomhederne skal klare sig rigtig godt. Hvis de ikke performer finansielt og socialt, får vi ikke den bonus, vi går efter.”

Impact-virksomhed: Flere investorer var for aggressive
Da det fransk-belgiske firma iRaiser i 2018 ville ind på det nordiske marked, trådte Impact Partners til.

iRaiser driver tekniske platforme, der hjælper ngo’er med at fundraise og skabe opmærksomhed om deres mærkesager. I stedet for selv at bygge op i ukendt terræn købte iRaiser sig ind i den danske virksomhed AidBuilder, som i forvejen havde etableret en velfungerende peer-to peer platform i Norden, fortæller iRaisers administrerende direktør Gert-Jan Evers.

Pengene til opkøbet kom fra Impact Partners, som leverede mere end blot kapital.

”Når det kommer til opkøb, har de en viden om økonomi, jura og fusioner, som vi ikke har i vores firma,” siger Gert Jan-Evers.

Det krævede en længere fundingrunde og samtaler med flere investorer, før iRaiser fandt det rigtige match.

”Flere krævede for meget kontrol og ville have fingrene ind i den daglige drift. Det ønskede vi ikke,” siger Gert-Jan Evers og fortsætter:

”Samtidig blev vi mødt med nogle meget aggressive forventninger til vores vækst. Og selv om det er dejligt at vokse, er vækst ikke alt. Vi ønsker ikke at blive presset til at vokse hurtigere eller tjene flere penge,” siger Gert Jan-Evers.

Og så var der forståelsen for iRaisers ønske om at gøre en social forskel ved at hjælpe ngo’er til at gøre deres arbejde bedre.   

”Social impact-elementet mødte vi kun hos et par af de investorer, vi talte med,” siger Gert-Jan Evers.

I dag er AidBuilder og iRaiser fuldt integrerede. Seks af virksomhedens omkring 50 ansatte sidder i København. Og væksten er kommet naturligt. Siden Impact Partners entré er iRaiser vokset med 25-30 procent om året.

"Halvanden milliard er et enormt beløb"
Hos en af de danske aktører i impact-feltet vækker nyheden om Impact Partners ankomst til Danmark jubel.

Pelle Pedersen er medstifter af investeringsplatformen DoLand, der skal gøre det lettere for almindelige danskere at investere bæredygtigt. Og han hæfter sig især ved, at en investeringsfond på 1,5 milliarder vidner om et uhørt højt ambitionsniveau. Til sammenligning forvalter Den Sociale Kapitalfond Invest knap 300 millioner kroner.

”Halvanden milliard er et kæmpe beløb inden for denne her dagsorden. De fonde, der bliver rejst i Danmark, er markant mindre. Så halvanden milliard er et enormt beløb, og det er virkelig imponerende, at de formår at tiltrække investorer i den skala,” siger Pelle Pedersen.

Det signalerer en seriøsitet, der kan være med til at flytte hele dagsordenen omkring social impact op i en ny liga, mener han.

Professor: Interessen for impact vokser
Og det er Kai Hockerts, professor i socialt entreprenørskab ved CBS, enig i. Socialt entreprenørskab er ikke så udbredt i Danmark som i for eksempel USA og England, konstaterer han. Den veludbyggede skandinaviske velfærdsstat har til en vis grad afholdt private – og dermed også investorer – fra at gå ind i velfærdsområdet.

Men det kan være ved at ændre sig, fornemmer Kai Hockerts. I hvert fald ser han flere studerende på CBS, som interesserer sig for at løse samfundsproblemer gennem forretning. Og den udvikling kan en storinvestors indtræden på markedet speede op. 

”Impact Partners er en stor spiller, og flere spillere på banen vil øge interessen for feltet,” siger Kai Hockerts.

Han tilføjer, at det fra de sociale entreprenørers perspektiv er godt at få flere investorer på banen.

”Det betyder, at der vil komme flere perspektiver på impact, mere variation i måden at arbejde med impact på og mere konkurrence om investeringerne,” siger Kai Hockerts.

Et lovende dansk impact-marked
Impact Partners opererer i Frankrig, Tyskland, Spanien og nu også i Danmark, der skal fungere som brohoved til det nordiske marked. Ulrik Fonsmark Andreasen har brugt det seneste år på at lære miljøet i Norden at kende. Og han er optimistisk i forhold til at finde danske virksomheder at sætte penge i.

”Der er en skov af impact-virksomheder på vej. Og det er klart, at nogle af dem vil blive skilt fra, fordi de ikke kan klare sig, men andre vil om få år have vokset sig større. Og allerede nu er der mere end rigeligt virksomheder for os at håndtere i vores nordiske team,” siger Ulrik Fonsmark Andreasen.

Det kommer bag på Kai Hockerts fra CBS. Han henviser til, at pioneren på det danske marked, Den Sociale Kapitalfond, i begyndelsen havde vanskeligt ved at finde tilstrækkelig mange sociale virksomheder at investere i.

“Vi har nogle virkelig gode eksempler som Specialisterne. Men hvor mange er der af dem? Jeg støder på nye eksempler hvert år, men vi taler ikke om hundrede. Så det er interessant, hvis Impact Partners ser sådan et potentiale,” siger Kai Hockerts.

Det danske økosystem har brug for et løft
Træerne vokser imidlertid ikke ind i himlen, pointerer Pelle Pedersen fra investeringsplatformen DoLand.

Impact Partners fokuserer på veletablerede sociale virksomheder med en omsætning på den gode side af fem millioner kroner, og som nu har behov for en investering på et tocifret millionbeløb for at løfte sin forretning op til et nyt niveau.

Men under den kategori findes et mylder af sociale iværksættere, som har brug for kapital og opbakning for at komme op i en liga, hvor de bliver interessante som investeringsobjekter for Impact Partners, påpeger han.

”Jeg ser ikke de første ti startups inden for det sociale område, som er klar til at rejse 20 millioner kroner. Der er stadig noget modenhed, som er nødvendigt for at komme hertil. Og spørgsmålet er hvordan,” siger Pelle Pedersen og fortsætter:

”Der er brug for nogen, som forstår de nye forretningsmodeller og går ind og understøtter de sociale entreprenører tidligt, og der er brug for et økosystem, som er med til at løfte dem – ligesom Innovationsfonden og Vækstfonden har gjort på andre områder.”

Impact Partners kan imidlertid blive et lokomotiv for den udvikling, mener Pelle Pedersen.

”At de går i gang nu med at investere i virksomheder på det niveau, de gør, kan inspirere andre til at investere i startups, som befinder sig i de tidligere faser. For nu er der pludselig en aftager til nogle af de virksomheder, som lykkes med at vokse. Og det er noget af det, der skal til, hvis vi skal have løftet social impact op på et niveau, hvor også de helt store investorer kan være med,” siger Pelle Pedersen.

Dokumentation

Fakta om Impact Partners
Impact Partners blev stiftet i Paris i 2007 som et investeringsfirma, der arbejder på at skabe social impact gennem investering i socialt entreprenørskab.

Selskabet har kontorer i Paris, Barcelona, Frankfurt og København og forvalter 350 millioner euro, godt og vel 2,6 milliarder kroner, som er anbragt i henholdsvis seed- og vækstfonde. Ved siden af dette har Impact Partners en stribe filantropiske aktiviteter.  

Impact Partners investerer i virksomheder, som skaber muligheder og forbedrer levevilkår for socialt udsatte, fx langtidsledige; langtidssyge; mennesker med handikap; udsatte boligområder med mere. Det er primært virksomheder, som fremmer uddannelse, sundhed eller beskæftigelse for socialt udsatte.  

Når Impact Partners investerer, køber firmaet mellem 10 og 49 procent af virksomheden og betinger sig en plads i bestyrelsen. Investeringsperioden løbet typisk i fem-syv år, hvorefter Impact Partners sælger sin andel af virksomheden videre. I investeringsperioden trækkes der intet udbytte ud af virksomheden. Fortjenesten kommer først i det øjeblik, aktierne sælges.

I 2020 etablerede Impact Partners sig i Danmark med kontor i København og et advisory board, der blandt andre tæller den tidligere formand for bestyrelsen i Novo Nordisk Fonden, Sten Scheibye og CEO for Sonion Group Niels Svenningsen. Kontoret i København tjener som indgang til Norden og Baltikum. 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00