Ny bog: Sådan kan I inddrage børn og unge i sociale projekter

MEDEJERSKAB: Spørg og lyt til unge fra starten, lyder det fra NGO, der står bag et af seks projekter i ny bog om børn og unges deltagelse. Forsker bag håber nye modeller for deltagelse kan bidrage til mere kvalificerede valg.

Ny bog byder på redskaber til inddragelse og deltagelse af børn og unge i sociale projekter.
Ny bog byder på redskaber til inddragelse og deltagelse af børn og unge i sociale projekter.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Simon Engell Kjøller

Børn skal ses, men ikke høres.

Sådan lød det engang, men det gør det ingenlunde længere.

Inddragelse er noget nær en selvfølge, ikke mindst når det kommer til aktører, der står bag sociale projekter for børn og unge.

Dokumentation

Inddragelse af børn og unge

Bogen 'Veje til deltagelse' beskriver og analyserer forskellige deltagelsesmuligheder, og hvorledes børn og unge kan være en del af projekters forskellige faser, og hvornår de selv oplever det som meningsfuldt og betydningsfuldt.

Projektet er udført af ph.d. og lektor Maria Bruselius-Jensen og ph.d. og lektor Anne Mette W. Nielsen fra Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring.

Velux Fonden bevilgede i 2016 en række organisationer, foreninger, institutioner midler til projekter, der havde som formål at fremme inddragelsen af børn og unge i en socialt udsat position i forhold til beslutninger, der vedrører deres dagligdag.

Bogen bygger på seks projekter:

På baggrund af forskningsprojektet har forskerne udarbejdet fem modeller som kan bruges som redskaber i arbejdet med børn og unges deltagelse.

Model 1: Et deltagelseskontinuum
Modellen spænder mellem tre punkter, fra at børn og unge anerkendes som aktører, men repræsenteres af andre, til børn og unge har adgang til at ytre sig, og videre til at børn og unge har adgang til at skabe ønsket forandring. Modellen angiver altså et spænd mellem flere deltagelsesformer mellem de tre punkter.

Model 2: Børn og unges oplevelser af deltagelse som gør en forskel
Ti elementer, som børn og unge selv oplever som betydningsfulde i deres deltagelse, og som både giver børn og unge lys til at deltage og understøtter og styrker deres deltagelse.

Model 3: Faser for børn og unges deltagelsesmuligheder i metodeudvikling
Modellen stiller skarpt på, at børn og unge kan have en deltagende rolle i de tre faser (metodeudvikling, afprøvning og implementering), som alle projekter i udgangspunktet gennemløber, og den synliggør de potentialer, der er for børn og unges deltagelse i projektudviklingen.

Model 4: Samspilsformer til realisering af deltagelsesmuligheder på lokale arenaer
Modellen viser, hvordan projekternes arbejde spiller sammen med og ind i de eksisterende lokale arenaer. Modellen kan anvendes af projektejere i projekternes forskellige faser, men kan også bruges til at skærpe dialogen med lokale samarbejdspartnere om rollefordeling og mulighederne for samspil.

Model 5: Forhold som skaber adgang til forskelsgørende deltagelse for sårbare børn og unge
Modellen retter fokus mod betydningen af ulighed, udsathed og sårbarhed i børn og unges deltagelse og tydeliggør fire forhold: børn og unges adgang til ressourcer, adgang til at skabe forandring, adgang til udvikling og adgang til at etablere tilhørsforhold.

Se fuld beskrivelse af modellerne og læs bogen her.

Kilde: Veje til deltagelse, CEFU


Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00