Når stormen brager: Her er din tjekliste

Når en mediestorm rammer, står din organisation i en alarmsituation, der kræver øjeblikkelig handling. Her har du kommunikationsekspert Henrik Kragelunds tjekliste til, hvordan du hurtigt kommer på den anden side af krisen.

Shitstormdoktor Henrik Kragelund hjælper virksomheder og organisationer med at håndtere mediesager, så skadevirkningerne bliver så små som muligt. 
Shitstormdoktor Henrik Kragelund hjælper virksomheder og organisationer med at håndtere mediesager, så skadevirkningerne bliver så små som muligt. Foto: Colourbox

Når en organisation er på vej ind i mediemøllen med en dårlig sag, skal lederskab, fakta og ansvarlighed hjælpe jer igennem krisen. Shitstormdoktor Henrik Kragelund udpeger her fire vigtige trædesten: 

1. Nedsæt dit kriseteam
Når din organisation havner på forsiden og vreden ulmer på de sociale medier er der behov for lederskab. Du skal derfor hurtigst muligt nedsætte en taskforce, der tager styringen og har et mandat til at handle.  

Det handler om at komme ud af rollen som skurk, fjols eller syndebuk så hurtigt som muligt. Det gør du ved at være ærlig, og du skal ikke forsøge at få noget til at lyde bedre, end det er. 

Henrik Kragelund
Kommunikationsekspert

Den øverste ledelse, en fagperson med kendskab til sagen og en kommunikationsmedarbejder er som minimum selvskrevne til kriseteamet. 

“Kig hinanden i øjnene. Erkend, at I befinder jer i en ulykke.  Dette er en 112-situation og det er bedre at handle i dag end i morgen. Kriseteamet har sagen som hovedprioritet og alle i organisationen skal vide, at det kun er direktøren eller talspersonen, der udtaler sig.” 

2. Få professionel hjælp

Mange organisationer har dygtige kommunikationsfolk, der er gode til at formulere pressemeddelelser, mails til stakeholders og interne mails. Men har man aldrig stået i en mediestorm før, kan det give god mening at få en ekstern ekspert med på holdet. For en erfaren medierådgiver kommer “uden intern bagage” og sætter lys på alt det, der også skal plejes i en krisesituation, hvor mediestormen fylder meget. 

Lær af andres krisehåndtering

Henrik Kragelund fremhæver her to mediesager, der blev håndteret godt:

Aflivning af giraf bragte Københavns Zoo i modvind  
Da teenage-giraffen Marius blev aflivet i Københavns Zoo, skyllede vreden ind over dyrehaven fra hele verden. Men Zoo stod fast på, at aflivningen var en del af deres kerneopgave, og de knoklede i døgndrift for at trænge igennem med fakta. 

Hvad gjorde Zoo godt:

Zoo valgte at forsvare - og ikke undskylde - aflivningen, fordi den bunder i deres grundlæggende opgave. De forsvarede ikke en fiffig kampagne, men deres faglighed og deres raison d'etre. 

Det var ikke en nem opgave, fordi det var en ekstrem følelsesladet debat. Men netop deres faglighed og professionalisme fik dem gennem krisen og understregede, hvad de som organisation vil kendes på.

Da Hansen Is og Carlsberg stak fingeren i jorden 
Hansen Is udfasede ret udramatisk navnet Kæmpe Eskimo på en af deres is. Salgsdirektøren konstaterede tørt over for DR, at "tiderne ændrer sig". Et andet eksempel på at undgå en fremtidig shitstorm, hvor tidens strømninger er med til at bestemme, hvad der er comme il faut, er Carlsbergs nylige justering af den gyldne dame på deres guldøl.

Hvad gjorde Hansen Is og Carlsberg godt: 

Man kan mene, hvad man vil om navnedebatten, men Hansen IS gik hverken på kompromis med egne værdier eller svigtede nogen ved at droppe navnet - og så kan man lige så godt få afsluttet sagen. 

For Carlsberg har justeringen måske nok kostet kritik, men det er igen et godt eksempel på, at det betaler sig at kigge ind i, om man har nogle potentielte dumme sager. Gulddamen kunne være blevet et problem på et tidspunkt, og fremfor at risikere kritik for sexisme i en ikke fjern fremtid, vælger Carlsberg at handle nu.

 

 

 

3. Hvad er op og ned i sagen

Den fremstilling, som kører i pressen, er ofte vinklet og skåret til, og som organisation kan man sagtens sidde med en anden virkelighedsopfattelse end den offentlige fortælling. Derfor er det vigtigt, at I bliver skarpe på fakta, for det er en del af jeres bevisførelse. Fakta bruges også til at give en præcis og korrekt information til medarbejdere, samarbejdspartnere, kunder og andre interessenter.  

Her er nogle nøglespørgsmål, I kan stille jer selv: 

  • Hvad bliver vi beskyldt for? 
  • Hvad er reelt foregået? 
  • Er der begået fejl? 
  • Hvem har begået de fejl?
  • Hvorfor og hvordan kunne ske?
  • Hvad kan vi gøre, så det ikke sker igen?

"Nedfæld alle de fakta, I kan komme i tanke om og skriv det ned kort og præcis. Er sagen kompleks, kan en tidslinje måske hjælpe. Lav også en Q&A, der skal klæde jeres talsperson på til at gå ud i pressen, hvis I vælger at stille op til interview. Det kan desuden være meget kontekstafhængigt, hvad der skal videre til bestyrelsen, kunder og samarbejdspartnere. En personalesag er noget andet end en utilsigtet fejl i et produktionsled, så vær selektiv med de informationer, I giver videre."

4. Vis handling og tag ansvar: 

Det handler om at komme ud af rollen som skurk, fjols eller syndebuk så hurtigt som muligt. Det gør du ved at være ærlig, og du skal ikke forsøge at få noget til at lyde bedre, end det er. Den slags vil nemlig hurtigt blive gennemskuet. - Og selv hvis man ikke synes, man har begået en fejl, så er man nødt til at finde en vej til alligevel at vise handling, forklarer Henrik Kragelund:  

"Det kan man gøre ved at komme vreden i møde og anerkende, at folk er sure. Men det er vigtigt, at man også viser en vej, så vi kan komme videre. Derfor må man ikke glemme at minde offentligheden om, hvad man står for og hvilken vigtig opgave, man løser. For krisen skal ikke overskygge ens kerneopgave."

 

 

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00