Birgitte Alstrøm: Ledere skal vise vejen og fortælle om digitale udfordringer

KLUMME: Det kræver åbenhed og mod hos lederne, hvis de danske virksomheder skal få det optimale ud af tidens store digitale muligheder, skriver Birgitte Alstrøm, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Af Birgitte Alstrøm
Ledelsesrådgiver hos Lederne

I ”Strategi for Danmarks digitale vækst” fra januar 2018 fremlagde regeringen sit bud på, hvordan den afsatte pulje på en milliard kroner frem mod 2025 skal understøtte regeringens målsætninger:

  • Erhvervslivet skal frigøre vækstpotentialet i digitalisering
  • De bedste rammer for virksomhedernes digitale omstilling
  • Alle skal have værktøjer til at begå sig i den digitale omstilling

Regeringens digitale vækstinitiativer vil gøre en forskel. Det må bare ikke blive en sovepude for hverken private, offentlige eller politiske ledere.

Digital vækst er noget, som skabes hver dag gennem både de små daglige forbedringer og de større nyskabelser.

Flere dele af regeringens digitale vækststrategi har fokus på helt specifikke brancher, offentlige instanser, fag- og teknologiområder. Det kan gøre det nemmere at implementere de strategiske initiativer i praksis.

Vi skal bare være opmærksomme på, at der er mange andre teknologiområder, offentlige instanser, brancher og fagområder, som også har digitalt vækstpotentiale.

Både dem, vi allerede kender, og dem, der hele tiden vil opstå som en naturlig del af udviklingen. Dem skal der i den grad også arbejdes for hver dag for at bidrage til den digitale vækst, vi har brug for i Danmark. 

Det bliver derfor afgørende, at politikerne tager højde for digital vækst i alt, hvad der fremover løbende sker på lovgivningsområdet. 

Ledere fra alle brancher og fag- og teknologiområder bør involvere sig offentligt i debatten nu og dele deres praktiske erfaringer om, hvor de i dagligdagen oplever, at politikere med fordel kan hjælpe til for at sikre digital vækst, så vi sammen kan skabe flere job, vækst og velstand i Danmark. 

Men lovgivning og penge er ikke nok. For hvordan vælger de enkelte ledere nu at implementere regeringens initiativer i praksis? Er ledere og medarbejdere klædt godt nok på? Ved de i hvilken retning, de skal gå? Får de tilstrækkelig opbakning fra topledelsen og bestyrelsen til at befinde sig i ukendt farvand?

Ja, der er afsat penge, og nogen er lykkes med at anvende et bestemt teknologiområde – men hvordan gør vi det her hos os? Hvad vil vi? Hvad vil vores kunder eller borgere? Hvad er vores leverandører, distributionskanaler og medarbejdere klar til? 

Alt sammen er spørgsmål, som dukker op hos de ledere, der nu forventes at implementere forandringerne. Og det gælder uanset, om der er tale om en skoleleder, mellemlederen i elinstallationsvirksomheden eller chefen i en stor koncern.

Det er en stor ledelsesmæssig opgave, der kan kræve andre måder at tænke og arbejde sammen på, da digitalisering ofte handler om ændring af tværgående processer. 

Det kræver for mange ledere en øget villighed til at investere i egen og medarbejderes uddannelse samt prioriteret tid til at arbejde med nyudvikling i en allerede travl hverdag fokuseret på daglig drift og denne måneds KPI’er.

Nogle ledere kan få brug for at rekruttere medarbejdere med helt nye specialiserede kompetencer, for eksempel matematikere, men bør fortrinsvist aktivt tage ansvar for at efteruddanne nuværende medarbejdere til at kunne varetage de nye arbejdsopgaver.

Endnu flere ledere skal finde modet til at være åbne om sine og virksomhedens udfordringer. Lederen skal turde gå forrest og vise vejen ved ærligt at fortælle om de digitale udfordringer, som lederen ikke forstår helt til bunds, og derfor skal bruge hjælp til.

Kun ved denne åbenhed kan vi hjælpe hinanden til at få mest ud af de digitale muligheder, som byder sig til lige nu.

Forrige artikel Lidegaard: Vi skal sikre landets cybersikkerhed uden at svigte borgerne Lidegaard: Vi skal sikre landets cybersikkerhed uden at svigte borgerne Næste artikel Dansk Erhverv: EU må i arbejdstøjet i det digitale kapløb med USA og Asien Dansk Erhverv: EU må i arbejdstøjet i det digitale kapløb med USA og Asien