Da Facebook sagde undskyld i en baggård på Nørrebro

INTERVIEW: Mens Mark Zuckerberg sagde undskyld i Washington, var Facebooks vicedirektør, Adam Mosseri, på charmetur i København. Altinget mødte ham til en snak om at være for stor til at falde, og hvad man gør, hvis ikke man kan vinde den tabte tillid tilbage.

Foto: Lead Agency
Klaus Ulrik Mortensen

På en barstol i en baggård i den fashionable ende af Nørrebro sidder en mand i mørkeblå blazer og brune spidse sko og siger undskyld.

De sidste uger har været “eyeopening” og “humble”, pointerer han flere gange undervejs. Han ligner én, der har øvet sig.

Og det er slet ikke utænkeligt, at han har trænet med den samme kommunikationsrådgiver, som har lært hans chef at sige undskyld.

Ingen spørgsmål om Cambridge Analytica
Mark Zuckerbergs undskyldninger foran hæren af amerikanske senatorer har trukket globale overskrifter i et omfang, som ikke er set, siden Bill Clinton beklagede sin utimelige affære med praktikanten Monica Lewinsky.

Jeg er ikke så bekymret for, at en masse mennesker sletter Facebook. Men jeg tror, at hvis vi mister en masse tillid - og det er sket - vil det være problematisk for os på en række områder. Problematisk fordi vi er en annoncevirksomhed. Fordi det gør samarbejdet med publicister og annoncører mere besværligt. Og gør det sværere at rekruttere nye folk.

Adam Mosseri
Vicedirektør, Facebook

Nu er det så vicedirektør og global chef for Facebooks nyhedsfeed, Adam Mosseris, skyld. Og selv om interessen ikke helt kan måle sig med Zuckerbergs optrædener i Kongressen og Senatet, er pressen alligevel mødt talstærkt op.

Faktisk bliver der under den timelange Q&A med Adam Mosseri i Lead Agencys lokaler på Nørrebro ikke formuleret et eneste spørgsmål, som ikke har en journalist som afsender.

Facebooks nordiske informationschef, Peter Münster, havde ellers gjort en dyd ud af at forklare, at Mosseri ikke ville svare på spørgsmål om Cambridge Analytica. Eller mere nøjagtigt: Man kunne stille alle de spørgsmål, man ville, men det var ikke sikkert, at man fik svar.

Aktier i frit fald
Der er ellers nok at snakke om. I kølvandet på afsløringen af, at britiske Cambridge Analyticas tvivlsomme analysemetoder har bidraget til misbrug af 87 millioner brugeres data, har Facebooks aktier taget et dyk på næsten 20 procent.

Og i en måling foretaget af Techpinions blandt tusinde amerikanske Facebook-brugere svarer hver tiende, at de som følge af postyret har slettet deres profil. Et tal, der står i voldsom kontrast til Zuckerbergs udsagn i Washington om, at der ikke er et betydeligt antal brugere, der har forladt det sociale medie.

Efter seancen, som var omfattet af de såkaldte Chatham House Rules og derfor ikke lader sig citere direkte, tog Altinget en snak under fire øjne med Adam Mosseri (og her er behændigt fraregnet de øjne, som Facebooks kommunikationsfolk naturligvis også er udstyret med).

Tillidsbrud gør det svært at finde nye medarbejdere
Hvor stor en trussel er Delete Facebook-kampagnen for jer? Og hvad vil I gøre for at vinde de tabte kunder tilbage?

“Jeg er bekymret for tabet af tillid, som jeg ser står bag den bevægelse. Jeg er ikke så bekymret for, at en masse mennesker sletter eller bruger Facebook mindre. Men jeg tror, at hvis vi mister en masse tillid - og det er sket - vil det være problematisk for os på en række områder.”

“Problematisk fordi vi er en annoncevirksomhed. Problematisk fordi det gør samarbejdet med publicister og annoncører mere besværligt. Og skidt for os, fordi det er demoraliserende for medarbejderne. Og gør det sværere at rekruttere nye folk.”

Indien er med over 250 millioner brugere Facebooks største marked. Og det skal ses i lyset af, at kun 25 procent af befolkningen er på internettet. 

Hvad betyder det for din manglende frygt for, at Facebook skulle miste brugere i stor stil, at et kæmpe marked som Indien er begyndt at åbne sig for jer?

“Jeg har ikke noget overblik over, hvor mange der sletter Facebook. Jeg er sikker på, at nogle vil gøre det. I sidste uge kunne vi dog se, at brugen af app’en ikke er gået ned. Men det skal ikke ses som årsag til, at vi ikke er bekymrede. Det handler bare om andre aspekter.”

Facebook er ikke for stor til at falde
Efter finanskrisen i 2008 var der fra befolkningens og politikernes side massiv kritik af bankerne. Alligevel endte politikerne med at holde hånden under bankerne ud fra betragtningen om, at samfundet ikke havde råd til, at de gik ned.

Er det det samme, der kan ske for Facebook? At vælgere og politikere har mistet tilliden til jer, men ikke kan vende jer ryggen, fordi de ikke kan et reelt alternativ?

“Det er farligt for Facebook at tro, at verden ikke kan leve uden Facebook. Lige så snart man tænker sådan, er man i fare for ikke at udvikle sig og følge med tiden. Så jeg er ikke enig i præmissen om, at Facebook skulle være blevet “too big to fail”. Men det er klart, at fordi vi er så store, har vi et kæmpe ansvar, som vi tager meget seriøst.”

Jeg tror, at alle er enige om, at Facebook har været på en vanvittig rejse siden 2004. Er det overhovedet muligt at foretage en sådan rejse fra at være et genialt indfald på et kollegieværelse til global supermagt?

“Det er bestemt en udfordring. Det er 14 år siden, at Facebook blev grundlagt. Jeg har været heldig at være med i 10 af årene. Det er ikke spørgsmål om “hvorvidt”, men om “hvordan”. Og det er noget, vi taler om på daglig basis.”

Etisk opførsel kan ikke gøre det alene
Har Facebook mistet sin uskyld? Og er den bevægelse uigenkaldelig?

“Jeg ved ikke, om det er muligt at vinde tilliden tilbage. Og især ikke fra vores største kritikere. Det er vigtigt at prøve, men ærlig talt ved jeg det ikke. Vi har to opgaver foran os: Vi skal være meget transparente i vores arbejde. Men vi skal også udvikle produkter, som har tilstrækkelig værdi for kunderne til, at vi forbliver relevante.”

“Det kan godt være, at vi kan løse alle de dataetiske problemer, men hvis ingen gider bruge vores services, er det ligegyldigt. Mit håb er, at hvis vi øger åbenhed omkring brug af data, vil folk vedblive med at bruge vores produkter og stole mere på os. Men hvis vi kludrer i en af opgaverne, ender vi i problemer.”

På relativ kort tid er I gået fra at være et værktøj til at rate piger på universitetet til at være et uundværligt kommunikationsværktøj for politikere, som gerne vil slippe for at skulle have deres budskaber gennem mediernes filtre. Hvad er næste skridt for Facebook?

“Jeg vil starte med at sige, at Facebook aldrig ratede piger. Mark byggede en prank-hjemmeside på kollegiet, før han byggede Facebook. Men Facebook skal finde ud af at tilpasse sig udviklingen og være skarpere i samarbejdet med tredjepartsvirksomheder, som vil have adgang til data.”

“Et sådan eksempel på at følge med tiden er Stories. Et nyt format, som på mange måder er anderledes, og hvor folk deler mindre øjeblikke. Folk deler videoer, som du ikke ville poste i et newsfeed. Det skal ikke ligge der dagen efter, og du vil kun dele det med en begrænset skare. Men hvis mange ser Facebook, som du nævner det, og hvor de grundlæggende ikke mener, at det er interessant nok, er det selvfølgelig et problem for virksomheden.”

Masser af konkurrence
Er der et nyt liv for Facebook som en platform, der ikke er afhængig af, at folk uploader billeder af deres børn eller siger deres uforbeholdne mening om verden omkring dem. Men i højere grad er baseret på deling af professionelt indhold: Nyheder og underholdning?

“Jeg vil sige, at alt er muligt for at besvare dit spørgsmål direkte. Men man skal også huske på, at Facebook blev grundlagt ud fra idéen om at forbinde folk med venner og familie. Og når vi i dag spørger folk, hvorfor de bruger Facebook, svarer de stadig, at den vigtigste årsag er at være i kontakt med venner og familie.”

“Vi vil gøre alt for at bevare den kvalitet. Men hvordan vi gør det kan variere. Man kan både dele personlige oplevelser. Men det kan også være personligt, fordi man diskuterer nyheder og underholdning med ens venner.”

Mange taler om, at der i dag ikke er et egentlig alternativ til Facebook. Hvem ser du som jeres største konkurrent?

“I USA bruger folk i gennemsnit otte apps til at connecte med folk. Messenger konkurrerer med andre messenger-apps og sms. Facebook konkurrerer med andre sociale netværk, som lever af at dele indhold. Og så er der nogle apps, der placerer sig midt imellem: Eksempelvis Twitter og Snapchat. Og så skal man ikke glemme de mange nyhedsapplikationer, som lever af at formidle nyheder til brugerne. Jeg mener, at der er meget konkurrence.”

Medierne skal kunne klare sig uden Facebook
Nu vi snakker om nyhedsmedier, så nævnte du flere gange, at Facebooks newsfeed kan være en central del af et medies digitale tilstedeværelse. Men at det ikke kan stå alene. Hvorfor er det vigtigt for dig at understrege?

“Fundamentet for et godt forhold er ærlighed og gennemsigtighed. Jeg vil sikre mig, at jeg gør alt, hvad jeg kan for at sætte forventninger på det rette niveau. Og jeg kan ikke love nogen udgiver, at de har en stabil distribution på Facebook. Selv hvis vi stopper med at rangordne mediernes opslag, vil distributionen stadig være volatil.”

“Det er et budskab, som vi ikke har været så gode til at kommunikere hidtil. Det har været en fejl. Og det er derfor, at jeg retter det og gør det hurtigt.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00