Debat

Dansk Erhverv: Offentlig-privat samarbejde er en forudsætning for succes

Regeringens digitaliseringsstrategi er et godt skridt på vejen, men der er behov for, at det offentlig-private samarbejde tænkes direkte ind i initiativerne. Samtidig bør forslaget om et nationalt udbudssystem sløjfes, skriver Morten Jung.

Holland har forsøgt sig med et lignende initiativ, og erfaringen er relativ enkelt: det nationale udbudssystem blev ikke brugt, skriver Morten Jung.
Holland har forsøgt sig med et lignende initiativ, og erfaringen er relativ enkelt: det nationale udbudssystem blev ikke brugt, skriver Morten Jung.Foto: Dansk Erhverv/Pressefoto
Morten Jung
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen har netop lanceret en digitaliseringsstrategi, som indeholder mange positive initiativer. Forudsætningen for at lykkedes er et godt offentlig-privat samarbejde – og så skal forslaget om et nationalt udbudssystem sløjfes.

Fremtidens innovative og digitale løsninger ligger hos virksomhederne - de dygtige hoveder og hænder og fremsynede ordregivere.

Derfor er regeringens digitaliseringsstrategi kærkommen og længe ventet, og store dele af digitaliseringsstrategien rummer gode elementer.

Danmark er et foregangsland på digitalisering og teknologiske løsninger, der skaber en lettere og bedre hverdag for mange mennesker.

Af samme årsag skal Danmark selvfølgelig fastholde sin position som konkurrence- og leveringsdygtig på de nyeste muligheder inden for den digitale verden.

Inddrag de private virksomheder

Med i alt 61 initiativer har regeringen kridtet banen op til en relevant debat om, hvordan vi kan indsamle og bruge data til at udvikle vores samfund.

Digitalisering kommer af iværksætteriet, drivkraften og innovationen.

Morten Jung
Markedschef, Dansk Erhverv

Hvis regeringens ambitioner skal blive til en virkelighed, der kan mærkes, kræver det dog et tæt samarbejde med private virksomheder.

I forvejen er danmarkskortet spækket med innovative og digitale vækstvirksomheder, der hver dag står op for at gøre morgendagen endnu bedre end gårsdagens.

Det skal vi udnytte blandt andet ved at tænke private virksomheder direkte ind i initiativerne.

De digitale kompetencer, der er brug for i fremtiden, skabes nemlig ikke af politikerne men af virksomhederne, markedet og efterspørgslen hos forbrugerne.

Nationalt udbudssystem i praksis

Som en del af digitaliseringsstrategien foreslår regeringen blandt andet, at der skal etableres et nationalt udbudssystem.

Det lyder både smart og strømlinet, men der er flere grunde til, at vi ikke er tjent med et nationalt udbudssystem frankeret af det offentlige og finansieret af borgerne.

Holland har forsøgt sig med et lignende initiativ, og erfaringen er relativ enkelt: det nationale udbudssystem blev ikke brugt. Tværtimod kostede det mange penge at holde kørende, imens kunderne – leverandører og ordregivere – susede væk fra det.

Samtidig har vi i Danmark allerede den slags udbudssystemer, som regeringen nu lægger op til skal centraliseres i offentligt regi. Mange private virksomheder tilbyder allerede et samlet system til at håndtere udbud.

Læs også

At erstatte allerede velfungerende produkter på markedet med et fuldstændig identisk, skattefinansieret produkt, er at køre de virksomheder over, der ellers skulle drive netop digitaliseringen.

Regeringens digitaliseringsstrategi er et godt skridt på vejen, men der er behov for, at det offentlig-private samarbejde tænkes direkte ind i initiativerne.

Digitalisering kommer af iværksætteriet, drivkraften og innovationen, og den skaleres af efterspørgslen på markedet – ikke via offentligt idemageri. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00