Debat

Dansk IT: Her er fire forslag til bedre digital velfærd

DEBAT: I digitale løsninger kan nøglen ligge til at forene de mange velfærdskrav med de stramme budgetter, skriver Rikke Hvilshøj, administrerende direktør i DANSK IT, der har fundet fire ønsker forud for kommunal- og regionsrådsvalget.

Foto: /ritzau/Ivan Riordan Bioll
Emil Dyrby
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rikke Hvilshøj 
Administrerende direktør, DANSK IT

Det er næppe overraskende, at digitalisering får meget begrænset opmærksomhed.

Rikke Hvilshøj
Administrerende direktør, DANSK IT

Snart skal danskerne sammensætte kommunalbestyrelser og regionsråd for de kommende fire år.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Det er de organer, der bestyrer den borgernære velfærd, så det er naturligt, at borgerne har mange ønsker til de politikere, de stemmer på. Det er næppe heller overraskende, at digitalisering får meget begrænset opmærksomhed.

Men i de digitale løsninger kan nøglen ligge til at forene de mange velfærdskrav med de stramme budgetter på en måde, der tilmed giver bedre service og retssikkerhed. Men skal det lykkes, skal politikerne gribe digitaliseringen ambitiøst og realistisk an lokalt.

Derfor har DANSK IT sammensat en lille ønskeseddel til kommunal- og regionalpolitikerne. Ønskerne tager udgangspunkt i 2017-udgaven af IT i Praksis, en årlig undersøgelse af digitaliseringen i det offentlige såvel som det private, som laves sammen med Rambøll Management Consulting.

  • Brug data om borgerne fornuftigt og etisk. Data er nøglen til en bedre velfærd i fremtiden. Men det sidste årtis omfattende digitalisering af den offentlige sektor har ikke gjort det offentlige klogere på borgernes ønsker og behov. Blot 9 procent af de offentlige virksomheder mener, at de har fået god borgerindsigt som følge af en stigende digital interaktion med borgerne.

    Der ligger her et stort uudnyttet potentiale for kommunerne og regionerne til at sikre en endnu bedre borgerbetjening. Det er dog vigtigt at understrege, at den viden, der opnås om borgerne via den digitale interaktion, skal håndteres med en høj etik og respekt for privatlivet. Det kræver aktive beslutninger om, hvordan man benytter data, og det er absolut noget, der bør optage politikerne.

  • Sørg for at sikre fleksibel service. Selvom flere end hver anden borger mener, at det er i orden, at man som udgangspunkt selv skal betjene sig på nettet, når man skal i kontakt med det offentlige, spiller det menneskelige element stadig en stor rolle for de fleste borgere.

    Og langt flere danskere vil have fleksibilitet og menneskelige skøn frem for en hurtig sagsbehandling, særligt når der er noget på spil. Borgernes rejse gennem det offentlige system bør vurderes i forhold til hvilke dele af forløbet, der med fordel kan digitaliseres og hvilke, der bør sikres en personlig kontakt. En blind digitalisering gavner ikke borgeren og er ingen garanti for effektiviseringsgevinster.

  • Sæt fokus på digitale kompetencer. Kun hver sjette offentlige virksomhed vurderer, at medarbejdernes digitale kompetencer svarer til hvad de har behov for. Alligevel har 53 procent ingen strategi for at udvikle medarbejdernes digitale kompetencer. Det er graverende, når man tænker på den digitale virkelighed, som velfærden befinder sig i.

    Det er heller ikke til at komme uden om, at kommunerne rent økonomisk må op i gear og indse produktivitetspotentialet ved at have medarbejderne med kompetencer til at gribe de enorme digitale muligheder og navigere uden om de værste problemer.

  • Giv mere plads til innovation og risici. Der er et kæmpe uforløst potentiale for innovation i det offentlige i forbindelse med den høje digitale interaktion med leverandører. Kun 17 procent af de offentlige virksomheder betragter innovation som noget, eksterne leverandører og samarbejdspartnere kan bidrage til.

    Det er næppe den bedste tilgang til innovation at lukke sig om sig selv. Denne lidt konservative tilgang er ikke nødvendigvis overraskende. Offentlige virksomheder er i sagens natur underlagt beslutningsprocedurer, udbudskrav og en ofte mere risikoavers kultur, som gør det vanskeligt at agere mere agilt i og omkring udviklingsprocesser. Netop derfor er det afgørende, at den politiske ledelse tilskynder til lidt mere agilitet og mod på at tage risici i den kommende periode.

Jeg håber, at kommunerne og regionerne i de kommende år vil tage ønskerne til sig, så digitaliseringen i endnu højere grad kan fremme den borgernære velfærd.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rikke Hvilshøj

Public affairs-rådgiver, Grace Public Affairs, fhv. integrationsminister (V), bestyrelsesmedlem, Energinet, Crossbridge Energy
cand.polit. (Københavns Uni. 1997)

0:000:00