Datatilsynet hejser advarselsflag mod databrud under valgkampe

Datatilsynet har netop udgivet en ny vejledning, som beskriver, hvordan man som politisk aktør overholder databeskyttelsesreglerne i forbindelse med valgkampagner.

Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Brug af sociale medier til at markedsføre og målrette budskaber risikerer samtidig at bryde regler for databeskyttelse.

Derfor bør politiske aktører få styr på reglerne, før de indsamler personoplysninger fra onlinetjenester og sociale medier, pointerer Datatilsynet, der netop har offentliggjort en ny vejledning om de regler i GDPR, der er særligt relevante i forbindelse med valgkampagner.

"Hvis et parti vil bruge for eksempel sociale medier under en valgkamp, er der en række regler i GDPR, partiet er nødt til at forholde sig til,” udtaler Makar Juhl Holst, chefkonsulent i Datatilsynet i en meddelelse

0:000:00