Debat

Debat: Danskerne stoler ikke på digitalisering i det offentlige

DEBAT: Der mangler tillid til datahåndtering i det offentlige. Det skal der laves om på, for fremtiden afhænger af digitalisering i mange sektorer, skriver Christian Klibo, partner og markedsleder af PwC’s offentlig sektor-team.

Foto: Emil Hougaard/Ritzau Scanpix
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Klibo
Partner og markedsleder af PwC’s offentlig sektor-team

Digitalisering er et væsentligt værktøj, hvis den offentlige sektor skal udvikles og moderniseres. Og det er en bunden opgave, da vi i Danmark står over for blandt andet at skulle servicere en voksende, aldrende befolkning med mere kostbare sundhedsydelser og færre ressourcer til at løfte de fremtidige velfærdsopgaver.

Skal det lykkes, kræver det blandt andet fælles løsninger og tværgående adgang til nødvendig data på tværs af den offentlige sektor, og det er betinget af tillid fra befolkningen.

Der er et meget stort potentiale i dyb og tværgående dataanvendelse for den offentlige sektor, da det byder på gode muligheder for målrettede indsatser og innovation. Derfor hilser vi det også velkomment, at den offentlige sektor arbejder på at udvikle deres it-systemer efter en fælles plan, hvor datadeling og dataanvendelse tænkes ind fra start.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Det er dog helt afgørende, at den offentlige sektor samtidig forstår at beskytte borgernes data og gør en målrettet indsats for at imødegå risiko for misbrug. Det er et område, som er af stor vigtighed, og som der samtidig endnu ikke er fremsat klare løsninger på.

Danskerne mangler tillid til datahåndtering
Et nyt tillidsbarometer fra PwC viser, at der er et klart forbedringspotentiale for den offentlige sektor i forhold til datahåndtering og -anvendelse.

Der er et meget stort potentiale i dyb og tværgående dataanvendelse for den offentlige sektor, da det byder på gode muligheder for målrettede indsatser og innovation.

Christian Klibo
Partner og markedsleder af PwC’s offentlig sektor-team

Tillidsbarometeret er baseret på udsagn fra over 1.500 danskere og viser, at befolkningens tillid til hinanden er på index 71 på en skala fra 0-100. Danskernes tillid til private virksomheders databehandling ligger på index 57, mens tilliden til den offentlige sektors databehandling kun er marginalt højere på index 61.

Der er således ingen tvivl om, at man skal blive bedre til at forsikre danskerne om, at der er styr på deres data. Og det kræver naturligvis, at det er tilfældet, og at opgaven håndteres anderledes i fremtiden, da vi i dag desværre ofte ser en mangelfuld håndtering af såvel elektroniske og papirbaserede data.

En række sager, der blandt andet har været omtalt i Politiken den senere tid, illustrerer denne problematik, og det er vigtigt, at der kommer et øget fokus på databeskyttelse.

Relationen mellem borgeren og den offentlige sektor er ikke anderledes end relationen mellem kunden og virksomheden: Når der sker større fejl, mister man tillid.

Der ligger derfor en klar opgave i både stat og kommuner, der med stor fordel kan gå sammen om fælles løsninger, og det er der da også i dag en række eksempler på.

Sådanne samarbejder kan samtidig være med til at understøtte, at kommunerne og staten kan leve op til persondataforordningen, der træder i kraft 25. maj 2018.

For det er i vores alles interesse, at den offentlige sektor via nye betjeningsmodeller og data kan arbejde mere målrettet og dermed opretholde og måske endda forbedre serviceniveauet i den offentlige sektor i fremtiden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00