EU vedtager de mest markante reguleringer af techgiganter hidtil

Nye regler stiller krav om, at techgiganter viser, hvordan deres algoritmer fungerer, og forbyder visse typer af profilering af brugere samt manipulerende design.

EU-Kommissionens ansvarlige for digital regulering, Margrethe Vestager præsenterede sit forslag til regulering af digitale tjenester og digitale markeder i december 2020. Nu er der indgået aftale med både EU-Parlamentet og EU-landenes ministre på om begge områder.<br>
EU-Kommissionens ansvarlige for digital regulering, Margrethe Vestager præsenterede sit forslag til regulering af digitale tjenester og digitale markeder i december 2020. Nu er der indgået aftale med både EU-Parlamentet og EU-landenes ministre på om begge områder.
Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
Chris Lehmann

Efter 17 timers maratonforhandlinger landede der natten mellem fredag og lørdag endelig et kompromis mellem EU-Parlamentet, Kommissionen og Ministerrådet om den længe ventede retsakt om digitale tjenester, også kaldet Digital Services Act eller DSA.

Dermed strammer EU nu grebet om virksomheder som Meta, der ejer Facebook og Instagram, og Alphabet, der ejer Google og Youtube.

Det nye regelsæt gælder for alle virksomheder, men der er indført særligt strenge regler for store virksomheder, der har mere end 45 millioner brugere.

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00