Debat

Nationalt videncenter til Riisager: Lad os udvikle it på erhvervsskolerne

DEBAT: Hvis eleverne på erhvervsuddannelserne skal udvikle digitale færdigheder, kræver det kompetenceudvikling af lærerne på skolerne. Og den opgave vil Det Nationale Videncenter for E-læring gerne påtage sig, skriver centerchef Michael Lund-Larsen.

Det nye Center for anvendelse af IT på erhvervsuddannelserne må gerne placeres hos eVidenCenter, skriver Michael Lund-Larsen.
Det nye Center for anvendelse af IT på erhvervsuddannelserne må gerne placeres hos eVidenCenter, skriver Michael Lund-Larsen.Foto: /ritzau/Jacob Ehrbahn
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Lund-Larsen
Centerchef, Det Nationale Videncenter for E-læring

Der foregår i øjeblikket en diskussion af behovet for, hvilke digitale kompetencer eleverne på erhvervsuddannelserne skal have.

Diskussionen er blandt andet aktualiseret af regeringens strategi for digital vækst; at der er igangsat forsøg med faget teknologiforståelse i grundskolen samt gymnasiereformens fokus på at ruste de kommende studenter til fremtidens digitale samfund.

Der er derfor en naturlig interesse for, hvordan erhvervsuddannelserne skal bidrage, så også eleverne derfra bliver digitalt kompetente.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Som nationalt videncenter for e-læring vil vi gerne give vores bidrag – både til at udpege det, eleverne skal kunne, og til hvordan eleverne lærer dette.

Vi kan sammenfatte behovet for elevernes digitale kompetencer således:

  • Eleverne skal kunne anvende, begribe og skabe med it
  • De skal kunne lære med og lære bedre ved anvendelse af it
  • Og så skal de kunne begå sig hensigtsmæssigt i en digitaliseret verden.

På erhvervsskolerne oplever vi, at eleverne mange gange er udfordrede af de gængse mundtlige og skriftlige formidlingsformer. Derfor er det vigtigt, at eleverne bliver i stand til at lære med digitale læremidler.

Michael Lund-Larsen

Lad os tage de enkelte elementer hver for sig.

Digitale kompetencer
Eleverne skal kunne anvende generelle it-værktøjer til samarbejde, kommunikation og produktion, og så skal de kunne anvende fagspecifikke it-værktøjer. Disse færdigheder er grundlæggende for overhovedet at kunne begå sig på arbejdsmarkedet og i samfundet som helhed. Og her er vi vist allerede nogenlunde med.

Eleverne skal kunne forstå it og medier i sammenhæng med hele samfundets udvikling og udøve digital dømmekraft. De skal med andre ord kunne afkode intentionerne i de it-systemer, de bliver stillet overfor, og kunne forholde sig til og handle i forhold til disse intentioner.

De skal således kunne begribe it i den forstand, at de kan forstå den egentlige mening med eller betydning af de it-systemer, de anvender og bliver stillet overfor samt reflektere over dette. Her halter det allerede. Mange elever anvender it ukritisk og tror mere på de modeller og simuleringer, it afspejler i den virtuelle verden, end de tror på det, de faktisk kan konstatere i den virkelige verden.

Endelig skal eleverne kunne skabe med it. Det skal de især kunne, fordi der generelt i det 21. århundrede er behov for, at eleverne udvikler innovative kompetencer, og fordi it anvendes og påvirker udviklingen inden for alle fagområder.

Skal de så alle kunne programmere? Nej, det er at skyde over målet. Men alle skal have kendskab til, hvordan man afkoder it-systemerne, herunder deres algoritmer. Og så skal de kunne tænke i, hvordan man kan forestille sig nye muligheder, og hvordan disse kan udtrykkes med it. Her kommer begrebet 'Computational Thinking' ind i billedet, idet det er en metode, der både kan støtte elevernes evne til at begribe og skabe med it.

Center for anvendelse af IT i erhvervsuddannelserne
På erhvervsskolerne oplever vi, at eleverne mange gange er udfordrede af de gængse mundtlige og skriftlige formidlingsformer. Derfor er det vigtigt, at eleverne bliver i stand til at lære med digitale læremidler og værktøjer, der giver mulighed for en visuel læringstilgang.

Det betyder, at eleverne både skal kunne anvende læringsstrategier, så de undgår alle de utilsigtede forstyrrelser, der kommer med brugen af internettet, og de skal kunne tilegne sig viden og selv producere med multimodale læremidler, så de bliver så dygtige, som de kan.

En af sommerens mest diskuterede konsekvenser af brugen af it er risikoen for misbrug af personlige data, digital mobning og i det hele taget uhensigtsmæssige omgangsformer på digitale medier og fora. Det er derfor nødvendigt, at eleverne helt konkret lærer at begå sig hensigtsmæssigt i en digitaliseret verden.

Hvordan skal der så blive plads til alle disse nye kompetencer i undervisningen på erhvervsuddannelserne? Uddannelsernes skoleperioder er allerede så pressede på det faglige indhold, at der ikke er plads til nye undervisningsemner.

Svaret må derfor være, at elevernes digitale kapacitet udvikles gennem de undervisningsformer, der allerede anvendes. For eksempel i form af problembaseret undervisning – hvor problemløsningsmetoden knytter an til Computational Thinking, afsæt i praksisnære scenarier og cases, der også indebærer etiske it-dilemmaer, elev-eksperimenter og -produktioner ved hjælp af it samt fokus på læring med it.

Altså undervisnings- og læringsformer, hvor elevernes selvstændighed og refleksionsevne bliver udviklet. Og hvor læreren i højere grad er vejleder og coach end en ”tankpasser”, som hælder viden på eleverne.

Det kræver kompetenceudvikling af lærerne og strategiske mål og implementeringsplaner fra ledelsen. Udfordringen med at bidrage til den konkrete løsning af denne kapacitetsopbygning i sektoren er blandt andet overdraget til et nyt Center for anvendelse af IT i erhvervsuddannelserne, som undervisningsministeren netop har efterspurgt et hjemsted for.

Det Nationale Videncenter for E-læring, er parat til denne opgave.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Lund-Larsen

Centerchef, Det Nationale Videncenter for e-læring og Aarhus Business College
lærer (Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse 1994), programmør (Regnecentralen 1973)

0:000:00