Riisager sætter strøm til teknologi i undervisningen

TECH: Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil med 25 initiativer ”sætte retning for brug af teknologi på undervisningsområdet”. Nye forsøg og opkvalificering af lærerne er blandt tiltagene.

"Børn og unge skal forholde sig til teknologi i dybden. Det er blevet vigtigere, at de forstår teknologien og hvordan den påvirker os," siger undervisningsminister Merete Riisager. 
"Børn og unge skal forholde sig til teknologi i dybden. Det er blevet vigtigere, at de forstår teknologien og hvordan den påvirker os," siger undervisningsminister Merete Riisager. Foto: Katja Holm/Altinget
Tyson W. Lyall
Fakta
Handlingsplanen kort fortalt: 

Indeholder to overordnede mål.

Mål 1: Danske børn, unge og voksnes teknologiforståelse og digitale kompetencer skal styrkes på alle uddannelsesniveauer.

Mål 2: Danmarks styrkeposition i forhold til anvendelsen af it i undervisningen skal fastholdes og fortsat udvikles.

Herunder følger fem indsatsområder for at realisere de to mål:

1. Behov for at styrke teknologiforståelse i uddannelsernes mål og indhold.
2. Behov for at styrke kompetencer hos lærere, ledere og pædagogisk personale til at bruge it i undervisningen samt undervise i teknologiforståelse.
3. Behov for at kvalificere den pædagogiske og didaktiske anvendelse af it i undervisningen.
4. Behov for fortsat at videreudvikle en brugervenlig og velfungerende digital infrastruktur
5. Behov for større bevidsthed om dataetik og kvalificeret brug af data om eleverne og deres læring.

Kilde: UVM.dk

Styrkede kompetencer hos lærere og ledere, forsøg med faget teknologiforståelse og større bevidsthed om dataetik.

Det er blandt overskrifterne i den handlingsplan for teknologi i undervisningen, Merete Riisager fremlagde fredag.

Her opstiller hun 25 initiativer, som skal ”fastholde og udvikle Danmarks gode position, når det gælder brugen af it i undervisningen”.

Dokumentation

Hvad siger lærerne?

I en kommentar på Danmarks Lærerforenings hjemmeside skriver Jeanette Sjøberg, formand for DLF's Undervisningsudvalg, torsdag aften, at hun ”hilser debatten om teknologi i skolen velkommen”.

Hun understreger dog, ”at diskussionen bør handle om, hvordan teknologien kan styrke undervisningen”.

Jeanette Sjøberg henviser konkret til KL-overvejelser om ny teknologi i skolen, men skriver blandt andet i generelle vendinger:  

”Ny teknologi kan og skal spille en væsentlig rolle i folkeskolens dagligdag. Skolen har altid været åben overfor at tage ny teknologi i brug i undervisningen – det er en naturlig del af at spille en vigtig rolle i børn og unges dagligdag. Det gælder både i forhold til brugen af teknologi i den daglige undervisning og i forhold til at ruste eleverne til at bruge – og forholde sig til – ny teknologi på en meningsfuld måde.”

”Debatten må tage udgangspunkt i, hvordan ny teknologi kan understøtte folkeskolens formål med de værdier, der er beskrevet i folkeskoleloven. Ny teknologi må selvfølgelig ikke føre til den misforståelse, at vi skal indrette skolen efter nye teknologiske strømninger.”

”Et af de vigtigste elementer i undervisning er relationen mellem mennesker, når der skal læres, og lærerens forhold til den enkelte elev har afgørende betydning for elevens udbytte af undervisningen.”

”Den grundlæggende diskussion må handle om, hvordan teknologien kan styrke undervisningen og skolens opgave – ikke hvordan vi skal indrette undervisningen, så den passer til ny teknologi.”


Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00