Sådan har techgiganterne håndteret fake news

INDSATS: Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

For første gang har fire store techvirksomheder orienteret EU-Kommissionen om deres indsatser i kampen mod desinformation. 

Facebook, Google, Twitter og Mozilla har nemlig skrevet under på et adfærdskodeks, hvor de lover at sætte ind og holde Kommissionen opdateret med månedlige rapporter.

"Med lanceringen af det europæiske valgnetværk i sidste uge og denne rapport i dag styrker vi indsatsen på alle fronter for at sikre frie og retfærdige valg. Jeg forventer, at virksomhederne fuldstændig vil følge op på deres udmeldinger og forpligtigelser. Tiden er knap, så vi skal tage affære nu," siger retskommissær Věra Jourová i en pressemeddelelse.

EU-Kommissionen har følgende kommentarer til virksomhedernes meldinger:

  • Facebook er i færd med at implementere sine forpligtigelser, men nu skal de være klare på, hvordan de vil iværksætte redskaber til at styrke brugerne og øge samarbejdet med fakta-tjekkere i EU's forskningsmiljø.
  • Google har gjort klar til at implementere alle forpligtelser, særligt når det handler om kontrol med placering af reklamer, gennemsigtighed af politiske kampagner og information og redskaber til sine brugere. Nogle af tiltagene er dog kun nået ud til et begrænset antal medlemslande. Kommissionen opfordrer Google til at støtte op om forskningsindsatser i bred forstand.
  • Twitter har prioriteret at sætte ind mod ondsindede aktører ved at lukke ned for falske og mistænkelige konti. Der er brug for mere information om, hvordan det skal stoppe brugere, der ihærdigt spreder desinformation.
  • Mozilla er på vej med en opdatering til deres browser, der som standard skal blokere for tracking på tværs af sider, men de skal være mere konkrete på, hvordan det skal begrænse spredningen af brugerdata, som kan bruges til kampagner med desinformation.

Besøg fra Facebook
Nick Clegg, der for nylig tiltrådte som vicedirektør for kommunikation og globale anliggender hos Facebook, var mandag i Bruxelles for at fortælle om virksomhedens strategi og tiltag frem mod særligt Europa-Parlaments-valget til maj.

De største slagnumre er, at Facebook opretter et kontor i Dublin, og at reglerne for, hvem der kan indrykke politiske annoncer, bliver skærpet.

Dublin-kontoret, der blev præsenteret sammen med et tilsvarende i Singapore, skal beskæftige sig specifikt med det, Facebook kalder election integrity.

Op mod valget i Indien til februar vil Facebook afprøve et nyt regelsæt. Det betyder, at man skal være godkendt, før man kan indrykke politiske reklamer. Platformen har også lavet midlertidige forbud mod valgreklamer indrykket fra udlandet og gjort det nemmere for sine brugere at se, hvem der står bag en given reklame.

Dertil kommer en database over politiske reklamer, som man kan søge i syv år tilbage og få oplysninger om, hvem reklamen nåede ud til, hvor mange penge der blev brugt på at udbrede den og så videre.

Lunken modtagelse
Overordnet møder EU-Kommissionen techgiganternes indmeldinger med lunken begejstring.

De opfordrer blandt andet virksomhederne til at udvikle en mere systematiseret metode for deres indberetninger.

De månedlige indberetninger skal fortsætte indtil efter EP-valget i maj. Derefter vil Kommissionen mod slutningen af året komme med en vurdering af processen.

Hvis den ikke er tilfredsstillende, kan det resultere i mere rigide krav til virksomhederne og måske endda lovgivning, oplyser EU-Kommissionen.

Forrige artikel Hvilshøj skal hjælpe Riisager med at fordele gymnasieelever Hvilshøj skal hjælpe Riisager med at fordele gymnasieelever Næste artikel Etik-forskere: Kunstig intelligens må ikke ende som GMO Etik-forskere: Kunstig intelligens må ikke ende som GMO
Analyse: Fremtiden er i høj opløsning

Analyse: Fremtiden er i høj opløsning

TECHTENDENSER: En sikker tendens er, at vi får mere og mere detaljeret viden om hinanden, os selv og verden omkring os. I alle brancher åbner det mulighed for nye tjenester, der konkurrerer om at være mere præcise og personlige. Læs ugens analyse fra Peter Hesseldahl, der er redaktør for digital omstilling på Mandag Morgen.