Schaldemose efter nye EU-regler for techgiganter: Det er en pionerlov, men det er ikke drastisk
Nye EU-regler skal sikre mere kontrol med techgiganterne. Og ifølge Christel Schaldemose (S), som har forhandlet aftalen på vegne af EU-Parlamentet kan det overflødiggøre de danske tiltag på området, der ellers er en del af regeringens medieudspil.
Christina Houlind
JournalistEn ny EU-aftale for regulering af techgiganter skal sikre, at de store digitale platforme ikke skader samfundet.
- De store digitale platforme skal lave årlige risikoanalyser af deres algoritmers påvirkning på samfundet
- EU-Kommissionen er tilsynsførende med reglerne og skal have adgang til algoritmerne
- Der må ikke længere laves målrettet reklame til mindreårige, hvis det er baseret på data-profilering af de mindreårige
- EU-Kommissionen kan straffe virksomheder, der bryder reglerne med bøder på op til seks procent af virksomhedernes årsomsætning
- Godkendte forskere og ngo'er kan også få adgang til algoritmerne
- EU-Kommissionen får magt til at sætte gang i særlige risikoundersøgelser af digitale tjenester i krisesituationer
Regelsættet bliver gældende i EU tidligst 1. januar 2024.
Det betyder, at hvis de har over 45 millioner månedlige brugere i EU, skal de fremover lave årlige risikovurderinger af, hvordan algoritmerne påvirker samfundet. Men mest markant skal de i den forbindelse give myndighederne mulighed for at se ind i algoritmerne.