Aktører revser høringsfrister trods fremgang

RETSSIKKERHED: Regeringens høringsfrister er blevet længere, men sidste år var det stadig kun halvdelen af høringerne, der levede op til anbefalingen på 20 arbejdsdage. Dansk Erhverv og Advokatrådet foreslår skrappere virkemidler.

Det er langt fra tilfredsstillende, når regeringen kun i halvdelen af sine høringer lever op til de anbefalede fire ugers frister, mener Geert Laier Christensen, underdirektør i Dansk Erhverv.
Det er langt fra tilfredsstillende, når regeringen kun i halvdelen af sine høringer lever op til de anbefalede fire ugers frister, mener Geert Laier Christensen, underdirektør i Dansk Erhverv.Foto: Dansk Erhverv
Sine Riis Lund

En ting er at have en hensigtserklæring, men når tingene ikke bevæger sig hurtigt nok, så må man overveje at stille skærpede krav. 

Geert Laier Christensen
Underdirektør i Dansk Erhverv

Det er godt, at der er fremskridt. Så er der altid plads til yderligere forbedring, men ved særligt store forsinkelser eller for korte høringsfrister bemærker vi det jo også i forhold til regeringen i håb om, at det kan blive bedre.

Mogens Lykketoft (S)
Formand for Folketinget

Seks dage til at forholde sig til en ændring af planloven, der vedrører nye boligområder. Det er blot et af mange eksempler på korte høringsfrister, der gør det vanskeligt for aktører at give kvalificerede input til regeringens lovgivning.

I hver anden høring i 2014 døjede regeringen således med at overholde den anbefalede frist på mindst fire uger fra Folketingets Udvalg for Forretningsorden. Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv med i alt 801 lovforslag, bekendtgørelser, EU-retsakter og andet, som organisationen fik i høring sidste år.

“Det burde være muligt for embedsapparatet i langt højere grad at overholde i hvert fald minimumskravet på 20 arbejdsdage. Når det kun sker i halvdelen af tilfældene, så synes det mere systemisk, end det er forhold, som er umulige for embedsapparatet at tage hånd om,” siger Geert Laier Christensen, underdirektør i Dansk Erhverv.

Dokumentation

Om høringsfrister

Lovforslag: Folketingets Udvalg for Forretningsordenen har understreget vigtigheden af, at høringsparterne har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar, og at ministerierne tilstræber frister på – som tommelfingerregel – ikke under 4 uger.

Bekendtgørelser: Folketinget har, modsat lovforslag, ingen retningslinjer om høringsfrister for bekendtgørelser. Justitsministeriet har imidlertid udstedt en vejledning om lovkvalitet, hvori der står om bekendtgørelser: ’En væsentlig del af det, der er anført i vejledningen, kan imidlertid anvendes tilsvarende på arbejdet med sådanne forskrifter.’ Og vejledningen indeholder netop høringsfrister: ’Høringsfristen må afpasses efter de nærmere omstændigheder, men bør være så lang, at de hørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar.’

I regeringsgrundlaget står: ’Regeringen vil i tæt samarbejde med Folketinget sikre høj lovkvalitet gennem rimelige høringsfrister, der sikrer, at organisationer og andre høringsparter har ordentlig tid til at gennemgå lovforslag og udarbejde kommentarer. Samt at høringssvar og et høringsnotat med ministeriets bemærkninger foreligger i god tid forud for førstebehandlingen. Der skal være mulighed for dispensation, så man i særlige tilfælde kan have en meget kort høringsfrist, ligesom Folketinget i dag har regler for, at man i særlige tilfælde kan hastebehandle et lovforslag.’


Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00