Debat

HK Stat: Det går ud over arbejdsglæden og sammenholdet, når staten udliciterer

DEBAT: Det skaber splid og dårlig stemning på statslige arbejdspladser, når praktiske opgaver som kantine, rengøring og intern service udliciteres til private firmaer, skriver Rita Bundgaard.

Flere og flere praktiske opgaver i staten skal løses af private aktører. Det har konsekvenser, skriver formanden i HK Stat. 
Flere og flere praktiske opgaver i staten skal løses af private aktører. Det har konsekvenser, skriver formanden i HK Stat. Foto: Mikkel Østergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rita Bundgaard
Formand for HK Stat 

Udrulning af Bølge 2 er skudt i gang.

Sådan lød det i sidste uge i en opdatering på Bygningsstyrelsens hjemmeside.

Dermed fortsætter regeringen udliciteringen af det såkaldte fælles facility management, hvor Bygningsstyrelsen og Økonomistyrelsen (tidligere Moderniseringsstyrelsen) overtager ansvaret for, at mange praktiske opgaver hos statens styrelser bliver løst af private udbydere.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til: [email protected]

Det drejer sig blandt andet om kantiner, rengøring, reception, intern service, sikkerhed og vedligeholdelse.

Ifølge Bygningsstyrelsen skal omkring 55 statslige institutioner fremover udlicitere den slags service for cirka 350 millioner kroner årligt i forbindelse med Bølge 2.

Når højt specialiserede medarbejdere ikke kan få kaffe, mens de planlægger den nye Storstrømsbro eller rydder op efter det kuldsejlede EFI, så skaber det frustrationer.

Rita Bundgaard
Formand for HK Stat

Usikkerhed hos medarbejdere 
Bølge 1 trådte i kraft i oktober og har altså kun været i drift i få måneder hos 31 ministerier og styrelser.

Kontrakten løber i syv år og har en samlet værdi af to milliarder kroner.

Ifølge Økonomistyrelsen kan staten spare godt 40 millioner kroner om året på den udlicitering.

Ingen ved endnu, om regnestykket holder.

Bølge 1 skal evalueres frem mod sommerferien, så hvorfor ikke gennemføre evalueringen, før man udpeger 55 styrelser til Bølge 2?

Hvorfor ikke måle tilfredsheden og finde ud af, hvor meget vi har sparet, før vi starter på Bølge 2? 

Den forhastede beslutning risikerer at skabe stor usikkerhed hos mange medarbejdere.

Læs også

Koster på den sociale kapital 
Udover troen på, at staten kan spare penge, er det primære argument for at udlicitere, at de enkelte styrelser ”slipper for bøvlet”. På den måde kan de koncentrere sig om at løse deres kerneopgaver. 

Det lyder jo godt. Men det holder ikke.

Hvis det var så godt et tilbud, så ville alle ministerier og styrelser vel stå i kø for at komme med i statens facility management?

Men det gør de ikke.

Institutionerne bliver udpeget, eller rettere sagt tvunget, til at være med.

Og i den proces taber den lokale ledelse fleksibilitet. Der bliver slet og ret mindre plads til selv at indrette arbejdspladsen i samspil med medarbejderne. Hvad er den ledelsesmæssige filosofi bag det?

Udgangspunktet er en besparelse, og som bekendt får man ofte, hvad man betaler for.

Rigtig mange af HK Stats medlemmer oplever dårligere rengøring, mangel på service samt lange ventetider på simple opgaver og reparationer.

Det koster alt sammen på den sociale kapital. Bliver det bedre med tiden?

Måske. Men privatiseringen er ikke guld og grønne skove i Forsvaret, som ellers er forløber og har udliciteret i flere år.

Kollegaerne bliver sure på os 
Når højt specialiserede medarbejdere ikke kan få kaffe, mens de planlægger den nye Storstrømsbro eller rydder op efter det kuldsejlede EFI, så skaber det frustrationer.

Og det kan skabe splid på arbejdspladsen. Eller som en anden af vores tillidsrepræsentanter sagde til mig for nylig:

"Servicen er gået ned. De usynlige opgaver blev jo bare løst før, men nu kan vi ikke selv løse dem. Vi mærker alle frustrationerne, og kollegerne bliver sure på os, når der ikke er kaffe. Men det er ude af vores hænder."

I HK Stat vil vi gerne udfordre den grundlæggende betragtning om, at rammerne på vores arbejdspladser ikke har noget med kerneopgaven at gøre.

Selve præmissen for udsagnet om, at de enkelte styrelser ”slipper for bøvlet”, er, at receptionisten og den interne medarbejder ikke er en del af kerneopgaven, og at de kan erstattes, selvom de måske har 30 års erfaring med virksomheden og føler et stort ansvar for dens opgaver.

På den måde splitter man medarbejderne. Og ind mellem dem kiler man et lag af kontrollanter fra Bygningsstyrelsen.

Betaler regningen med vores arbejdsglæde 
Resultatet er, at både sammenholdet, smidigheden og den lokale ledelsesret risikerer at ryge i svinget.

Statens servicemedarbejdere og receptionister har ofte et stort kendskab til organisationen, og de løser ofte en lang række opgaver, som er kendetegnet ved at være langt fra ledelsens opmærksomhed.

Men det usynlige arbejde kan måske blive synligt, når det pludselig skal købes ude i byen og faktureres som 'tilkøb.'

Hvad der nok aldrig bliver bogført, er omkostningerne, der skal bruges på at håndtere HR, jura, tvister og andre problemer, som opstår, når der ikke er mere kaffe eller håndsprit.

Det er muligt, at Finansministeriet kan skære i rammen for ministerierne og dermed fremvise en besparelse i deres regneark.

Men vi betaler en stor del af regningen med vores arbejdsglæde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rita Bundgaard

Formand, HK Stat, formand og chefforhandler, CFU, formand, OAO-Stat
diplomuddannelse i offentlig forvaltning

0:000:00