Voxpop: Hvorfor falder den offentlige ledelseskvalitet?

LEDELSE: Et begrænset ledelsesrum, flere regler og for lidt fokus på lederidentitet kan spille ind på et svagt fald i den offentlige ledelseskvalitet, vurderer de tre medlemmer af Ledelseskommissionen David Hellemann, Marianne Thyrring og Lotte Bøgh Andersen. 

Innovationsminister Sophie Løhde (V) modtog officielt de 28 anbefalinger fra Ledelseskommissionen i Mærsk Tårnet ved Panum i København tirsdag. 
Innovationsminister Sophie Løhde (V) modtog officielt de 28 anbefalinger fra Ledelseskommissionen i Mærsk Tårnet ved Panum i København tirsdag. Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Sine Riis Lund

"Det har været lidt som at få katte til at gå i takt."

Med de ord beskrev Allan Søgaard Larsen, hvordan det havde været at stå i spidsen for Ledelseskommissionens i alt ti medlemmer, der hver især har adskillige års erfaringer med ledelse på bagen, og som selv er vant til at indtage pladsen for bordenden.

Men tirsdag kunne de så i Mærsk Tårnet på Nørrebro i København fremlægge 28 fælles anbefalinger, der skal bidrage til at forbedre ledelsen i den offentlige sektor.

Dokumentation

Ledelseskommissionens 28 anbefalinger til bedre ledelse i det offentlige

Borgeren skal i centrum
1. De offentlige ledere skal sikre, at værdiskabelsen for borgere og samfundet er det centrale omdrejningspunkt for organisationen.

2. Offentlige ledere skal sikre, at borgerorienteringen er så stærk, at medarbejderne udlever det i det daglige arbejde.

3. Politikere og offentlige ledere på alle niveauer skal skabe klare og sammenhængende forløb på tværs af relevante enheder til gavn for borgerne.

4. De offentlige ledere skal tænke borgere og det omkringliggende samfund ind som aktive partnere i opgaveløsningen.

Politikerne skal have tillid til ledelse
5. Politikerne skal betragte sig selv som den offentlige sektors bestyrelse og være tydelige i at fastlægge mål og retning for den offentlige sektors virke til gavn for borgerne.

6. Politikerne skal være bevidste om, at forandring og innovation kræver ledelsesmæssig opbakning.

7. Politikerne skal anerkende, at ledelse ofte vil være et bedre instrument til at løse enkeltsager, end nye regler og procedurer.

8. Politikerne skal have respekt for implementeringsopgaven og give den fornødne tid til gennemførelse af politiske beslutninger.

Samarbejdssystemet skal forenkles
9. De faglige organisationer skal bidrage til, at aftaler og dialog i samarbejdssystemet primært handler om at skabe værdi for borgerne. Vi foreslår et serviceeftersyn af MED-systemet med det sigte.

10. De faglige organisationer skal bidrage til at modernisere og forenkle overenskomster og arbejdstidsregler for dermed at muliggøre en lokalt forankret, tværfaglig, fleksibel og effektiv tilrettelæggelse af arbejdet til gavn for borgerne.

Forvaltningscheferne skal lede driften og udviklingen af driften
11. Topledere og ledere af ledere skal sikre en løbende dialog om driftsnære resultater for borgerne, og de skal styrke ledelse rettet mod driften og faglighederne.

12. Ledere af fagprofessionelle skal i dialog med medarbejderne udøve faglig ledelse baseret på evidens.

13. Ledere af medarbejdere skal styrke deres ledelseskraft på basis af lokale, relevante, kvantitative og kvalitative data om effekten af kerneopgaven.

14. Topledere og ledere af ledere skal afstå fra detaljeret styring, fx via dokumentations- og proceskrav, for at styrke ledelsesrummet. Der skal være fokus på resultater.

Ledere skal sætte retning
15. Alle offentlige ledere skal først og fremmest have en stærk lederidentitet. Lederidentiteten kan kombineres med en faglig indsigt, men ledelsesarbejdet er det afgørende.

16. Den rolle og det ansvar, som de offentlige ledere har, skal betones stærkere. Det kan opnås ved, at arbejdsmarkedets parter indgår nye aftaler om ledernes løn- og ansættelsesvilkår.

17. Alle offentlige ledere skal kunne sætte meningsfuld retning via en klar vision for deres organisation. Hvis ikke du vil og kan det, skal du ikke være leder.

18. At sprede og forankre værdierne er blandt lederens allervigtigste opgaver. Det konkrete arbejde med værdier skal være omdrejningspunktet både i at motivere medarbejderne og i styringsdialogen med egen leder.

19. Offentlige ledere skal være synlige indadtil og udadtil. Indadtil for medarbejdere gennem nærvær og tilstedeværelse. Udadtil for borgere og interessenter ved at være tilgængelig og opsøgende.

20. Offentlige ledere skal være i kontakt med det, de leder. Mange steder er ledelsesspændet alt for stort og skal gøres mindre ved at indsætte flere ledere eller arbejde med organiseringen på andre måder.

Ledere skal sætte holdet
21. Politikerne skal ansætte den øverste administrative chef, som får ansvaret for at sætte sit eget hold.

22. Rekrutteringsprocessen skal være professionel med små ansættelsesudvalg.

23. Ledere og medarbejdere, der ikke kan bringes til at præstere tilfredsstillende, skal afskediges.

Ledere skal udvikle sig
24. Der skal gennemføres en dyberegående analyse af indhold, metode og læringseffekt på de formelle, offentlige lederuddannelser.

25. De formelle lederuddannelser skal styrke udviklingen af ledernes personlige praksis og træne ledernes evne til at gribe ind – også når det er svært.

26. Al ledelsesudvikling skal med udgangspunkt i konkrete organisatoriske målsætninger kombinere viden, refleksion og handling. Ledelsesudvikling skal ikke gives som et personalegode.

27. Topledere og ledere af ledere skal gøre en særlig indsats for at udvikle lederidentiteten hos kommende og nye ledere.

28. Offentlige ledere skal tydeliggøre, hvordan de, baseret på organisationens ledelsesgrundlag, selv bedriver god ledelse, hvordan de oversætter organisationens strategi, og hvilke personlige værdier deres ledelse bygger på.


0:000:00