Samira Nawa
 svarer 
Mattias Tesfaye

Samira Nawa (R) spørger justitsministeren, Mattias Tesfaye, i hvilke konkrete tilfælde offentlighedslovens bestemmelser om begrænsning af retten til aktindsigt ikke vil være tilstrækkelige for at undtage oplysninger

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 183, Spørgsmål 1
Kan ministeren redegøre for, i hvilke konkrete tilfælde offentlighedslovens bestemmelser om begrænsning af retten til aktindsigt ikke vil være tilstrækkelige for at undtage oplysninger, som det ville være uhensigtsmæssigt, at de kommer til offentlighedens kundskab?

Svar fra torsdag den 12. maj 2022
Som det fremgår af pkt. 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har et flertal i Folketingets følgegruppe for Scandinavian Star-undersøgelsen (bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne) den 6. marts 2022 opfordret justitsministeren til at fremsætte et lovforslag, der giver hjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task forcen i undersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bl.a. offentlighedslovens regler om aktindsigt.

Følgegruppens opfordring skal ses i lyset af, at task forcen vurderer, at det vil kunne skade undersøgelsen vedrørende Scandinavian Star, hvis der bliver offentlighed om det materiale, der løbende stilles til rådighed for task forcen. Task forcen har i den forbindelse peget på risikoen for bl.a., at udlevering af oplysninger fra undersøgelsen vil kunne hindre gennemførelsen af efterforskningsmæssige skridt i en eventuel efterfølgende politimæssig efterforskning, og at flere interviewede har givet udtryk for bekymring for mulige konsekvenser af at give sådanne interviews, idet de frygter, at den information, de ønsker at dele med task forcen, vil kunne komme udenforstående til kendskab. Task forcen har også peget på risikoen for, at andre landes myndigheder ikke vil bidrage med oplysninger, hvis oplysningerne ikke behandles med den nødvendige fortrolighed.

Som det ligeledes fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, er det Justitsministeriets vurdering, at det materiale, der indgår i task forcens undersøgelse, i vidt omfang vil kunne undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens bestemmelser. Justitsministeriet kan imidlertid ikke udelukke, at der vil kunne opstå situationer, hvor offentlighedslovens regler om aktindsigt m.v. kan føre til en videre grad af offentlighed i oplysninger, Side 2/3 der indgår i task forcens undersøgelse, end hvad der måtte skønnes hensigtsmæssigt af hensyn til f.eks. en mulig efterfølgende efterforskning.

Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger for en nærmere redegørelse for de bestemmelser i offentlighedsloven, som giver mulighed for at undtage dokumenter og oplysninger fra aktindsigt af hensyn til bl.a. enkeltpersoners private forhold, selskabers drifts- og forretningsforhold samt efterforskning og forfølgelse af lovovertrædelser.

Side 3/
0:000:00