Debat: Lad os få passagerafgifter på flyvning

DEBAT: Flytrafikken bør inddrages i regeringens klimaplan, skriver Poul Kattler. Vores nabolande har f.eks. allerede passagerafgifter på flyvning, og Danmark ødelægger således effekten af de andre landes afgifter.

Af Poul Kattler
Bestyrelsesmedlem, Rådet for Bæredygtig Trafik og bestyrelsesmedlem, foreningen Bevar Jordforbindelsen

Selvom bilerne i EU står for 73 procent af udledningen af drivhusgasser (GHG), er luftfartens 13 procent alvorlige af mindst tre grunde.

Dels er flyvning enormt energitung, dels vokser flyvningen hurtigt, dels er udledning af GHG oppe i atmosfæren langt værre for klimaet, end hvis de blev udledt ved jorden.

Stigningen af flyrejser er tredoblet siden 1990, væksten i EU er for tiden 2,5 procent per år. Stigningen er større ude i verden. På verdensplan forventes en fordobling de næste 20 år. Stigningen modsvares af små forbedringer af flyenes brændstofeffektivitet, måske 1 procent om året.

Flyvning er en meget ineffektiv form for transport, forstået sådan at der med fly skal bruges enormt meget mere brændstof for at flytte passagerer og fragt i forhold til andre transportmidler.

Hvorfor reguleres udledningerne overhovedet ikke?
Det meste flyvning er under international lovgivning, der i udgangspunktet friholder flyvningen for beskatning, som vi kender fra anden transport.

I virkeligheden kan dette selvfølgelig sagtens ændres, hvis der er politisk vilje.

Når flyvningen fritages for brændstofafgifter, betyder det for eksempel, at et fly i Kastrup kan tanke det fineste jetfuel for bare 3,62 kroner per liter. Det betyder at flyvning er momsfritaget, og at der ikke er nogen strækningsafgifter. Kun betaling i lufthavnene.

Betalte flyene brændstofafgifter og moms som andre transportmidler, skønnes det, at billetpriserne ville tredobles med ét slag. Flyvningen er således massivt støttet af indirekte skattekroner.

Læserne vil vide, at afgifter i Danmark på strøm til tog er reducerede, og at der ikke betales moms på transport. Men det gør sig ikke gældende andre steder i Europa.

Er flyvning virkelig så slem mod klimaet?
Forholdet alene i CO2-udledninger mellem fly og tog er 1:18 i henhold til det Europæiske Miljøagentur. Tallet er et europæisk gennemsnit og er udregnet efter anerkendte metoder. Dertil kommer øvrige skadelige virkninger for klimaet, som flyvning i de pågældende dele af atmosfæren bidrager med.

Alt i alt skønnes fly at give anledning til en klimaeffekt, som formentlig er 2,7 gange større end selve CO2-udledningen (i henhold til IPCC - nye tal herom kommer i dette efterår).

Dertil kommer, at tog bliver mere og mere grønne, efterhånden som elektriciteten bliver vedvarende, mens flybrændstof ikke bliver grønnere.

Nationale afgifter på flyvning
Vores nabolande har allerede passagerafgifter på flyvning, så grænsehandel foregår i retning af Danmark. Danmark er således skattely for luftfarten og ødelægger effekten af de andre landes afgifter.

Hvis Danmark indfører en progressiv beskatning (større afgift, når du flyver tit), vil de, der flyver meget, få et incitament til at begrænse flyvningen.

Derfor kan en klog afgift på fly ramme de helt rigtige. Og det er klart, at store afgifter virker bedre end små afgifter.

Der nytter det noget at starte. Fælles europæiske ordninger er selvfølgelig bedre, og bedst hvis det er internationale ordninger.

Men fordi begrænsninger på luftfarten på grund af manglende politisk vilje ikke besluttes i FN-regi (fra deres organisation for civil luftfart ICAO), så skal processen sættes i gang dér, hvor viljen er til stede.

Mere intelligent beskatning ønskes
Prisstrukturen for flyvning skal ændres, så flyvningens klimaskadelige virkninger kommer til udtryk i priserne.

Det bør gøres ved en række af målrettede skatter: - Effektiv afgift på flybrændstof. - Moms på flyvning de steder, hvor der i øvrigt er moms på transport. - Stop for offentlige tilskud til lufthavne.

Passagerafgifter er således kun en del af paletten, men er en del, som uden videre kan iværksættes nationalt. Andre ting bør vedtages internationalt.

Handling er påkrævet på dansk plan, europæisk plan og på verdensplan.

Rådet for Bæredygtig Trafik og foreningen Bevar Jordforbindelsen ser to politiske milepæle, vi især gerne vil samle opslutning om:

  • Et moratorium mod lufthavnsudvidelser i Danmark, så kapaciteten ikke øges
  • En klimaskadeafgift i Danmark, så lysten til at flyve reduceres

Og så skal alternativerne til flyvning gøres mere attraktive. Internationale togforbindelser skal genetableres, og kapaciteten skal øges i takt med, at flyvningen reduceres.

Så geografisk yderligt Danmark ligger, må natten tages i brug til transport, en massiv udbygning af direkte nattog fra København og Kolding til for eksempel Bruxelles, London, Amsterdam, Paris, Zürich og Wien må støttes.

I starten er der plads nok på skinnerne, men på sigt må der skaffes mere plads og højere fart, så vi kan rejse bekvemt med tog også til Barcelona, Rom og Riga.

Det er enormt billigt at styrke togene, for de kører allerede i dag over grænserne uden nævneværdigt statstilskud.

Så når det gælder investeringer i klimaforbedringer, findes der næppe mere rentable investeringer end i flere tog, der straks skal sættes i gang med at køre!

Forrige artikel Forsyningsdirektører til politikerne: Tag nu stilling til kraftvarmekravet Forsyningsdirektører til politikerne: Tag nu stilling til kraftvarmekravet Næste artikel Drivkraft Danmark: Forbud mod fossilbiler er den forkerte vej at gå Drivkraft Danmark: Forbud mod fossilbiler er den forkerte vej at gå
Landbrug & Fødevarer nedsætter et klimaråd

Landbrug & Fødevarer nedsætter et klimaråd

KLIMANEUTRAL: Klimaprofessor Katherine Richardson bliver formand for et nyt klima advisory board, der skal hjælpe landbruget med at indfri visionen om klimaneutrale fødevarer i 2050. "Et af de store problemer indtil nu har været, at man taler ud fra business as usual," siger hun.