Regeringen lander rød aftale om et grønnere afgiftssystem for biler

AFTALE: Regeringen og dens støttepartier er blevet enige om et nyt afgiftssystem, der skal sikre 775.000 grønne biler i 2030. Aftalen sætter den grønne omstilling op i et “helt nyt gear”, lyder det fra skatteminister Morten Bødskov. 

"Det er en aftale, som er god for klimaet, fordi vi sænker vores CO2-udledning markant," sagde Nicolai Wammen (S) under pressemødet fredag. 
"Det er en aftale, som er god for klimaet, fordi vi sænker vores CO2-udledning markant," sagde Nicolai Wammen (S) under pressemødet fredag. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Regeringen er klar med en aftale om et nyt afgiftssystem, der skal understøtte den grønne omstilling af bilparken.

Aftalens tiltag skal sikre, at der om ti år vil køre 775.000 grønne biler på vejene og indgås mellem regeringen og støttepartierne, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre.

Samtidig er det aftalt som politisk ambition, at der skal køre en million grønne biler på vejene i 2030. 

“Det er en aftale, som er god for klimaet, fordi vi sænker vores CO2-udledning markant,” sagde Nicolai Wammen (S) ved præsentationen.

Aftalen vil sikre en CO2-reduktion på 2,1 millioner tons i 2030.

"Det er en meget ambitiøs og vigtig aftale, vi præsenterer i dag, som gør, at den grønne omstilling kommer op i et helt andet gear," sagde skatteminister Morten Bødskov (S). 

"Ikke et punktum" 
Med aftalen slutter måneders tovtrækkeri mellem regeringen og Folketingets partier, hvoraf flere gennem forhandlingerne har krævet, at aftalen skulle sikre en million el- og hybridbiler i 2030.

Selvom det kun er blevet til en hensigtserklæring om at nå det mål, har forhandlingerne dog fået regeringen til at hæve målet for antallet af grønne biler i 2030 markant i forhold til sit oprindelige udspil på 500.000.

Men det er ikke nok, lød det under præsentationen fra Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

"Vi betragter ikke den her aftale som et punktum," sagde hun. 

Det er aftalt, at partierne senest i 2025 vil tage et “pitstop”, som finansminister Nicolai Wammen kaldte det under præsentationen, for at se på, hvordan man kan sikre de resterende 225.000 grønne biler, der skal indfri hele den politiske ambition i 2030. 

Højrefløjen står ude
Ingen af oppositionspartierne er med i fredagens aftale. 

Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, kalder på Twitter forhandlingsforløbet for "mærkeligt".

"Vi var klar til at bruge råderum og lave en ambitiøs grøn aftale, hvor danskerne ikke skal betale mere i skat. Vi kunne også godt have fundet flere grønne biler," skriver han. 

Dansk Folkepartis færdselsordfører, Dennis Flydtkjær, meldte tidligere fredag ud på Twitter, at partiet ikke kunne se sig selv i aftalen.

"Højere bilafgifter på vej til danskere, der bor i landdistriker, og som har brug for en bil, så man kan komme på arbejde. Man glemmer, at mange har brug for en bil, for at hverdagen kan hænge sammen. Ikke hvad vi har brug for," skriver han. 

Dokumentation

Vejen til grønnere biler 

Ambitionen om at gøre bilparken grønnere har eksisteret i mange år, men blev intensiveret da den daværende regering i februar 2019 satte den forhenværende Dong-chef og departementschef i Finansministeriet, Anders Eldrup, i spidsen for en arbejdsgruppe, der fik til opgave at udarbejde et nyt afgiftssystem, som skulle øge udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler.

Det skulle vel og mærke ske uden a slå et gigantisk hul i statskassen, der med en årlig tilførsel på omkring 50 milliarder kroner er dybt afhængig af bilafgifterne.

Efter godt halvandet års betænkningstid præsenterede elbilkommissionen i september 2020 en rapport med flere forskellige modeller for omlægningen af afgiftssystemet, der pegede i retning af mellem en halv og en hel million grønne biler i 2030. 

Kommissionen anbefalede dog at se bort fra både den mindst og mest ambitiøse model. Alligevel lagde regeringen i sit udspil, der blev præsenteret i slutningen af september, ud med at sigte efter 500.000 grønne biler. 

Udspillet blev i løbet af efterårets forhandlinger kritiseret af både støttepartierne og flere partier i oppositionen, der krævede et afgiftssystem, der ville pege i retning af en million grønne biler i 2030.

Den ambition var dog aldrig spiselig for regeringen, der i tråd med elbilkommissionens anbefalinger flere gange kaldte sigtet for dyrt. 

Regeringen har ifølge lækkede forhandlingsnotater flere gange hævet sit modbud fra først 500.000 til 600.000 og siden 700.000 elbiler, inden den endelige aftale om 775.000 grønne biler faldt på plads fredag.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

Nicolai Wammen

Finansminister, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001)

0:000:00