Løkke melder sig ind i klimakampen, men udskyder regningen

NYHEDSANALYSE: Med regeringens klimaudspil får den blå regering løst to presserende problemer. Til gengæld er regningen ikke betalt, men skudt til hjørne. Udspillet sætter Socialdemokratiet i et strategisk dilemma.

Placeholder image
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Løkke havde næsten ingen stemme tilbage, men budskabet kom alligevel frem.

Flankeret af fem af hans ministre, en elbus og et katalog med 38 grønne forslag i hånden blev fortidens klimatøven i regeringen parkeret.

Væk er tidligere skepsis over for støtte til elbiler. Ind er kommet mål, der lige så godt kunne være sat af et parti i rød blok.

”Den blå regering melder sig ind i kampen om at få den sorte benzin væk, så fremtiden kan blive grønnere,” som det lød fra statsministeren under præsentationen af regeringens klimaudspil.

Udspillet løser på den korte bane to problemer for regeringen.

En stående opgave stillet udefra: Hvordan skal Danmark leve op til EU’s klimamål? Og en selvpålagt: Hvordan kommer Løkke og co. ind på den grønne bane, som optager flere og flere vælgere?

Begge spørgsmål er udspillet umiddelbart et svar på. Men udspillet udskyder samtidig de vanskeligste beslutninger. Og lader en gigaregning ligge og vente.

Ind på den grønne bane
Efter sigende er Løkke selv blevet en klimakæmper internt i regeringen. Som taler det grønne op, og som gav stikpiller til embedsværket for ikke at levere et klimaudspil, som var grønt nok.

Og der er da ingen tvivl om, at Løkke-regeringen har været på en slags rejse, siden regeringskontorerne blev indtaget i 2015. Dengang tog man den grønne dagsorden noget mere afslappet. Et selvstændigt dansk CO2-mål var for dyrt, ligesom støtte til elbiler har været det indtil for ganske nylig.

Nu er håbet lysegrønt og elbiler sund fornuft.

Skal man finde en grøn tråd i regeringens zigzag, så er det, at det ikke må genere eller blive dyrere for erhvervsliv og danskerne.

Må ikke gøre ondt
Det mantra er gået igen mange gange i regeringsperioden og er stadig styrende for det nye udspil:

Den største CO2-gevinst fås, uden at nogen skal ændre noget som helst, gennem en teknisk opgørelse af CO2-optag i jorden og skovbunden, som EU har givet lov til, at Danmark kan tælle med.

Den største ambition, en million elbiler i 2030, er det op til en kommission at finde ud af, hvordan vi når og betaler for.

En af de største opgaver, omstillingen til et klimavenligt landbrug, skal der forskes noget mere i.

Og prøv at slå op på side 33 i udspillet: ”Brændeovne bringer hygge og varme i mange danske hjem. Og det skal de fortsat gøre”, hedder det på en helside med et hygge-brændeovns-billede i et afsnit, der ellers beskriver, at regeringen ønsker at nedbringe luftforureningen.

Regning venter
Det må ikke gøre ondt, så det gør det ikke. På kort sigt. For lidt længere ude venter en gigant-regning og den slags spørgsmål, der nok skal kunne få vælgere op af sofaen:

For hvad skal få folk til helt at droppe benzin- og dieselbiler i løbet af de næste 17 år? Altså konkret. Og hvordan vil regeringen betale for det hul, det giver i statskassen? For nu er de ambitiøse mål for grønne biler uden nogen finansiering.

Ifølge DR’s Detektor viser interne beregninger fra Finansministeriet, at det kan koste statskassen over 80 milliarder kroner i årene 2019-2030, hvis Løkkes mål om at udskifte danskerens biler og busser skal blive til virkelighed.

Ligesom de andre dele i udspillet, som potentielt kunne gøre ondt, er spørgsmålet om regningen blevet parkeret. Til bedre tider måske.

Det stiller samtidig Mette Frederiksen og Socialdemokratiet i et strategisk dilemma.

Harme hos S
For på den ene side er den blå regering pludselig blevet mere ambitiøs end Socialdemokratiets 500.000 elbiler i 2030. Regeringens udspil overgår også Klimarådets anbefaling og minder måske mest om Radikales elbils-forslag. Det gør det svært nu for Socialdemokratiet at stå i en valgkamp og slå på, at blå blok bare vil føre sort politik.

På den anden side er det et udspil, som også skuffer grønne organisationer og de øvrige partier i rød blok for manglende ambitioner på alt andet end biler.

Ikke overraskende er der en vis harme at spore i Socialdemokratiet over Løkkes grønne hamskifte, men endnu har man ikke fundet et egentligt modsvar.

Det ene øjeblik har Løkke ladet sig inspirere af Socialdemokratiets grønne politik, det næste skal det afsløres, at de blå slet ikke er grønne. Husk nu alt det, de har gjort, som trak den anden vej!

Pres fra rød-grøn blok
Internt i rød blok stiger presset på Socialdemokratiet. Mindst en ekstra statsministerkandidat er opstået i frustration over klimanøl. Og skal der holdes bedre sammen på rød blok kan det grønne være limen, lyder det. Hvis altså ikke nogen stikker så meget af, at der skal mere end lim til.

Spørgsmålet er så, om Mette Frederiksen har større appetit end Løkke til at bevæge sig derhen, hvor det kan ende med for alvor at genere landbruget, brændeovnsentusiaster eller bilister så tæt på et valg?

Det mangler vi stadig at se.


    Politik har aldrig været vigtigere
    Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
    Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser