Moderaterne foreslår flyafgift på 80 kroner i nyt klimaudspil. S mener Løkke er blå

I nyt klimaudspil foreslår Lars Løkke Rasmussens parti, at der skal lægges klimaafgift på flyrejser og landbrugets drivhusgasser. Udspillet er ”fugle på taget” og placerer Moderaterne i blå blok, mener Socialdemokratiet.

Onsdag præsenterede Moderaterne et nyt klimaudspil, der blandt andet indebærer en grøn flyafgift og et CO2-mærke.
Onsdag præsenterede Moderaterne et nyt klimaudspil, der blandt andet indebærer en grøn flyafgift og et CO2-mærke.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Morten ØyenMarie Møller Munksgaard

Først ville Moderaterne kun beskatte en mindre del af landbrugets udledninger, så gik de ind for en CO2-afgift på det hele. Og nu overbyder de også S-regeringens bud på en grøn flyafgift.

Det står klart med et nyt klimaudspil fra Lars Løkkes parti, som onsdag blev præsenteret på en restaurant i Kødbyen i København.

Det foreslår Moderaterne i klimaudspillet
  • En grøn NOST-enhed, som skal sikre handlekraft bag de allerede besluttede energiøer og havvindmølleparker
  • Koncessioner i Nordsøen til energiøer og havvindmøller
  • Private husstande skal motiveres til at spare på energien
  • Det offentlige skal også forpligtes til energibesparelser
  • Trepartsaftale om danske fødevarer, natur, biodiversitet og dyrevelfærd
  • Ny beskatning efter CO2-udledning
  • Grøn flyafgift 
  • CO2-mærke skal oplyse danskerne i dagligdagen
  • Bæredygtighedskriterier ved offentlig drift og indkøb
  • Reformer for at sikre nok grøn arbejdskraft 

 

Med udspillet vil Moderaterne blandt andet sætte turbo på udbygningen af grøn energi med hjælp fra en grøn NOST-enhed – med inspiration fra den styrende kriseenhed, som var operativ under coronaepidemien – indføre et CO2-mærke, der skal oplyse danskerne om produkters klimabelastning i hverdagen og skrue op for klimabeskatningen.

”Verdens klimaudfordringer er en grundpræmis, og den grønne omstilling er en tvungen opgave i vor tid,” står der i udspillets indledning.

Med udspillet slår Moderaterne fast, at det unge parti støtter klimalovens klimamål og en grøn skattereform med en ny CO2-afgift.

Flyafgift på 80 kroner

Når det kommer til den i valgkampen meget omdiskuterede CO2-afgift på landbruget, vil partiet vente på den arbejdsgruppe, der efter valget kommer med anbefalinger til udformning af en afgift, før man lægger sig fast på den konkrete indretning.

Til gengæld er partiet ikke bange for at give et bud på en grøn flyafgift.

Om det er 13 eller 80 kroner, så er det så lille en afgift, at det ikke rigtig ændrer nogen adfærd. Det handler om at få nogle penge ind til statskassen.

Ida Auken (S)

Kort før valgkampen foreslog S-regeringen en flyafgift på 13 kroner på alle billetter til fly, der letter fra danske lufthavne. Det blev kritiseret af støttepartiet og eksperter for at være for lavt, og ifølge Moderaterne skal afgiften da også hæves til 80 kroner.

"På trods af at vi i Danmark både ønsker og opfatter os som foregangsland på klimaområdet, er vi sammen med Cypern, Irland og Malta blandt de sidste lande i Europa, der ikke har indført en afgift på flyrejser," lyder det i udspillet.

De 80 kroner er en gennemsnitspris, for partiet lægger op til, at man skal differentiere mellem kortere nationale flyvninger og længere internationale flyvninger.

”Halvdelen af provenuet på i omegnen af en milliard fra afgiften foreslås tilbageført til danskerne til eksempelvis støtte til energiovervågning i private husstande, mens den anden halvdel af provenuet bør bruges til videreudvikling af grønt brændstof og grøn luftfart,” skriver Moderaterne i udspillet.

Fugle på taget

Hos Socialdemokratiet er man dog ikke imponeret af Moderaternes klimaudspil, der er kommet få dage før folketingsvalget.

Ifølge Ida Auken (S) er en flyafgift på 80 kroner heller ikke mere ambitiøs end 13 kroner, som foreslået af hendes eget parti.

”Om det er 13 eller 80 kroner, så er det så lille en afgift, at det ikke rigtig ændrer nogen adfærd. Det handler om at få nogle penge ind til statskassen,” siger hun til Altinget.

Læs også

Ifølge Ida Auken indeholder Løkkes udspil ingen reelle klimareduktioner, men er ”fugle på taget”.

”Der er ingen håndtag, som Løkke kan holdes op på og som leverer konkrete reduktioner. Der er intet mål for reduktioner eller en pris på CO2. Det lyder måske godt, men der er intet konkret,” siger hun.

Husk historien 

Socialdemokraten minder om, at da Lars Løkke Rasmussen var statsminister aflyste han Thorning-regeringens klimamål. Og at indtil for få dage siden, så talte Moderaterne med Landbrugsavisen om, at landbrugets biologiske processer - som dækker over udledningen fra dyr, gylle og marker - skulle fritages for en CO2-afgift.

”Vi binder os til at finde fem millioner tons reduktioner i landbruget, det er noget helt andet. Løkke kan med det her bare indføre en afgift på to kroner på landbruget, og sige, at der er leveret. Hans historik og tilgang til landbruget placerer ham tydeligt i blå blok,” siger Ida Auken, inden hun må afslutte og gå ind af døren til en valgdebat.

For godt et år siden indgik et bredt flertal i Folketinget en landbrugsaftale bestående af S-regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Radikale, Enhedslisten, Konservative, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne.

Ifølge aftalen har aftalepartierne ”en fælles ambition om, at udledningen af drivhusgasser for land- og skovbrugssektoren skal reduceres med mindst 8 million ton CO2e i 2030 under hensyntagen til principperne i Klimaloven, herunder bæredygtig erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft, sunde offentlige finanser og beskæftigelse.”

Med aftalen sikres konkrete reduktioner svarende til 1,9 millioner ton CO2.

Regeringen vurderer, at der mangler fem millioner ton reduktioner for at nå klimalovens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 sammenlignet med 1990.

Der er valg til Folketinget på tirsdag.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00