Skatteminister om klimaudspil: "Man kan sagtens være mere ambitiøs, men så følger en højere regning"

INTERVIEW: Regeringens udspil til en grønnere transport får hug for ikke at levere på klimaet. Men vi sikrer balance, så vi også kan investere i velfærd og skabe tryghed hos almindelige familier, siger Morten Bødskov (S).

Det bliver ikke transportsektoren, der bliver den store bidrager til at nå klimamålet i 2030, hvis det står til regeringen.

Det står klart med regeringens udspil til grøn transport, der blev præsenteret for partierne bag klimaloven ved et sættemøde i Skatteministeriet torsdag aften.

Udspillet sigter efter, at 500.000 elbiler skal køre på de danske veje i 2030, hvilket ifølge Elbilkommissionen vil være 100.000 flere, end hvad der under alle omstændigheder ventes at køre rundt med de nuværende regler.

Samtidig ser udspillet ikke ud til at rykke betydeligt ved antallet af diesel- og benzinbiler, der derfor ventes at være omkring 2,7 millioner i 2030 - eller hvad der nogenlunde kører rundt i dag.

Det har hurtigt fået skuffende kommentarer med på vejen fra eksperter og grønne ngo’er, mens regeringens støttepartier er ude at rasle med sablen og kræve højere klimaambitioner fra regeringen.

Skatteminister Morten Bødskov mener dog ikke, at kritikken af regeringens manglende klimaambitioner er rimelig.

”Det er meget ambitiøst. Vi skubber på de grønne biler og sikrer en grøn omstilling af transporten. Men vi gør det på en måde, hvor almindelige familier kan føle sig trygge, og hvor vi fortsat kan investere i velfærd,” siger han til Altinget.

Ikke alle bor i store byer
Skatteministeren fortæller, at regeringen er optaget af, at en helt almindelig familie stadig skal have mulighed for at have en eller to biler, hvis de har behov for det.

”Det er ikke alle, der bor i de store byer med kollektiv trafik. Der er mange, der har behov for biler til og fra arbejde og til at køre ungerne til fodbold og ungdomsklub. Det skal der være mulighed for.”

Hvad siger du til kritikken af, at jeres udspil slet ikke leverer nok i forhold til det klimamål, der er sat med klimaloven?

”Man kan sagtens være mere ambitiøst, men med et højere ambitionsniveau følger også en højere regning. Den skal man så anvise, hvordan man vil betale,” siger skatteministeren og tilføjer:

”Der er reelt kun to måder at betale den på: Den ene er at pålægge bilejerne store afgifter. Den anden er at bruge penge fra fællesskabets kasse, som kunne være brugt på bedre pleje af syge og ældre, investeringer i børn og unges uddannelse og pasning. Det er det valg, man står med.”

Ifølge Morten Bodskov har regeringen fundet den rette balance mellem hensynet til klima, familiernes tryghed og muligheden for at investere i velfærd.

Men det leverer jo ikke i forhold til klimamålet på 70 procent. Udspillet giver ifølge jer en reduktion på en million tons CO2 i 2030. Transportsektoren står i dag for omkring 12 millioner tons?

”Jo, men regeringen mener, at der både skal være råd til velfærd og en hverdag, der skal kunne hænge sammen for almindelige familier. Vejen til de 70 procent skal ske på en lang række områder.”

Men hvis transportsektoren ikke skal levere 70 procent, hvilke sektorer skal så levere mere?

”Regeringen kommer til at drøfte samtlige sektorers reduktioner af CO2, som vi skal nå. De pågår løbende med Folketingets partier. Bare her i efteråret kommer der forhandlinger om en grøn skattereform, og vi skal se på landbruget og en helt række områder, der skal bidrage til den reduktion, vi skal igennem. Det er drøftelser, vi forventer os meget af.”

Spørgsmål om hvordan
Elbilkommissionens anbefalinger kan læses som, at kilometerbaserede afgifter eller roadpricing er der, hvor vi skal ende. Det er en model, der faktisk kan give en samfundsøkonomisk gevinst, kan fremme grønne biler og være mere social retfærdig. Det er bare for tidligt at satse på, fordi teknologien er ikke klar. Er roadpricing også der, hvor regeringen helst vil ende om nogle år?

”Nu vil jeg koncentrere mig om at forhandle en forhåbentlig bred aftale på plads om det her store bidrag fra transportsektoren. Vi er enige med Anders Eldrup (formand for elbilkommissionen, red), når han siger, at tiden er ikke til GPS-styret systemer af vejafgifter. Det er det ikke, fordi Danmark i så fald vil være det eneste land i verden, der ville gøre det,” siger Morten Bødskov og tilføjer:

”Vi koncentrerer os om at indføre et kilometerbaseret afgiftssystem for den tunge lastbiltransport, som minder om noget af det, den tidligere regering arbejdede med - og andre lande har eller er ved at gennemføre. Hvad der er så sker ned af vejen, det har regeringen ikke taget stilling til endnu.”

Det kunne være en trædesten til roadpricing for persontransporten?

”Et langt liv i politik har lært mig at koncentrere kræfterne om at få landet de aftaler, som er realistiske at nå.”

Er Klimalovens 70 procent reduktion af drivhusgasser overhovedet realistisk at nå med den fart i omstillingen, der er på de ting, regeringen lægger frem?

”Det er ikke et spørgsmål, om vi når målet om 70 procent. Det skal vi, og det gør vi. Spørgsmålet er, hvordan vi når det. Og der er ingen tvivl om, at her er fremlagt et konkret og ambitiøst udspil, og vi har fremlagt en række udspil, der gør, at vi faktisk når relativt langt nu mod målet," siger Morten Bødskov og fortsætter:

"Det vil være helt ved siden af skiven, at beskylde den her regering for ikke at være ambitiøs på den grønne dagsorden. Jeg husker ikke, der har været en regering tidligere, der har haft så ambitiøs en klimadagsorden.”

Forrige artikel Rapport: Sådan kan grønne verdensmål bruges i Danmark Rapport: Sådan kan grønne verdensmål bruges i Danmark Næste artikel Grønt overblik: Det skal du holde øje med i denne uge Grønt overblik: Det skal du holde øje med i denne uge