Kronik

Forsker: Trump 2.0 tales op som en effektiv maskine, men det ender snarere med et kompetent kaos

Donald Trump er uforudsigelig. Det vil være den dominerede faktor for en mulig ny Trump-administration, selvom politiske grupper og tænketanke står klar til at føre hans ideer ud i livet fra dag ét, skriver Rasmus Sinding Søndergaard.

For Trump handler præsidentembedet om Trump, ikke om at gennemføre en sammenhængende konservativ agenda, skriver Rasmus Sinding Søndergaard.
For Trump handler præsidentembedet om Trump, ikke om at gennemføre en sammenhængende konservativ agenda, skriver Rasmus Sinding Søndergaard.Foto: Curtis Means/AP/Ritzau Scanpix
Rasmus Sinding Søndergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I skrivende stund har Donald Trump en god chance for at blive USA's næste præsident. I mediedækningen af, hvad vi kan forvente af en eventuel anden Trump-administration, er der meget fokus på, at Trump vil være bedre forberedt, end sidste gang han trådte ind i Det Hvide Hus. Det er indiskutabelt.

I 2016 var alle overraskede over Donald Trumps sejr, inklusiv hans egen lejr.

Trumps kendskab til, hvordan præsidentembedet fungerer, var på det tidspunkt ikke eksisterende, og han havde meget få folk omkring sig, der både delte hans vision for USA og havde evnerne til at omsætte det til konkret politik.

I 2024 forholder det sig markant anderledes.

Trump har erfaret, hvor vanskeligt det kan være for præsidenten at tvinge sin vilje igennem i et politisk system, der er baseret på checks and balances, og han er fast besluttet på at omgå disse i forsøget på at udvide sine magtbeføjelser.

Til det formål har han samlet en kompetent og loyal stab omkring sig. De såkaldte "voksne" fra det republikanske establishment, der ofte lagde en dæmper på Trumps instinkter i hans første administration, er denne gang sat uden for døren.

Tænketank støtter Trump

I kulissen står et væld af politiske grupper og tænketanke på spring for at levere både personer og politikforslag, der kan hjælpe med at føre Trumps ideer ud i livet fra dag ét.

Læs også

Det mest omfattende og omtalte af disse er det såkaldte Project 2025, der er ledet af den konservative tænketank, The Heritage Foundation.

Project 2025 indeholder fire søjler: En omfattende policy agenda, en database med personer, træning af disse, samt en 180 dages plan til omfattende transformation af det føderale embedsværk.

Projektet udgør dermed en samlet pakke, der tilbyder at gøre Trumps anden administration til en effektiv maskine.

Det er intet odiøst i, at tænketanke på den måde stiller sig til rådighed for den føderale regering. I årtier har nyvalgte præsidenter skævet til ligesindede tænketanke for at finde personer til deres administration.

Trump gjorde det også 2016, men hans udvalg af ligesindede var dengang begrænset. Siden da har Heritage Foundation sadlet om fra at være en klassisk konservativ institution i Ronald Reagans ånd til at omfavne Trumpismen. Samtidigt er nye institutioner som America First Policy Institute og Center for Renewing America kommet til.

For Trump handler præsidentembedet om Trump, ikke om at gennemføre en sammenhængende konservativ agenda.

Rasmus Sinding Søndergaard
Seniorforsker, DIIS

Trump er uforudsigelig

Men det er langt fra sikkert, at Trump 2.0 vil blive den effektive maskine, som disse initiativer håber på, og som en stor del af mediedækningen lægger op til.

Den vigtigste årsag hertil er Trumps uforudsigelighed, som alt andet lige vil være den dominerede faktor for administrationen.

For Trump handler præsidentembedet om Trump, ikke om at gennemføre en sammenhængende konservativ agenda.

En anden årsag er, at de grupper og individer, der er i spil til at indtage en central rolle i Trump-administrationen, rummer en bred vifte af agendaer, der ikke altid flugter med hinanden.

Heritage Foundation og America First Policy Institute har eksempelvis et meget anstrengt forhold til hinanden.

Der er også værd at notere sig, at Trump fortsat har til gode at gengælde de varme følelser fra de grupper, der kurtiserer ham. Således har han ikke givet sin officielle opbakning til nogen af de tre initiativer, som er nævnt ovenfor.

Tværtimod er han rasende over, at eksempelvis America First Policy Institute, ifølge ham, har brugt hans navn til at samle penge ind – hvilket de har været gode til. "It’s my fucking money!" skulle Trump efter sigende have sagt i en privat sammenhæng efterfulgt af et krav om at få del i udbyttet. Ikke nødvendigvis begyndelsen på et smukt venskab.

Læs også

Trumps plads er uklar

Endelig er det værd at huske på, at selvom Trump har stærke holdninger på mange politikområder, som eksempelvis immigration og handel, er han ikke optaget af detaljer, og på nogle politikområder er hans position forholdsvis uafklaret.

Mange af Trumps støtter håber at udnytte denne situation til at forme indholdet af hans politik. Det kan føre til sammenstød. Noget, Trump har en naturlig tendens til at tilskynde, hvilket vi så i hans første administration, hvor han yndede at spille rådgivere ud imod i hinanden.

Trods en bedre forberedt og mere kompetent administration befolket af loyale Trump-støtter, er det dermed ikke givet, at Trump 2.0 vil være en effektiv maskine.

Det virker sandsynligt, at Project 2025 og de øvrige initiativer vil spille en rolle i en potentiel ny Trump-administration. Men Trump vil formentlig plukke enkelte elementer frem for at adoptere en samlet pakke.

Beskeden fra Trump er klar: Trods min vilje og se dig om efter et nyt job.

Rasmus Sinding Søndergaard
Seniorforsker, DIIS

Hvor skal arbejdskraften komme fra?

Trump vil særligt være afhængig af Project 2025 til at rekruttere folk til at udfylde mellemlaget i hans administration.

En opgave, der kan gå hen og blive vanskelig.

Det skyldes grundlæggende, at talentmassen inden for Trump-fløjen af det Republikanske Parti fortsat er relativt begrænset.

Derudover går rygterne i Washington DC på, at mange folk fra den første administration ikke er interesserede i at komme tilbage.

Flere tidligere ansatte har, modsat hvad det normalt er tilfældet, haft svært ved at finde nye jobs efter deres tid i Trump-administrationen.

Udfordringen med at finde personel vil vokse, hvis Trump gør alvor af truslen om at udskifte en langt større del af det føderale embedsværk end normalt ved at reintroducere det såkaldte Schedule F. Et dekret, der øger antallet af præsidentielle udnævnelser fra godt 4.000 personer til op mod ti gange det antal.

Trump introducerede Schedule F i slutningen af hans første præsidentperiode. Biden har siden tilbagekaldt den.

Blandt kommentatorer går spekulationen dog på, om Schedule F mest er tiltænkt som en trussel, der skal have en disciplinerende effekt på embedsværket frem for en reel udskiftning.

Trump 2.0 vil uden tvivl være bedre forberedt og mere kompetent end Trump 1.0, men det er langt fra sikkert, at der vil blive tale om en effektiv maskine.

Rasmus Sinding Søndergaard
Seniorforsker, DIIS

Beskeden fra Trump er klar: Trods min vilje og se dig om efter et nyt job.

I sidste ende ved kun Trump, hvilke folk han vil omgive sig med. Der vil formentlig være en del gengangere fra den sidste halvdel af hans første præsidentperiode, hvor de fleste fra det republikanske establishment var blevet erstattet af personer, der flugtede bedre med Trumps verdenssyn.

Men derudover kan der være tale om en umage blanding af folk fra erhvervslivet, konservative civilsamfundsorganisationer, militæret, akademikere og hans egen familie.

Det er også tænkeligt, at Trump vil inddrage personer, der har imponeret ham med deres optræden på tv. Ikke just opskriften på den effektive maskine, som kræfterne bag Project 2025 drømmer om.

Trump 2.0 vil uden tvivl være bedre forberedt og mere kompetent end Trump 1.0, men det er langt fra sikkert, at der vil blive tale om en effektiv maskine.

Et mindst lige så sandsynligt scenarie er en administration, der kombinerer Trumps uforudsigelighed med dygtige og drevne folk i noget, der bedst kan beskrives som kompetent kaos.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Sinding Søndergaard

Seniorforsker, DIIS
ph.d. i amerikansk historie (Syddansk Uni., 2017), kandidat i historie (Københavns Uni., 2012)

0:000:00