Debat

3F: ITD-spin skaber muddermyter om vejpakken

DEBAT: Vognmandsorganisationen ITD kører årtiers vigtigste debat om transport af sporet, når de møder en beskyldning om landsskadelig virksomhed med et modangreb med spin og myter, skriver formanden for 3F Transport.

Forhandlingerne om vejpakken er gået i hårdknude, og den betændte debat gør det værre, skriver Jan Villadsen. 
Forhandlingerne om vejpakken er gået i hårdknude, og den betændte debat gør det værre, skriver Jan Villadsen. Foto: Colourbox
Astrid Johanne Bjørnskov
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

”Vi vil ikke bruge kræfter på mudderkast.” Sådan lød det fra ITD tidligere på ugen.

Men alligevel tog ITD til genmæle her i Altinget Transport, da Ole Christensen (S) i et indlæg om EU’s vejpakke skrev, at: ”ITD bedriver landsskadelig virksomhed”, ”ITD kæmper for at lovliggøre ekstrem løndumping”og ”ITD har allieret sig med østeuropæiske organisationer, som kun har for øje at opnå så få regler og lave lønninger som muligt”.

Jeg vil ikke skrive en replik om ordvalget i Ole Christensens indlæg. Det har ITD gjort – desværre med en række myter, fordrejninger og udeladelser skrevet så manipulerende, at jeg ikke håber, det er ITD’s direktør, Carina Christensen, der selv skrev indlægget ”Beskyldninger om landsforræderi er ren mudderkastning”.

Fakta
Deltag i debatten! 
Skriv til [email protected] 

Fordrejning og spin
Allerede her starter spinmyterne fra ITD. For det var vendingen ”landsskadelig virksomhed”, Ole Christensen brugte. Ikke ordet ”landsforræderi”. De øvrige myter fra ITD kræver også svar på tiltale.

Først påstår ITD, at chauffører på internationale transporter ikke kan betragtes som udstationerede, fordi de dagligt bevæger sig over landegrænser. Sandheden er, at man er udstationeret, når man ikke arbejder i sit eget land. Ikke alt efter hvor mange lande man arbejder i.

Vi står nu i en situation, hvor brede kompromiser er dybt nødvendige, hvis vi overhovedet skal have en vejpakke og nye, bedre regler, som ITD foregiver at ønske.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Samtidig glemmer ITD helt at beskrive, hvad det betyder, hvis der IKKE kommer regler for transporter over grænser. For det vil betyde, at danske eller tyske transportfirmaer kan oprette selskaber i Bulgarien eller Rumænien og lade lastbiler og chauffører fra dette selskab køre i permanent pendulfart mellem Danmark, Sverige og Norge til bulgarske eller rumænske priser og lønninger. 

Præcis som det desværre allerede sker i dag via såkaldte postkasseselskaber og andre smarte konstruktioner, som ITD har hjulpet en række af sine medlemsvirksomheder med at oprette.

Ingen løsningsforslag
ITD påstår, at regler om udstationering betyder, at chauffører og transportvirksomheder skal forholde sig til det, de kalder ”national særlovgivning”, hver gang en chauffør krydser en grænse.

ITD klager med det over, at EU-Kommissionens udspil til nye regler giver nogle udfordringer. Men ITD’s eneste løsning er, at der slet ikke skal være regler - men i stedet frit spil for, om lønnen skal være bulgarsk, rumænsk eller ungarsk, når der køres gods mellem Danmark og Sverige eller mellem Tyskland og Frankrig.

ITD kommer ikke selv med et eneste konstruktivt forslag til forbedringer af EU-Kommissionens udspil eller andre forslag til kompromiser.

En broget skare
ITD bruger opbakning fra 49 organisationer som støtte. Men det er en særdeles broget skare, ITD har fået til at skrive under på sin såkaldte erklæring om udstationering.

De fleste er fra Østeuropa. Herunder handelskamre og finanskamre fra Kroatien og Slovenien og bilindustriens forening i Slovakiet. De repræsenterer hverken Europas vognmænd eller chauffører, men læserne kan jo selv vurdere ITD’s alliance. 

ITD hævder også, at ”ITD er helt på linje med et stort flertal af transportpolitikerne i Europa-Parlamentets transportudvalg", som stemte imod, at internationale chauffører skal være omfattet af udstationeringsdirektivet.

Well. Både Europa-Parlamentets transportudvalg og Europa-Parlamentets beskæftigelsesudvalg har stemt om, hvorvidt internationale chauffører skal omfattes af udstationeringsdirektivet og sikres samme løn for samme arbejde i samme land.

Det er rigtigt, at et flertal i transportudvalget er enig med ITD. Men et endnu større flertal i Beskæftigelsesudvalget har stemt ja til et meget skrapt forslag, der går i den stik modsatte retning af ITD’s ønsker.

Situationen kræver kompromiser
Dermed endte situationen i kaos 4. juli, hvor Europa-Parlamentet først stemte yderst snævert for, at der skal gælde regler om udstationering, og dernæst trak flere dele af vejpakken tilbage til fornyet behandling.

Vi står nu i en situation, hvor brede kompromiser er dybt nødvendige, hvis vi overhovedet skal have en vejpakke og nye, bedre regler, som ITD foregiver at ønske.

ITD glemmer også en anden fortælling: Nemlig at ITD’s ihærdige lobbyindsats går stik imod den danske regerings holdning. Og stik imod de forslag, Danmark og 10 andre lande i Vesteuropa forsøger at præge vejpakken med.

For Danmark og lande som Tyskland, Sverige, Italien, Frankrig og Belgien ønsker fair transport uden social dumping. Og ens spilleregler for transport over grænser. ITD ønsker ingen regler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

0:000:00