Benny Engelbrecht: Uacceptable forhold på vejtransportområdet skal stoppes

DEBAT: EU's vejpakke sikrer klare regler på vejtransportområdet, som vi efterspørger for at komme social dumping til livs. Fremover kan vi undgå, at chauffører lever en nomadetilværelse på de europæiske motorveje, skriver Benny Engelbrecht (S).

Af Benny Engelbrecht (S)
Transportminister

Der er mennesker – både i Danmark og i resten af verden – som ikke får en passende løn for det arbejde, de udfører. Der er arbejdsgivere – både i Danmark og i resten af verden – som ikke behandler deres medarbejdere ordentligt.

Der er eksempler på social dumping – både i Danmark og i resten af verden – som ikke burde foregå i 2020. Det gælder desværre også på transportområdet.

Jeg vil ikke acceptere, at der er chauffører, der arbejder i Danmark uden at få den løn, de er berettiget til ifølge almindelig dansk overenskomst, og jeg tager kraftigt afstand fra de virksomheder og firmaer, som underbetaler deres medarbejdere.

Det er under al kritik, at vi stadig kan opleve det i et velfærdssamfund som vores. Jeg har ikke tal på, hvor mange møder jeg har holdt med mine europæiske kollegaer for komme udfordringen til livs. Transportområdet er grænseoverskridende i sin natur, så derfor er det afgørende, at vi samarbejder i EU, og at vi finder fælles løsninger, der gælder for os alle.

Nomadetilværelse
Det er derfor også utrolig tilfredsstillende, at Vejpakken nu bliver en realitet; selvom det ikke er alle lande i EU, der er lige begejstrede for projektet. Der er ingen tvivl om, at det har været en lang og hård forhandlingsproces, men nu ser det endelig ud til, vi er i mål – og at vi om ganske kort tid kan se de første elementer af Vejpakken træde i kraft. Det er en dag, jeg på hele Danmarks vegne glæder mig meget til.

Vejpakken sikrer de klare regler på vejtransportområdet, som vi efterspørger for at kunne komme social dumping til livs. Et eksempel er, at chaufføren nu kan vende hjem til sit eget land hver fjerde uge, så vi i fremtiden undgår chauffører, der lever en nomadetilværelse på de europæiske motorveje.

Et andet eksempel er, at arbejdsgiveren bliver forpligtet til at betale for chaufførens indkvartering, som skal være under ordnede forhold, når han eller hun afholder sine lovpligtige lange hvil. Det er bare to tiltag, der skal sikre, at chaufføren kommer til at se andet end sit eget førerhus indefra.

Desuden strammer vi cabotagereglerne og indfører en karensperiode på fire dage for udenlandske lastbiler, så de ikke længere kan køre systematisk cabotagekørsel i Danmark. Det vil betyde, at vi får bugt med de konkurrenceforvridende forhold, som både de danske chauffører og vognmænd lider under.

Aflønnes på lige vilkår
Så der sker altså flere ting på EU-niveau, som er med til at trække udviklingen i den rigtige retning – til gavn for de mange chauffører, der på den ene eller anden måde bliver klemt, som situationen er nu.

Herhjemme gør vi også, hvad vi kan. Senest vedtog Folketinget den 9. juni et nyt lovforslag, der betyder, at udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel eller kombineret transport i Danmark, skal aflønnes på lige vilkår med danske chauffører.

Det skal deres respektive vognmænd sørge for. Det er blot det seneste skridt på vejen for en samlet dansk indsats for at komme de ulige og uacceptable forhold på vejtransportområdet til livs, så vi fremover kan være bekendt at sige, at vejtransportområdet også lever op til de forventninger, vi har til verden set med 2020-brillerne på.

Forrige artikel Europæisk Ungdom: Forsvarsforbehold gør det umuligt for os at være solidariske Europæisk Ungdom: Forsvarsforbehold gør det umuligt for os at være solidariske Næste artikel S: Demokratiet og ligestillingen er på tilbagetog i Europa S: Demokratiet og ligestillingen er på tilbagetog i Europa