Debat

Bendtsen: Intern grænsekontrol er ikke en holdbar løsning

DEBAT: Vi bør som politikere klart fortælle danskerne, at intern grænsekontrol mellem de såkaldte Schengen-lande hverken er en holdbar, langsigtet eller ønskværdig løsning. Det mener Bendt Bendtsen (K).

Det er helt umiddelbart akut, at vi sikrer EU's ydre grænser. Så længe vi ikke kan sikre de ydre grænser, kan man ikke fortænke de enkelte lande i at indføre intern grænsekontrol. Uden effektiv ekstern grænsekontrol, fungerer åbne interne grænser ikke. Det skriver Bendt Bendtsen (K).
Det er helt umiddelbart akut, at vi sikrer EU's ydre grænser. Så længe vi ikke kan sikre de ydre grænser, kan man ikke fortænke de enkelte lande i at indføre intern grænsekontrol. Uden effektiv ekstern grænsekontrol, fungerer åbne interne grænser ikke. Det skriver Bendt Bendtsen (K).
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bendt Bendtsen (K)
Medlem af Europa-Parlamentet

Det er forståeligt, og i den aktuelle situation også nødvendigt, at Danmark har indført stikprøvekontrol ved grænsen til Tyskland.

Og mange danskere støtter endda – ifølge en Gallup-måling offentliggjort i sidste uge – at alle, der kommer over grænsen, skal kontrolleres, og at vi får en eller anden form for permanent kontrol ved grænsen. Målingen afspejler ganske givet, at mange danskere er bekymrede over, hvilke konsekvenser de mange flygtninge kan få for vores daglige liv og velfærd. Den bekymring deler jeg. Vi søger naturligvis tryghed for Danmark og for vore nærmeste, og trygheden udfordres af flygtningepresset.

Men vi bør også som politikere klart fortælle danskerne, at intern grænsekontrol mellem de såkaldte Schengen-lande hverken er en holdbar, langsigtet eller ønskværdig løsning.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Det er ikke mere end et lille års tid siden, at vi konservative indgik en Europa-aftale med Venstre, Socialdemokratiet, de Radikale og SF. Aftalen slår fast, at de åbne interne grænser i Schengen-samarbejdet er til stor gavn for Danmark.

Det mener vi naturligvis, fordi det giver både borgere og virksomheder mulighed for at bevæge sig og handle frit over de interne grænser. Det giver muligheder for den enkelte, og det giver vækst, job og eksport til vores virksomheder.

Det er vores bundne opgave, at vi hurtigst muligt kan komme tilbage til en situation, hvor vi ikke skal ty til lukkede grænser for at få midlertidig aflastning af problemerne, der følger af flygtningepresset.

Bendt Bendtsen (K)
Medlem af Europa-Parlamentet

Mig bekendt gælder de hensyn stadig. Og hvis nogen ønsker en 100 % effektiv grænsekontrol, så må man være villig til at acceptere de ekstremt høje direkte omkostninger – både for bevogtning af grænser, lufthavne og havne, og de afledte omkostninger for dansk erhvervsliv og danskere i al almindelighed.

Og for lige at sætte et enkelt tal på dansk eksport/import, så passerer 11.000 køretøjer hvert døgn den danske grænse.

Øget grænsekontrol løser ikke problemerne
Flygtningepresset har sat de åbne grænser under pres, og det har måske endda kortsigtet rokket ved de økonomiske fordele ved åbne grænser – for ikke at tale om de kulturelle gnidninger og desværre også udfordringer i forhold til kriminalitet, det kan give her og nu.

Men det er klart, at øget intern græsekontrol ikke løser de fundamentale problemer, der udspringer af blandt andet borgerkrigen i Syrien og Islamisk Stats hærgen i regionen.

Det er vores bundne opgave, at vi hurtigst muligt kan komme tilbage til en situation, hvor vi ikke skal ty til lukkede grænser for at få midlertidig aflastning af problemerne, der følger af flygtningepresset.

Det er også klart, at hvilken som helst tænkbar løsning vil kræve et forstærket samarbejde mellem EU's medlemslande om at håndtere flygtningesituationen. Danmark kan ikke håndtere flygtningesituationen alene. I dag er det en tør konstatering, at Schengen mere eller mindre er brudt sammen, og vi har behov for en genopretning af EU's ydre grænse.

Det er helt umiddelbart akut, at vi sikrer EU's ydre grænser. Så længe vi ikke kan sikre de ydre grænser, kan man ikke fortænke de enkelte lande i at indføre intern grænsekontrol. Uden effektiv ekstern grænsekontrol, fungerer åbne interne grænser ikke.

Grænsen er nået
Derfor hviler der et ekstra stort ansvar på Grækenland og Italien, der pt. udgør de primære adgangsveje til Schengen-området. Vi skal naturligvis støtte dem med midler, men hvis de ikke magter opgaven i købet af ganske kort tid, må Schengen-grænsen flyttes nordpå. Mange ser skævt til Ungarn, der delvist har lukket grænsen, men i virkeligheden bør man takke dem for at beskytte EU's grænser.

Det er også helt akut, at vi får sat gang i tilbagesendelsen af migranter, der åbenlyst ikke er forfulgte, men blot kommer til Europa for at søge den økonomiske lykke. Det er forståeligt, at de søger en bedre tilværelse hos os, men vi må klart sige til dem, at vi ikke kan modtage dem i Danmark eller i Europa.

Vi har nået grænsen for, hvad vi kan klare. Det har man også anerkendt i Danmark, Tyskland og i EU generelt. Derfor skal de økonomiske migranter tilbage. I det hele taget burde EU etablere flygtningecentre i nærområderne og herfra behandle ansøgningerne frem for at det er dem, som har midler og kræfter til at krydse grænserne.

Det er afgørende, at EU kan stå sammen om konkrete aktuelle løsninger på det akutte problem og langsigtede indsatser for at imødegå lignende i fremtiden. EU og medlemslandene har allerede taget konkrete skridt – skridt såsom mere ekstern grænsekontrol og mere magt til EU’s grænsesamarbejde Frontex samt aftale med Tyrkiet om tilbageholdelse og tilbagesendelse af flygtninge.

I EU er man blevet enige om disse tiltag – til trods for at de ikke er ukontroversielle – fordi et opsplittet Europa, der ikke samarbejder, er den største trussel mod vores velstand på længere sigt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bendt Bendtsen

Formand for Synergi, fhv. minister, partiformand, MF, MEP og byrådsmedlem (K), leder af Altingets maritime netværk
HH-enkeltfag i regnskab og driftsøkonomi (Tietgenskolen i Odense 1988), politibetjent (Politiskolen 1978)

0:000:00