Dan Jørgensen skal fikse EU's elnet, så skibe, fly og lastbiler kan ose mindre

EU-landene er for dårlige til at hjælpe hinanden, når elnettet skal udbygges og forbindes bedre for at kunne elektrificere skibsfart og tung transport. Dan Jørgensen står derfor over for en kæmpe opgave som energikommissær, vurderer Rådet for Grøn Omstilling.

Kommissionsformand Ursula von der Leyen fremhæver blandt andet Dan Jørgensens erfaring som energiminister ved præsentationen af danskeren som EU's nye energikommissær tirsdag. Her ses han ved indvielsen af havvindmølleparken Horns Rev 3 i 2019 – på en dag, hvor der efter billedet at dømme var rigeligt vind til at få møllerne til at snurre. 
Kommissionsformand Ursula von der Leyen fremhæver blandt andet Dan Jørgensens erfaring som energiminister ved præsentationen af danskeren som EU's nye energikommissær tirsdag. Her ses han ved indvielsen af havvindmølleparken Horns Rev 3 i 2019 – på en dag, hvor der efter billedet at dømme var rigeligt vind til at få møllerne til at snurre. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Rasmus Raun Westh

Uanset om vi taler landstrøm til krydstogtskibe, ladepunkter til el-lastbiler eller grønne brændstofanlæg til skibe og fly, går det for langsomt.

Derfor venter der en monumental opgave foran Dan Jørgensen, der tirsdag blev indstillet som energikommissær.

"Dan Jørgensen får en stor opgave med at få europas elnet til at spille bedre sammen, fordi så mange sektorer skal elektrificeres. I dag kan det tage halvandet år for en dansk lastbilvognmand at få strøm til sin nye ellastbil, og det er endnu værre i vores nabolande," siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024