Debat

Dansk Erhverv efter tre år med GDPR: EU må vise vejen ud af dokumentationsjunglen

Med GDPR forsøgte EU at ramme de store techgiganters adfærd og indsamling af data på internettet, men forordningen har også medført omkostninger i milliardklassen for dansk erhvervsliv. EU-Kommissionen bør overveje, hvordan livet med GDPR kan gøres lettere for virksomhederne, skriver Sven Petersen.

GDPR er et "papirmonster af rang" og har medført omkostninger i milliardklassen for dansk erhvervsliv. Erhvervsjuridisk fagchef i Dansk Erhverv, Sven Petersen, vil have EU-Kommissionen til at udvikle værktøjer, der kan gøre livet med GDPR lettere for virksomhederne.
GDPR er et "papirmonster af rang" og har medført omkostninger i milliardklassen for dansk erhvervsliv. Erhvervsjuridisk fagchef i Dansk Erhverv, Sven Petersen, vil have EU-Kommissionen til at udvikle værktøjer, der kan gøre livet med GDPR lettere for virksomhederne.Foto: Pressefoto
Sven Petersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ingen vil vel bestride, at beskyttelse af personoplysninger principielt er vigtigt, og at denne beskyttelse derfor med rette er nævnt som en grundlæggende rettighed i den Europæiske Unions charter om borgernes grundlæggende rettigheder.

Temadebat

GDPR tre år efter - hvor står vi nu?
25. maj 2018 trådte EU's persondataforordning med navnet General Data Protection Regulation - GDPR - i kraft i hele EU.

Den skulle gøre EU til global spydspids i digital regulering. Den skulle sørge for, at europæiske borgeres data er sikre, uanset hvor på internettet de flyder rundt.

Snart tre år er gået siden da.

Går forordningen for langt, i den forkerte retning, eller bare ikke langt nok? Er der dele af loven, der bør forandres eller tilbagerulles? Hvilke udfordringer står vi over for på databeskyttelsesområdet – nu og i fremtiden – og hvordan løser vi dem?

Altinget giver nu ordet til politikere og interessenter, som giver deres svar på disse spørgsmål.

Her er deltagerne:

  • Niels Bertelsen
    formand, Prosa
  • Mona Juul (K), it-ordfører
  • Stephan Engberg, konsulent, grundlægger af Citizen First og Priway
  • Karen Melchior (R), medlem af Europa-Parlamentet
  • Anja Philip, formand, Forbrugerrådet Tænk
  • Natasha Friis Saxberg, adm. direktør, IT-Branchen
  • Věra Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed
  • Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør, DI Digital
  • Sven Petersen, erhvervsjuridisk fagchef, Dansk Erhverv
  • Jørn Guldberg, it-sikkerhedsekspert, Ingeniørforeningen, IDA

Om temadebatter
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Da GDPR trådte i kraft for tre år siden var mange af forordningens behandlingsregler som sådan ikke nye, men vi må desværre erkende, at interessen for et regelsæt stiger, når overtrædelser kan sanktioneres med store bøder.

Interessen for GDPR var derfor voldsom i 2018, og mange virksomheder kastede sig for første gang ud i at skulle udarbejde en privatlivspolitik og indgå databehandleraftaler.

Da der samtidig skulle oprettes fortegnelser, udarbejdes risikovurderinger, nedskrives sletteprocedurer og så videre, blev GDPR en overordentlig stor mundfuld, og et papirmonster af rang, da virksomhederne tillige skulle og fortløbende skal dokumentere de enkelte behandlingsskridt.

Alle disse tiltag har medført omkostninger i milliardklassen for dansk erhvervsliv. 

Beskytter ‘kedelige’ data
Set i bakspejlet er det nok ikke helt forkert at antage, at rigtigt mange virksomheder - men også det offentlige – indsamlede persondata uden synderligt formål.

”Det kunne jo være, man fik brug for dem”, var en udbredt tilgang. Enkelte virksomheder har efterfølgende tilkendegivet over for mig, at GDPR ”var med til at rydde lidt op i gamle data, og det var jo nok ikke så skidt endda”.

Livet med GDPR kunne gøres lettere for alle, hvis EU-Kommissionen i samarbejde med det Europæiske Dataråd og de nationale datatilsyn kunne udvikle flere værktøjer og typeeksempler, der viser vejen ud af dokumentationsjunglen.

Sven Petersen
Erhvervsjuridisk fagchef, Dansk Erhverv

Det ændrer dog ikke ved, at reglerne for langt de fleste virksomheder til stadighed medfører store administrative byrder og udgifter til bistand fra konsulenter, revisorer og advokater, hvis reglerne skal efterleves til punkt og prikke. Står disse omkostninger mål med dét, EU ønskede at beskytte?

I bund og grund lancerede EU et regelsæt, hvor man forsøgte at ramme de store techgiganters smarte adfærd og den hastigt voksende indsamling af data på internettet, men hvor man nok ikke helt har haft fantasi til at forestille sig, hvor stor en påvirkning GDPR ville få på erhvervslivet over en bred kam.

I den forbindelse må man huske på, at såvel dansk, men også europæisk erhvervsliv overvejende består af SMV'ere med op til 20-30 ansatte, og hvor persondata ofte består af data om deres ansatte og relativt kedelige data om deres kunder.

Hvor spændende er det i bund og grund, at en forbruger har købt en sofa for ti år siden i én eller anden butik, eller at kontaktpersonen hos en kunde er indkøbschef?

Det kan man sikkert have forskellige holdninger til, men det er formentlig sådan, at de fleste borgere ikke finder den slags oplysninger særligt beskyttelsesværdige.

Omvendt stiger interessen for personoplysninger, når vi har at gøre med følsomme data såsom helbredsoplysninger, politisk tilhørsforhold, oplysninger om seksuelle forhold, strafbare forhold og så videre.

EU skal vise vejen ud af dokumentationsjunglen
Set i bakspejlet kan det diskuteres, om ikke GDPR i første omgang blot skulle have handlet om beskyttelse af følsomme data.

Hvor spændende er det i bund og grund, at en forbruger har købt en sofa for ti år siden i én eller anden butik, eller at kontaktpersonen hos en kunde er indkøbschef?

Sven Petersen
Erhvervsjuridisk fagchef, Dansk Erhverv

Men da denne indskrænkning næppe kommer til at ske, bør EU-Kommissionen kraftigt overveje, hvordan livet med GDPR fremadrettet kan gøres lettere for hovedparten af erhvervslivet.

GDPR har højnet bevidstheden om datahåndteringen hos alle, hvilket er godt – men vi skal ikke skyde gråspurve med kanoner.

Livet med GDPR kunne gøres lettere for alle, hvis EU-Kommissionen i samarbejde med det Europæiske Dataråd og de nationale datatilsyn kunne udvikle flere værktøjer og typeeksempler, der viser vejen ud af dokumentationsjunglen.

Det er klart, at disse eksempler ikke kan dække enhver situation, men de giver forhåbentlig en ide om, hvad der konkret efterspørges, når vi taler dokumentation af behandlingsskridt. Hvornår har man gjort nok? Det er der rigtigt mange virksomheder, der spørger sig selv i forbindelse med treårsfødselsdagen for GDPR.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00