Debat

Danske Vognmænd: Lastbilchauffører skal ikke bo kummerligt på landets rastepladser

REPLIK: Når man forsøger at forbedre forholdene for lastbilchaufførerne, får man at vide, at det er i strid mod EU-reglerne, men sandheden er, at det er i strid mod sund fornuft. Sådan skriver Erik Østergaard, administrerende direktør for Danske Vognmænd.

Man
misbruger den fri bevægelighed og skaber et proletariat af ”statsløse”
arbejdstagere på arbejdsmarkedet, skriver Erik Østergaard, administrerende direktør, DTL-Danske Vognmænd.
Man misbruger den fri bevægelighed og skaber et proletariat af ”statsløse” arbejdstagere på arbejdsmarkedet, skriver Erik Østergaard, administrerende direktør, DTL-Danske Vognmænd.
Bjørn Strøm
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør,
DTL-Danske Vognmænd

Direktør Jesper Gronenberg fra "Specialforeningen for Logistik og Distribution," har i offentligheden udtrykt stærk betænkelighed ved, at regeringen, Dansk Folkeparti og andre partier har indført tidsbegrænset parkering på rastepladser.

Det er nemlig i strid med de eksisterende køre- og hviletidsbestemmelser, mener Gronenberg – der i øvrigt samtidig med sin talsmandsrolle her er branchedirektør i Dansk Erhvervs Handelsafdeling.

Jeg spørger: Hvad er det præcist, der er i strid med køre- og hviletidsreglerne, når man politisk gør op med, at chauffører camperer på rastepladserne i ugevis? I forvejen er det ulovligt at afholde sit regulære, ugentlige hvil på 45 timer i køretøjet.  

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Misbrug af den fri bevægelighed skaber statsløse arbejdstagere
Hver gang man fra politisk hold forsøger at gøre op med følgerne af den sociale dumping, som fremmer unfair konkurrence til skade for det danske godstransporterhverv, og i øvrigt hæmmer trafikafviklingen og øger trængslen, bliver den samme slidte kanin trukket op af hatten fra transportkøberside: Det strider mod den fri bevægelighed, det strider mod EU-reglerne, det strider mod køre- og hviletidsreglerne … ja, fortsæt selv.

Det, vi blot kan konstatere, er, at det i hvert fald strider mod fornuft og anstændighed, når lavtlønschauffører i lange perioder reelt bor under kummerlige forhold på landets rastepladser.

Det, vi blot kan konstatere, er, at det i hvert fald strider mod fornuft og anstændighed, når lavtlønschauffører i lange perioder reelt bor under kummerlige forhold på landets rastepladser. 

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL-Danske Vognmænd

Fornuft, fordi det koster danske virksomheder og danske arbejdspladser – og dermed skatteindtægter til det danske samfund. Anstændighed, fordi man misbruger den fri bevægelighed og skaber et proletariat af "statsløse" arbejdstagere på arbejdsmarkedet. 

Der blæses højt og flot på lavtlønschauffører
Og når jeg siger transportkøberside – ja, så er det, fordi Jesper Gronenberg, på trods af at foregive at tale på vegne af transportsektoren, reelt er talende medium for de handelsinteresser, der – helt naturligt – rummer transportkøberinteresser.

Det er også helt naturligt, at logistik- og distributionsvirksomheder, der lever af at indhyre trækkraft, har køberinteresser. Og transportkøbere vil have billig transport. Så enkelt er det.

Derfor har transportkøberne – og med dem speditionsbranchen – gennem tiderne blæst højt og flot på, at der i over 10 år har været udfordringer med, at lavtlønschauffører fra det syd- og østlige Europa langtidsparkerer og skaber campinglignende forhold på rastepladserne langs motorvejsnettet.

Man kunne ønske sig, at handelsfolket ikke pakkede deres reelle hensigter ind i forklædninger, der udgiver sig for at være transportsektorens stemme.

Der er forskel på anvendelse og misbrug
Jesper Gronenberg forstår ikke transportministerens logik, når denne udtaler, at han ikke mener, at danske skatteborgere skal betale for campering på rastepladserne.

"Det er urimeligt", mener han, når både danske og udenlandske lastbiler betaler vejafgifter for benyttelse af anlæggene langs motorvejen.

Hvis ikke man kan se forskel på anvendelse og så misbrug, skulle man tage at begynde at kigge lidt på begrebernes betydning. For det er misbrug, at man camperer på rastepladser – vejafgifter eller ej.

Andre lande strammer løbende myndighedskontrollen med lavtlønschauffører på en række områder. Hvis Danmark ikke gør det samme, ud fra de specifikke vilkår, der nu engang er i Danmark, så bruges vi som helle.

Af samme grund er den sydlige del af Danmark ofte plastret til med lastbiler på østeuropæiske plader. Næste dag kan de smutte over grænsen til Tyskland igen.

Det kan godt være, at Danmark er gået forrest i forhold til rastepladser, men andre lande følger. Og på andre områder går andre lande – i beskyttelsen mod social dumping og unfair konkurrence – først, og Danmark følger efter.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00