EU kritiserer Googles og Apples spilplatforme

KORT NYT: På dansk initiativ kritiserer EU-Kommissionen og flere EU-lande markedsføringen på Googles og Apples spilplatforme. Læs de overordnede kritikpunkter her.

EU-Kommissionen og en række EU-lande har sendt et fælles brev til Google og Apple i en kritik af it-virksomhedernes markedsføring af deres spilplatforme.

Baggrunden for kritikken er brugen af de såkaldte in-apps, hvor børn blandt spilforbrugerne foretager sig dyre tilkøb på Googles og Apples udbud af spil. Det var forbrugerombudsmanden, der i 2013 efter danske forældres klager rejste opmærksomhed om spørgsmålet i EU-regi.

Blandt klagesagerne er der tilfælde, hvor børnene har brugt op mod 25.000 kroner. Børnene har typisk ikke har været klar over, at in-app-købene på de ofte gratis børnespil blev foretaget for rigtige penge.

Altinget logoEU
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget eu kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00